Evolution in Cantabria School (1750 - 1850)

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-12-2012
Clotilde Gutiérrez Gutiérrez

Abstract

The evolution of the various aspects of primary education in Cantabria for over a century (1750- 1850) is important. In the eighteenth century, they develop some changes in terms of educational thought and the importance that public authorities give to education. It begins with the Enlightenment and the support of the first Bourbons in power, and this is followed by the liberal reforms of the nineteenth century.

In Cantabria, this evolution has an upward progression, and is ahead of other Spanish regions, both in the establishment of schools and teacher training as in assistance of children at school.

How to Cite

Gutiérrez Gutiérrez, C. (2012). Evolution in Cantabria School (1750 - 1850). Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (08), 90–108. https://doi.org/10.35072/CABAS.2012.36.11.002 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 72 | Cabas0806 (Español) Downloads 41

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

school of first letters, teachers, schools, salaries in cash and in kind, pay municipal, neighborhood and Waqf teachers, training, certification, attendance of children, local, school supplies, parents of students

References
ADPEC, Fundaciones, Comillas, 3-4v.
AGS, Ensenada, Leg. 41, f.652.
AGS, Ensenada, Leg. 43, f.436vto. y 437; Leg. 36, f. 17v. y AHPC, Leg. 513.
AGS, Ensenada, Leg. 46, 388v.
AGS, Ensenada, Leg. 49,f.586.
AGS, Ensenada, Leg. 50, f. 579v.
Ibídem, Leg.50, f.687v.
Ibídem, Leg. 626, f.289v.
AHPC, Cuentas, Legajos:80, 132, 176, 265, y 665.
Ibídem, Leg. 487, fol.7.
AHPC, Sección Sautuola, Leg. 63 – Doc. 56. Censo de población de 1860. Provincia de Santander.
AHPC, Leg. 123, Rpta. 33.
AHPC, Ensenada, Leg. 179; AGS, Leg.47, f. 151, Leg. 41, f. 448; AHPC, Leg. 9968.
AHPC, Ensenada, Legs. 257, f. 15v.; 259, f. 345; Leg. 942,f. 112; Leg. 611, fs.172-173v. y 612-613.
Ibídem, Legs. 299 y 322, Rpta. 32.
AHPC, Legs. 308, f.271; 345, fols. 380-389; 599, fols.268 y vto. ; 912, fols.522-529; 1.036, fols.87-92.
AHPC, Catastro de Ensenada, Leg. 319, fs. 1-3vto.
Ibídem, Leg. 382, Rpta. 25
AHPC, Ensenada, Rpta. 25.
AHPC, Leg. 492, f.112.
AHPC, Ensenada, Leg. 543, Rpta. 32 y Leg. 542, Fol.. 606-612v.
Ibídem, Leg. 583, Rpta. 32.
Ibídem, Leg. 617, Fol..101-105v.
Ibídem, Leg. 678, Fol. 378-378vto.; AGS, Ensenada, Leg.629, f.611v.
AHPC, Ensenada, Leg. 743fols. 191-200.
AHPC, Ensenada, Leg. 847,flos. 86-89.
AHPC, Ensenada, Leg. 983, f.334.
AHPC, Ensenada, Leg. 1.002, Fol.. 20-22v.
AMALRIC, J. P. “Un reseau dënseignementél`mentaire au XVIIIsiècle:les maitres d ́ écoles au compagnes de Burgos et Santander”, D ́alphabetisationaux circuitsdu livre en Espagne XVI-XVIII siècle, Toulouse, (1987), p. 11,
ARCE BODEGA J. (1849) , Memoria sobre la visita general de las escuelas comprendidas en los Partidos de Reinosa, Potes, San Vicente de la Barquera, Torrelavega y Cabuérniga. Santander, p.24-42.
BMS, Manuscritos, Ms. 226, f.34.
B.M.S., Boletín Oficial..., 1838-1857.
B. N., Estadística de primera enseñanza, 1850-55, Cuadro no 1.
BN, Estadística, Cuadro no 2.
Estadística de primera educación, cuadro no 8.
B. N. Estadística ..., cuadro no 10-d.
BUIGUES, J. M., “Pour une nouvelle aproche des étudiants espagnols de XVIIIe. Siècle: L ́exemple de la province de León”, Melanges de la Casa de Velásquez, Tomo XXV, (1989) p. 251.
CARMONA BADÍA, X., “Los mercados de Castilla: estacionalidad agrícola y desplazamientos estacionales en la España cantábrica”, en GARCÍA MERINO, L.V. y otros, Los espacios rurales cantábricos y su evolución. Santander, 1990, p. 36.
GUTIÉRREZ BARBA, Alfonso, “El Trienio Liberal y la represión absolutista, en los maestros de primeras letras, durante la Década Ominosa: el caso palentino” [en línea]. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Canta- bria (España) [publicación seriada en línea]. N.o 7. Junio 2012. ISSN 1989-5909.
GUTIÉRREZ GUTIÉRREZ, Clotilde, (2001) Enseñanza de primeras letras y latinidad en Cantabria (1700-
1860). Santander, Universidad de Cantabria, 2001.
GUTIÉRREZ GUTIÉRREZ, Clotilde, "Educación e Ilustración. Manifestaciones en Cantabria" [en línea]. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación del Gobierno de Cantabria (España) [publicación seriada en línea]. N.o 2. Diciembre 2009. ISSN 1989-5909 “Legislación y prácticas educativas en el siglo XVIII” [en línea]. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación del Gobierno de Cantabria (España) [publicación seriada en línea]. No 4. Diciembre 2010. http://revista.muesca.es/index.php/articulos4/173-legislacion-y-practicas-educativas-en-el-siglo-xviii. ISSN 1989- 5909.
GUTIÉRREZ GUTIÉRREZ, Clotilde, Legislación y prácticas...[en línea], , ob. cit.
LABRADOR HERRANZ, C. (1988) La escuela en el Catastro de Ensenada. Los maestros de primeras letras en la provincia de Guadalajara. Datos para la Historia escolar de España. P. 78.
MADOZ, P. (1845-50), Diccionario Geográfico-Estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar. Santander. Valladolid Santander.
NIETO BEDOYA, M. (1988) La escuela en el medio rural de la provincia de Palencia a mediados del siglo XVIII (1752), Madrid, Tesis doctoral, p. 191.
REBOUL-SCHERRER, E. (1997) “El maestro de escuela” El hombre romántico, Furet, E. y otros. Madrid, p.156.
SANZ Díaz, F., “El proceso de institucionalización e implantación de la primera enseñanza en España” (1838- 1870), Cuadernos de investigación histórica, no 4, 1980, pp. 229-268.
SANZ GONZÁLEZ, M. “Alfabetización y escolarización en Galicia a finales del Antiguo Régimen”, p.234, Obradoiro de Historia Moderna, I, (1992)pp. 229-249.
TAPIA, M. Periódicos y Revistas de Magisterio en Cantabria durante el siglo XIX (1872-1936). Tesina inédita, 1997, Santander, p. 119
Section
Articles