Beyond the border. Veiled identities and figured masculinities in The Power of the Dog (2021)
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
27-06-2025
Leire Azkunaga García
Abstract
This research aims to analyse the film The Power of the Dog (Jane Campion, 2021), as a post-classical western, far from reinforcing the clichés of this foundational cinematic genre, seeks to subvert them. The filmic analysis employed delves into the narrative, formal, expressive and rhetorical resources used by the filmmaker, with which the endows certain visual elements of the film with symbolic meanings. The liminal identities acquired by the protagonists and their repressed homosexuality challenge not only the cowboy archetype, but also the traditional model of masculinity on which the narrative epics of the genre are based.
How to Cite
Azkunaga García, L. (2025). Beyond the border. Veiled identities and figured masculinities in The Power of the Dog (2021). ZER - Journal of Communication Studies, 30(58). https://doi.org/10.1387/zer.27396
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Keywords
The Power of the Dog, western, masculinity, Jane Campion, film analysis
References
Astre, G. A. y Hoarau, A. (1997). El universo del western. Madrid: Editorial Fundamentos.
Azkunaga García, L. (2024). Westerna (des)armatzen. Cowboy filmak emakumeen zuzendaritzapean. En Marzabal, I. (Coord.). AEBetako western post-klasikoa eta garaikidea (pp.104-126). Donostia: Euskadiko Filmategia.
Bazin, A. (1990). El «wéstern» o el cine americano por excelencia. En ¿Qué es el cine? (pp.243-255). Madrid: Rialp.
Cohen, C. (2006). El western: El cine americano por excelencia. Barcelona: Paidós Ibérica.
Cooper, S. (2021). “Paper Flowers: Jane Campion, Plant Life, and The Power of the Dog”. Philosophies 7(6). https://doi.org/10.3390/philosophies7060143
French, P. (2005). Western: Aspects of a movie genre. Manchester: Carcanet Press.
Fox, A. (2011). Jane Campion: Authorship and Personal Cinema. Bloomington: Indiana University Press.
Gómez Tarín, F. J. (2007). The searchers como paradigma del cine de John Ford. Para una lectura de la ausencia. En Marzal-Felici, J. y
Gómez Tarín, F.J (eds.). Metodologías de análisis del filme (pp.251-264). Madrid: Edipo.
Ramón Fernández, F. (2023). El poder del perro: identidad de género, masculinidad tóxica, maltrato psicológico y venganza. En
Quesada Sánchez, A. J. (Ed.). El derecho desde otra óptica: la cultura como cristal con que se mira (pp. 375-396). A Coruña: Colex.
Rodríguez, I. (2022). Noche de Fuego y The Power of the Dog: Semejanzas disímiles en Jane Campion y Tatiana Huezo. A Contracorriente: una revista de estudios latinoamericanos, 19(3), 312-319. Recuperado de: https://acontracorriente.chass.ncsu.edu/index.php/acontracorriente/article/view/2237
Sorolla-Romero, T. (2021) El Piano (The Piano) Jane Campion (1993). Valencia: Nau Llibres
Stiglegger, M. (2022). The inner frontier. Images of the USA in recent Western cinema (2000–2020). GeoJournal, 87(1), 141-150. Recuperado de: https://link.springer.com/article/10.1007/s10708-022-10659-8
Thompson, A. (6 de septiembre de 2021). Jane Campion Talks About ‘The Power of the Dog’ and the Myth of the Sensitive Cowboy. IndieWire. Recuperado de: https://bit.ly/41oZcJM
Vaccaro Sánchez, J. (2021). “Más dura será la caída y El poder del perro”. Filmhistoria online, 31(2), 204-209. https://bit.ly/3KSVv80
Zumalde Arregui, I. (2006). La materialidad de la forma fílmica. Crítica de la (sin)razón posestructuralista. Bilbao: Universidad del País Vasco.
Zunzunegui, S. (1996). La mirada cercana. Microanálisis fílmico. Barcelona: Paidós.
Azkunaga García, L. (2024). Westerna (des)armatzen. Cowboy filmak emakumeen zuzendaritzapean. En Marzabal, I. (Coord.). AEBetako western post-klasikoa eta garaikidea (pp.104-126). Donostia: Euskadiko Filmategia.
Bazin, A. (1990). El «wéstern» o el cine americano por excelencia. En ¿Qué es el cine? (pp.243-255). Madrid: Rialp.
Cohen, C. (2006). El western: El cine americano por excelencia. Barcelona: Paidós Ibérica.
Cooper, S. (2021). “Paper Flowers: Jane Campion, Plant Life, and The Power of the Dog”. Philosophies 7(6). https://doi.org/10.3390/philosophies7060143
French, P. (2005). Western: Aspects of a movie genre. Manchester: Carcanet Press.
Fox, A. (2011). Jane Campion: Authorship and Personal Cinema. Bloomington: Indiana University Press.
Gómez Tarín, F. J. (2007). The searchers como paradigma del cine de John Ford. Para una lectura de la ausencia. En Marzal-Felici, J. y
Gómez Tarín, F.J (eds.). Metodologías de análisis del filme (pp.251-264). Madrid: Edipo.
Ramón Fernández, F. (2023). El poder del perro: identidad de género, masculinidad tóxica, maltrato psicológico y venganza. En
Quesada Sánchez, A. J. (Ed.). El derecho desde otra óptica: la cultura como cristal con que se mira (pp. 375-396). A Coruña: Colex.
Rodríguez, I. (2022). Noche de Fuego y The Power of the Dog: Semejanzas disímiles en Jane Campion y Tatiana Huezo. A Contracorriente: una revista de estudios latinoamericanos, 19(3), 312-319. Recuperado de: https://acontracorriente.chass.ncsu.edu/index.php/acontracorriente/article/view/2237
Sorolla-Romero, T. (2021) El Piano (The Piano) Jane Campion (1993). Valencia: Nau Llibres
Stiglegger, M. (2022). The inner frontier. Images of the USA in recent Western cinema (2000–2020). GeoJournal, 87(1), 141-150. Recuperado de: https://link.springer.com/article/10.1007/s10708-022-10659-8
Thompson, A. (6 de septiembre de 2021). Jane Campion Talks About ‘The Power of the Dog’ and the Myth of the Sensitive Cowboy. IndieWire. Recuperado de: https://bit.ly/41oZcJM
Vaccaro Sánchez, J. (2021). “Más dura será la caída y El poder del perro”. Filmhistoria online, 31(2), 204-209. https://bit.ly/3KSVv80
Zumalde Arregui, I. (2006). La materialidad de la forma fílmica. Crítica de la (sin)razón posestructuralista. Bilbao: Universidad del País Vasco.
Zunzunegui, S. (1996). La mirada cercana. Microanálisis fílmico. Barcelona: Paidós.
Section
Articles

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
(c) UPV/EHU Press
https://orcid.org/0000-0001-8747-2614