The researcher of educational-historical heritage as sifter in the information society From infoxication to knowledge
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
2016-02-25
Alazne González Santana
Abstract
The concept of history and historical heritage of education has changed a once with the of new ways to communicate. We have passed from national or regional archives in search of documents, to be able to get them in the comfort of our home through a few simple clicks. However, this adventure can be carried out successfully only when we learn to be researcher-sifters. When we learn to separate our sieve truthful information, presumably erected power in scientific knowledge, that infoxicated distorting and full of noises our inquiries as researchers of the history.
How to Cite
González Santana, Alazne. 2016. “The Researcher of Educational-Historical Heritage As Sifter in the Information Society: From Infoxication to Knowledge”. AusArt 3 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.15950.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Keywords
HISTORICAL AND EDUCATIONAL HERITAGE, INFORMATION SOCIETY, KNOWLEDGE SOCIETY, AUDIO-VISUAL HERITAGE, ICT
References
Area Moreira, Manuel & Teresa Ribeiro Pessoa. 2012. "De lo sólido a lo líquido: Las nuevas alfabetizaciones ante los cambios culturales de la Web 2.0". Comunicar 19(38): 13-20. doi: 10.3916/C38-2012-02-01
Bradbury, Ray. (1953) 2001. Fahrenheit 451. 2a ed. Barcelona: Debolsillo; Plaza & Janés
Burke, Peter. 2005. Visto y no visto: el uso de la imagen como documento histórico. Traducción de Teófilo de Lozoya. Barcelona: Crítica
Canes Garrido, Francisco. 2010. "Objetos escolares y museos de la educación". En El Patrimonio histórico-educativo: su conservación y estudio, edited by Julio Ruiz Berrio, 31-62. Madrid: Biblioteca Nueva
Carreño Rivero, Myriam. 2008. "Los nuevos museos de educación, un movimiento internacional". Encounters on Education 9(Fall): 75-91. http://library.queensu.ca/ojs/index.php/encounters/article/view/1769/2210
Castells Oliván, Manuel. 2006. "Informacionalismo, redes y sociedad red: una propuesta teórica." En La Sociedad Red: una visión global, Manuel Castells y Francisco Muñoz de Bustillo eds., 27-75. Madrid: Alianza
Castells Oliván, Manuel. 2009. Comunicación y poder. Madrid: Alianza
Costa Solà-Segalés, Joan. 2010. "Ecología de la comunicación e interacción social". En Pensar la Publicidad IV (2):17-24
Cuesta Fernández, Raimundo. 2007. Los deberes de la memoria en la educación. Barcelona: Octaedro
Duart Montoliu, Josep María & Santiago Mengual Andrés. 2014. Impacto de la sociedad del conocimiento en la universidad y en la comunicación científica. Relieve 20(2): 1-12. doi: 10.7203/relieve.20.2.4343
Eco, Umberto. 2010. "En el futuro, la educación deberá enseñar a comparar sitios Web". Por Eric Fottorino. Ñ Revista de Cultura 368 16 oct. 2010. www.revistaenie.clarin.com/literatura/educacion-debera-ensenar-comparar-Web_0_352764926.html
Esteban Ortega, Joaquín, ed. 2011. La aceleración: velocidad, cultura y comunicación en los espacios urbanos contemporáneos. Seminarium. Valladolid: Univ. Europea Miguel de Cervantes
Foucault, Michel. (1967) 2010. "Espacios diferentes." En Obras esenciales, 1059-65. Barcelona: Paidós
González Santana, Alazne. 2014. "Las noticias de actualidad como medio para superar la ceguera de la sobreexposición informativa". En "Actualidad como Recurso Educativo", número especial Comunicación y Pedagogía 271-272: 73-8
Hernández Hernández, Francisca. 2006. Planteamientos teóricos de la museología, Biblioteconomía y administración cultural. Gijón: Trea
