Approaches to the concept of event in the movement-image

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2018-07-13
Javier Artero Flores

Abstract

This analysis proposes a flexibilization of the concept of event in the movement-image that allows a correct approach to the video installation «Never odd or even: Una maniobra de posicionamiento» (2016). For that, a series of audiovisual, pictorial, cinematographic works, as well as videogames that escape to traditional approaches of narratology, are analyzed. In this way three possible meanings of the event are offered in the video installation work: a first one referring to the spatial plane of the work, a second based on the Aristotelian concept of 'verisimilitude' and a third one related to the temporal dimension or Bergsonian 'duration' of the movement-image. In short, it is intended to generate a flexible theoretical framework in which the narrative analysis of the videographic works can take place, which, because they are located on the margins of the medium, often escape the category in terms of terminological property.

How to Cite

Artero Flores, Javier. 2018. “Approaches to the Concept of Event in the Movement-Image”. AusArt 6 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.19454.
Abstract 612 | PDF (Español (España)) Downloads 779 XML (Redalyc) (Español (España)) Downloads 0 HTLM (Redalyc) (Español (España)) Downloads 0

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

NARRATIVE, EVENT, VIDEO

References
Bal, Mieke. (1985) 2009. Teoría de la narrativa.Traducción de Javier Franco.Madrid: Cátedra

Bal, Mieke. 2016. Tiempos trastornados. Análisis, historias y políticas de la mirada. Traducción Remedios Perni Llorente; introducción Miguel Ángel Hernández Navarro Madrid: Akal

Collado Sánchez, Esperanza. 2012. Paracinema. La desmaterialización del cine en las prácticas artísticas. Madrid: Trama. https://doi.org/10.2307/j.ctt21pxk34

Deleuze, Gilles. (1985) 2004. La imagen-tiempo. Estudios sobre cine 2. Traducción de Irene Agoff. Barcelona: Paidós

Eliasson, Olafur. 2006. «Olafur Eliasson». En Broken screen: 26 conversations with Doug Aitken: Expanding the image, breaking the narrative. New York: Distributed Art

Gutiérrez Torres, David. 2003. «Martí Anson». Galería Toni Tàpies, Barcelona, 21 nov-18 ene. Art Press 288

Muñoz-Alonso López, Gemma. 1996. «El concepto de duración: La duración como fundamento de la realidad y del sujeto». Revista General de Información y Documentación 6(1): 291-311. https://acortar.link/POuoGS

Navarro Remesal, Víctor. 2016. «Slow gaming, notas para un juego de la contemplación». O Magazine (O Estudio Creativo), 19 abr. https://abcdefghijklmn-pqrstuvwxyz.com/slow-gaming-notas-juego-la-contemplacion/

Tarkovski, Andrei. 2008. Esculpir en el tiempo: Reflexiones sobre el arte, la estética y la poética del cine.Traducida por Enrique Banús Irusta. Madrid: Rialp

Virilio, Paul. 2005. El cibermundo, la política de lo peor: Entrevista con Philippe Petit. Traducción de Mónica Poole. Madrid: Cátedra
Section
Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.