Desire to say
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
One of the ways to tell today is to rematerialize the language, to put in the foreground the materiality, the rhythm and the sonority of the words. When what most exploits post-fordist capitalism is our communicative and linguistic capacity, and in the middle of the virtual textualization of life, what to say, then, how to say, with what words and what bodies. Working from artistic practice with the linguistic universe does not necessarily mean generating narrativity. Writing about the ways of telling today does not mean discursivizing. This is what happens in some artistic pieces that go beyond the textual (the view) to move to the sound (listening) and to an orality that puts the body listening.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
LANGUAGE, SONORITY, ORALITY, LISTENING, MATERIALITY
Boltanski, Luc & Eve Chiapello. 2007. The new spirit of Capitalism. London: Verso
Cavarero, Adriana. 2003. A piùvoci. Filosofiadell'espressionevocale. Milano: Feltrinelli
ColladoSánchez, Esperanza. 2012. Paracinema. La desmaterialización del cine en las prácticas artísticas. Madrid: Trama. https://doi.org/10.2307/j.ctt21pxk34
Cuenca Amigo, Jaime. 2015. «Lo escritural y la imagen: En torno a la actualidad del autor como productor». Eremuak 2
Donaldson, Peter S. 1997. Digital archive as expanded text: Shakespeare and electronic textuality. Oxford: Oxford Univesity. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198236634.003.0008
Hejinian, Lyn. 2000. The language of inquiry. Berkley CA: University of California. https://doi.org/10.1525/9780520922273
Kunst, Bojana2015. «Las dimensiones afectivas del trabajo artístico: La paradoja de la visibilidad». Traducción, Isabel de Naverán. En Ejercicios de ocupación: Afectos, vida y trabajo, Quim Pujol & Ixiar Rozas, eds. Barcelona: Polígrafa
Kunst, Bojana. 2015. Artist at work: Proximity of art and capitalism. London: Zero Books
LaBelle, Brandon. 2014. Lexicon of the mouth: Poetics and politics of voice and the oral imaginary. London: Bloomsbury. https://doi.org/10.5040/9781501382802
Ong, Walter J. (1982) 2016. Oralidad y escritura: Tecnologías de la palabra. Traducción de Angélica Scherp. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica
Rozas Elizalde, Ixiar. 2014. Beltzuria. Iruñea: Pamiela
Rozas Elizalde, Ixiar.2015. «Pulsión textual». En Ejercicios de ocupación: Afectos, vida y trabajo, Quim Pujol & Ixiar Rozas, eds. Barcelona: Polígrafa
Salgado, María [María Fernández Salgado]. 2016. «Catálogo de pre-viva voz para cualquier posible situación». Texto de la intervención artística dentro del programa del Observatorio de la Escucha, Donostia-San Sebastián, DSS2016, 1-13 agosto, playa de La Kontxa
Salgado, María. 2016. Hacía un ruido: Frases para un film político. Madrid: Contrabando
Seminario Euraca. 2017. Revista L/E/N/G/U/A/J/E/o. https://seminarioeuraca.wordpress.com/revista-lenguajeo/
Stein, Gertrude. (1914) 2011. Botones blandos. Ed. de Esteban Pujals Gesalí. Madrid: Abadá
Virno, Paolo. 2002. Esercizi di esodo: Linguaggio e azione politica. Verona: Ombre Corte
Virno, Paolo. 2003. Quando il verbo si fa carne: Linguaggio e natura humana. Milano: Bollati Boringhieri
Voegelins, Salomé. 2010. Listening to noise and silence. London: Continuum Books. https://doi.org/10.5040/9781501382901

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.
https://orcid.org/0000-0001-6298-3573