Huxley, Aldous. (1932) 2004. Brave new world: and Brave new world revisited. New York: Harper-Collins
ICOM [Consejo Internacional de Museos]. 1984. Declaración de Québec: Principios básicos de una nueva museología. Acceso 23 marzo 2014. www.sernageomin.cl/Museo_Geologico/documentos/nueva_museologia_quebec.pdf
Lorente Lorente, Jesús Pedro. 2012. Manual de historia de la museología. Manuales de museística, patrimonio y turismo cultural. Gijón: Trea
Mattelart, Armand. 2002. "La nueva comunicación". En La post-televisión: multimedia, Internet y globalización económica, Ignacio Ramonet, ed., 33-46. Barcelona: Icaria
McLuhan, Marshall. (1962) 1998. La galaxia Gutenberg. Barcelona: Círculo de Lectores
Moravec, John W., ed. 2011. Knowmad Society. Dallas TX :Education Futures
Morin, Edgar. 1999. Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Traducción de Mercedes Vallejo-Gómez. París: UNESCO. http://www.virtual.unal.edu.co/cursos/humanas/mtria_edu/2021082/und1/anexos/sietesaberes.pdf
Nietzsche, Friedrich. (1874) 1999. Sobre la utilidad y el perjuicio de la historia para la vida : II intempestiva. Traducido por Germán Cano. Madrid: Biblioteca Nueva
Rabazas Romero, Teresa & Sara Ramos Zamora. 2010. "Patrimonio histórico-educativo de España. Museología y museografía". En El patrimonio histórico-educativo: su conservación y estudio, Julio Ruiz Berrio, coord., 169-200. Madrid: Biblioteca Nueva
Ramonet Míguez, Ignacio, ed. 2002. La post-televisión: Multimedia, Internet y globalización económica. Antrazyt 180. Barcelona: Icaria
Ruiz Berrio, Julio. 2002. "Los Museos de Educación y la Historia de la Educación". En La memoria y el deseo: cultura de la escuela y educación deseada, Agustín Escolano y José María Hernández Díaz, eds., 43-65. Valencia: Tirant Lo Blanch
Ramonet Míguez, Ignacio. 2006. "Historia y museología de la Educación: Despegue y reconversión de los museos pedagógicos". Historia de la Educación 25: 271-290. http://revistas.usal.es/index.php/0212-0267/article/view/11182
Tanizaki, Junichiro. (1933) 2014. El elogio de la sombra. 32a ed. Madrid: Siruela
UNESCO. 2005. "Hacia las sociedades del conocimiento". Informe Mundial de la UNESCO. http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001419/141908s.pdf
Virilio, Paul. 1997. El cibermundo, la politica de lo peor. Entrevista con Philippe Petit, traducción de Mónica Poole. Madrid: Cátedra
Bradbury, Ray. (1953) 2001. Fahrenheit 451. 2a ed. Barcelona: Debolsillo; Plaza & Janés
Burke, Peter. 2005. Visto y no visto: el uso de la imagen como documento histórico. Traducción de Teófilo de Lozoya. Barcelona: Crítica
Canes Garrido, Francisco. 2010. "Objetos escolares y museos de la educación". En El Patrimonio histórico-educativo: su conservación y estudio, edited by Julio Ruiz Berrio, 31-62. Madrid: Biblioteca Nueva
Carreño Rivero, Myriam. 2008. "Los nuevos museos de educación, un movimiento internacional". Encounters on Education 9(Fall): 75-91. http://library.queensu.ca/ojs/index.php/encounters/article/view/1769/2210
Castells Oliván, Manuel. 2006. "Informacionalismo, redes y sociedad red: una propuesta teórica." En La Sociedad Red: una visión global, Manuel Castells y Francisco Muñoz de Bustillo eds., 27-75. Madrid: Alianza
Castells Oliván, Manuel. 2009. Comunicación y poder. Madrid: Alianza
Costa Solà-Segalés, Joan. 2010. "Ecología de la comunicación e interacción social". En Pensar la Publicidad IV (2):17-24
Cuesta Fernández, Raimundo. 2007. Los deberes de la memoria en la educación. Barcelona: Octaedro
