Legislation and educational practices in the 18th century
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The process of arriving at a generalised education law for the whole of Spain was a long and difficult one. In this article we focus on primary education, as it provided initial education and covered the largest number of students. The process began with the creation of the Hermandad de San Casiano, which was originally a guild. The influence of Enlightenment thinking encouraged the conversion of this institution into an Academic College and later into an Academy of Primary Education. The War of Independence and the absolutist governments of Ferdinand VII prevented progress in legislation on educational aspects until the first Education Law was proclaimed for the whole of Spain in 1857. The more generalised school reality continued, as in previous centuries, to be based on private initiatives, both ecclesiastical and civil, although with a progressive intervention of the public authorities in all matters concerning school organisation.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
legislation, education practices, 18th century, Spain, Education Law, 1857
AGUILAR PIÑAL, Francisco, "La enseñanza..." p. 40.
AMS (Archivo Municipal de Santander), Leg. A-22, doc. 76.
CIPOLLA, Carlo María (1983), Educación y desarrollo en Occidente, Barcelona, p. 75.
DEMERSON, Paula (1974) San Sebastián. Las Sociedades Económicas de Amigos del País. Guía del investigador. (En colaboración con Francisco Aguilar Piñal y Jorge Demerson).
GUTIÉRREZ GUTIÉRREZ, Clotilde. Ilustración y educación. [en línea]
KAGAN Richard, (1981) Madrid. Universidad y Sociedad en la España Moderna. P.41.
Ibídem, pp.59-60.
LA PARRA E. (1988) Tours, Ecole et Eglise en Espagne et en Amerique Latine, "Un proyecto educativo del ilustrado José Yeregui. 1734-1804".
LABRADOR HERRAIZ, C. y DE PABLOS RAMIREZ, J.C. (1989) Madrid. Educación en los papeles periódicos de la Ilustración española, pp. 130-131.
LUZURIAGA, Lorenzo (1916). documentos para la historia escolar de España, Madrid, pp. XIII-XIV.
Ibídem, pp. 103 y ss.
LUZURIAGA, Lorenzo, Documentos..., pp. 249 y ss.
MAYORDOMO, A. (1988) Madrid, Revista de Educación, "Iglesia, Religión y Estado en el Reformismo pedagógico de la Ilustración española", pp. 458-463.
MENDIOLA QUEREJETA, R. (1961) Vergara. Los estudios en el Real Seminario de Vergara.
Novísima Recopilación, libro 8º, título 1º, ley 2ª.
Ibídem, ley 3ª.
Ibídem.
Novísima Recopilación, libro 8º, título 1º, ley 7ª.
RUIZ BERRIO, Jesús (1988). Revista de Educación, "La educación del pueblo español en el proyecto de los ilustrados", Madrid, p. 173.
Ibídem, p. 174.
RUIZ BERRIO, Jesús, "La educación..." pp. 179-180.
SÁNCHEZ JIMÉNEZ, C. (1979) Madrid, ANALES del Instituto de Estudios madrileños. "Recurso de los maestros de primeras letras de Madrid, quejándose de que los Padres Escolapios extendían la enseñanza fuera de los límites de su Instituto", 1767. Tomo XVI, pp. 317-325.
VARELA, Julia (1988) Madrid. Revista de Educación "Caridad, Educación y Política ilustrada en tiempos de Carlos III", pp. 327-343.
VIÑAO FRAGO, Antonio (1982) Madrid. Política y educación en los orígenes de la España contemporánea. Examen especial en sus relaciones con la enseñanza secundaria. RUIZ BERRIO, Julio (2001) Madrid. Génesis de los sistemas educativos nacionales. "Constitucionalismo y educación en España", pp. 115-157. MONTERO ALCAIDE, Antonio. La ley de Instrucción pública (Ley Moyano, 1857) [en línea],
VIÑAO FRAGO, A. (1988) Tours, Ecole et Eglise en Espagne et en Amerique latine. "Catequesis, curas y maestros. Un conflicto gremial e institucional". Cartagena, 1793, pp. 3-1.
Idem, (1986) Tours, L'enseignement primaire en Espagne et en Amerique latine de XVIII siècle à nos jours, "Filantropía y educación. Fundaciones docentes y enseñanza elemental". P.77.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Open Access
Cabás provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public, which encourages greater global knowledge sharing.
Cabás provides unrestricted access to all its content from the moment of publication in this electronic edition.
The publication is free of charge for the authors.