Primary education in Jódar in the first decade of the 20th century

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-12-2021
Blas Rivera Balboa

Abstract

The purpose of this work is to analyze primary education in the Jódar locality in the early twentieth century. It is inserted within the local studies of the history of education in contemporary Spain. The present study is made from the analysis of primary sources, such as the Acts of the Local Board of Primary Instruction of the town of Jódar, since they constitute the base and the primary source to reconstruct the history of Galdurian education. Some of the objectives that have guided our research have been: To look for the origins and the gradual development of the schooling process of boys and girls in the local area of the municipality of Jódar. Highlight the teaching work performed by teachers in favor of teaching. Present the life and activities of Galdurian public schools of both sexes at the beginning of the 20th century: schedules, calendars, public exams, visits, awards, etc.

How to Cite

Rivera Balboa, B. (2021). Primary education in Jódar in the first decade of the 20th century. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (26), 113–138. https://doi.org/10.35072/CABAS.2021.66.21.018 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 44 | Cabas2607 (Español) Downloads 18

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

History of Education, primary education, Jódar, 20th century

References
BALLARÍN DOMINGO, P. «La construcción de un modelo educativo de ‘utilidad doméstica’», en G. DUBY y M. PERROT (dirs.) (2000), Historia de las mujeres, vol. IV, Madrid, Taurus.
BELLO TROMPETA, Luis. Viaje por las Escuelas de España. Cuatro volúmenes: Tomo I. El cerco de Madrid. Viaje a la sierra. Por Castilla y León. Asturias, Madrid, El Magisterio Español, 1926, 317 págs.—Tomo II. Por Andalucía (Cádiz, Málaga, Granada). Las dos Castillas (Toledo, Soria), Madrid, El Magisterio Español, 1927, 284 págs.—Tomo III. Extremadura. Suma de varios viajes. Cáceres y Badajoz. Cien kilómetros en Portugal, Madrid, Espasa-Calpe, 1927, 286 págs.—Tomo IV. Más Andalucía, Madrid, Compañía Ibero-Americana de Publicaciones, 1929, 394 págs.
BRULLET, C. y SUBIRATS, M. (1990): La coeducación. Madrid, MEC.
CAPITÁN DÍAZ, Antonio. Republicanismo histórico, Regeneracionismo y Educación. Revista Española de Pedagogía, nº 21 (1999): 213-244.
CAPITÁN DÍAZ, Antonio. (2000): Republicanismo y educación en la España Contemporánea. Entre Repúblicas (1874-1931). Valencia: Nau llibres.
CAPITÁN DÍAZ, Antonio (2000). Intenciones pedagógicas del “reformismo” en España (1903-1918). Revista de Educación, número extraordinario, 249-268.
COSSÍO, M.B. (1915): La Enseñanza primaria en España, Madrid: Museo Pedagógico Nacional.
GUEREÑA, J.L, RUIZ BERRIO,J y TINA FERRER, A. (eds.) (1994): Historia de la educación en la España contemporánea. Diez años de investigación (1983-1993), Madrid, CIDE, pp. 23-50.
LUZURIAGA, Lorenzo. (1926) El analfabetismo en España. Madrid. E. Cosano.
MAYORDOMO, Antonio (1976): Proyección social de la educación: las ideas de la Regeneración española. Educadores 98 (1976): 373-392.
PUELLES BENÍTEZ, Manuel. Educación e ideología en la España contemporánea. Barcelona: Labor (1980) 248-251.
PUELLES BENÍTEZ, Manuel (2010). Educación e ideología en la España contemporánea, Ma-drid, Ed. Tecnos.
RIERA Y SANS, Pablo. Diccionario Geográfico, Estadístico, Histórico, Biográfico, Postal, Mu-nicipal, Militar, Marítimo y Eclesiástico de España y de sus posesiones de Ultramar. Tom. V, Barcelona: Ed. Imprenta y Librería Religiosa y Científica del Heredero de D. Pablo Riera (1883): 939-940.
VIÑAO FRAGO, Antonio. (2004): Escuela para todos. Educación y modernidad en la España del Siglo XX, Madrid, Ed. Marcial Pons.
Section
Monographic