Duart Montoliu, Josep María & Santiago Mengual Andrés. 2014. Impacto de la sociedad del conocimiento en la universidad y en la comunicación científica. Relieve 20(2): 1-12. doi: 10.7203/relieve.20.2.4343
Eco, Umberto. 2010. "En el futuro, la educación deberá enseñar a comparar sitios Web". Por Eric Fottorino. Ñ Revista de Cultura 368 16 oct. 2010. www.revistaenie.clarin.com/literatura/educacion-debera-ensenar-comparar-Web_0_352764926.html
Esteban Ortega, Joaquín, ed. 2011. La aceleración: velocidad, cultura y comunicación en los espacios urbanos contemporáneos. Seminarium. Valladolid: Univ. Europea Miguel de Cervantes
Foucault, Michel. (1967) 2010. "Espacios diferentes." En Obras esenciales, 1059-65. Barcelona: Paidós
González Santana, Alazne. 2014. "Las noticias de actualidad como medio para superar la ceguera de la sobreexposición informativa". En "Actualidad como Recurso Educativo", número especial Comunicación y Pedagogía 271-272: 73-8
Hernández Hernández, Francisca. 2006. Planteamientos teóricos de la museología, Biblioteconomía y administración cultural. Gijón: Trea
Huxley, Aldous. (1932) 2004. Brave new world: and Brave new world revisited. New York: Harper-Collins
ICOM [Consejo Internacional de Museos]. 1984. Declaración de Québec: Principios básicos de una nueva museología. Acceso 23 marzo 2014. www.sernageomin.cl/Museo_Geologico/documentos/nueva_museologia_quebec.pdf
Lorente Lorente, Jesús Pedro. 2012. Manual de historia de la museología. Manuales de museística, patrimonio y turismo cultural. Gijón: Trea
Mattelart, Armand. 2002. "La nueva comunicación". En La post-televisión: multimedia, Internet y globalización económica, Ignacio Ramonet, ed., 33-46. Barcelona: Icaria
McLuhan, Marshall. (1962) 1998. La galaxia Gutenberg. Barcelona: Círculo de Lectores
Moravec, John W., ed. 2011. Knowmad Society. Dallas TX :Education Futures
Morin, Edgar. 1999. Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Traducción de Mercedes Vallejo-Gómez. París: UNESCO. http://www.virtual.unal.edu.co/cursos/humanas/mtria_edu/2021082/und1/anexos/sietesaberes.pdf
Nietzsche, Friedrich. (1874) 1999. Sobre la utilidad y el perjuicio de la historia para la vida : II intempestiva. Traducido por Germán Cano. Madrid: Biblioteca Nueva
Rabazas Romero, Teresa & Sara Ramos Zamora. 2010. "Patrimonio histórico-educativo de España. Museología y museografía". En El patrimonio histórico-educativo: su conservación y estudio, Julio Ruiz Berrio, coord., 169-200. Madrid: Biblioteca Nueva
Ramonet Míguez, Ignacio, ed. 2002. La post-televisión: Multimedia, Internet y globalización económica. Antrazyt 180. Barcelona: Icaria
Ruiz Berrio, Julio. 2002. "Los Museos de Educación y la Historia de la Educación". En La memoria y el deseo: cultura de la escuela y educación deseada, Agustín Escolano y José María Hernández Díaz, eds., 43-65. Valencia: Tirant Lo Blanch
Ramonet Míguez, Ignacio. 2006. "Historia y museología de la Educación: Despegue y reconversión de los museos pedagógicos". Historia de la Educación 25: 271-290. http://revistas.usal.es/index.php/0212-0267/article/view/11182
Tanizaki, Junichiro. (1933) 2014. El elogio de la sombra. 32a ed. Madrid: Siruela
UNESCO. 2005. "Hacia las sociedades del conocimiento". Informe Mundial de la UNESCO. http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001419/141908s.pdf
Virilio, Paul. 1997. El cibermundo, la politica de lo peor. Entrevista con Philippe Petit, traducción de Mónica Poole. Madrid: Cátedra
Section
Articles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.