Ways of approaching the art of walking From minimal effort to maximum freedom in every step
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Alfredo Guillamón Martín
Abstract
Since the conceptual expansion of sculpture in the 1960s, walking has been shaped as an artistic practice. In contrast to the logics of production and consumption, artists like Richard Long and Hamish Fulton have turned walking into an act of resistance, where the journey matters more than the destination. Their approach does not seek to intervene in the landscape but to inscribe within it the ephemeral trace of experience, challenging the obsession with permanence and the commercialization of art. Francis Alÿs brings this poetics into the social sphere with projects like «When faith moves mountains», where collective effort and the metaphor of displacement acquire a critical meaning. In this context, the art of walking does not serve a utilitarian purpose but instead asserts the importance of process over outcome. Each step is an affirmation of freedom and an active resistance to the rhythms imposed by contemporary society.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
NEW WAYS OF WALKING, ACTION WITHOUT EFFICIENCY, MEANS WITHOUT END, DISSIDENT ARTISTIC PRACTICE, SOCIAL REVITALIZATION
Alÿs, Francis & Cuauhtémoc Medina. 2005. When faith moves mountains [Cuando la fe mueve montañas]. With contributions by Susan Buck-Morss et al. Madrid: Turner
Brea Cobo, José Luis. 1996. «Ornamento y utopía: Evolución de la escultura en los años 80 y 90». Arte, Proyectos e Ideas 4: 13-30. https://laboluz.webs.upv.es/revista/index.htm
Caballero Martínez, Luis. 2023. «Hamish Fulton, ‘Freedom of expression’: 19.11.2022-21.01.2023». Folleto Galería 1 Mira Madrid 13. https://n9.cl/pfdj9r
Careri, Francesco. 2002. Walkscapes: El andar como práctica estética. Prefacio de Gilles A. Tiberghien; traducción de Maurici Pla. Barcelona: Gustavo Gili
Crimp, Douglas. 2002. «Sobre las ruinas del museo». En La postmodernidad, Jean Baudrillard et al.; selección y prólogo de Hal Foster; traducción, Jordi Fibla, 75-92. Barcelona: Kairós
Hernández Viramontes, Eloisa. 2024. «Richard Long y Hamish Fulton: Desplazarse entre paisajes». Interartive.org. https://n9.cl/n9gm4q
Krauss, Rosalind. 1979) 2002. «La escultura en el campo expandido». En La postmodernidad, Jean Baudrillard et al.; selección y prólogo de Hal Foster; traducción, Jordi Fibla, 59-74. Barcelona: Kairós
Lippard, Lucy. 2004. Seis años: La desmaterialización del objeto artístico de 1966 a 1972. Traducción, María Luz Rodríguez Olivares. Madrid: Akal
Long, Richard. 2016. «Mientras tenga buenas ideas continuaré caminando». Entrevista por Laura Vozmediano. El Español, 12 feb. https://n9.cl/tx2yp
Nietzsche. Friedrich. (1882) 2016. La gaya ciencia. Edición, traducción y notas de Juan Luis Vermal. Madrid: Tecnos
Parreño Velasco, José María. 2006. Un arte descontento: Arte, compromiso y crítica cultural en el cambio de siglo. Murcia: Cendeac
Raquejo Grado, Tonia, coord. 2020. El arte de corporeizar el entorno: Prácticas artísticas para una pedagogía del sentir. Madrid: Aula Magna
Santiago Martín de Madrid, Paula. 2012. «El camino como libro en Hamish Fulton». Estúdio, Artistas sobre Outras Obras 6: 183-189.https://n9.cl/qoqvkn
Stephen, Leslie. 2024. Elogio del caminar. Ilustraciones de Manuel Marsol; traducción de Andrés Catalán. Madrid: Nórdica
Thoreau, Henry David. (1861) 2001. Caminar. Traducción, Federico Romero. Madrid: Árdora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.
https://orcid.org/0000-0001-7624-830X