The museum Art in a projected space

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2015-01-01
Laura Orellana Martín Miquel Andreu Castelló

Abstract

In this article we reflect on the multisensory aspect of the museum visit. Talking about the physical visit, in which the experience of art occurs in the context, not only of the work, but also projected in the space that surrounds it, psychologically preparing the individual through the promenade architecturale and urban psychogeography; and also the virtual tour, where the focus is only on the artwork and the environment simulation in which it is located. Thus the fact that the user receives is biased, since what is perceived has been manipulated by various means of capture, representation and communication before reaching the senses. In the text we analyze some cases that illustrate why the surrounding space takes an active role when experiencing an artwork.

How to Cite

Orellana Martín, Laura, and Miquel Andreu Castelló. 2015. “The Museum: Art in a Projected Space”. AusArt 2 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.14007.
Abstract 527 | PDF (Español) Downloads 1079

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

ARCHITECTURE, ART, MUSEUM, ARCHITECTONIC SPACE, URBAN SPACE

References
Arroyo Rodríguez, Eduardo. 2014. Create! New York: Actar

Augé, Marc. 1993. Los no lugares, espacios del anonimato: Antropología sobre la modernidad. Traducción, Margarita N. Mizraji. París: Gedisa

Baudelaire, Charles Pierre. 1857. Les fleurs du mal. París: Poulet-Malassis

Baudrillard, Jean. 1978. Cultura y simulacro. Traducción, Antoni Vicens & Pedro Rovira. Barcelona: Kairós

Cofán Feijóo, María Fátima. 2003. "Integración y difusión del museo a través de la red Internet: Propuesta interactiva del museo pedagógico de arte infantil (MUPAI)". Tesis Univ. Complutense de Madrid

Debord, Guy. 1958. "Théorie de la dérive". International Situationiste 2: 19-22

Gurri Costa, Josep & Cèsar Carreras Monfort. 2003. Realidad virtual en nuestros museos: experiencias de la colaboración entre Dortoka y el grupo Òliba. Internet Interdisciplinary Institute Working Paper WP03-004. Barcelona: UOC. http://www.uoc.edu/in3/dt/20312/20312.pdf

Hildebrand, Adolf Ritter von. 1910. Das Problem der Form in der bildenden Kunst. Strassburg: Heitz

Kalawsky, Roy S. 1999. Exploiting virtual reality techniques in education and training: technological issues. London: AGOCG. http://www.agocg.ac.uk/reports/virtual/vrtech/title.htm

Mariani, Nicola. 2014. "Espacios para el arte hoy en día: Del museo como templo al espacio multifuncional". Nicola Mariani Arte y Sociedad (blog), 10 jun. http://nicolamariani.es/2014/06/10/espacios-para-el-arte-hoy-en-dia-del-museo-como-templo-al-espacio-multifuncional/

Nietzsche, Friedrich (1882) 1982. "Nachgelassene Fragmente 1880-1882". Sämtliche Werke-Kritische Studienausgabe, vol. 9. Berlin: Walter de Gruyter

Parmeggiani, Marco 2000. "Vivencias, instintos y emociones: Nietzsche y la génesis de la experiencia interior". Thémata 25, número especial Emociones: 305-12

Zapatero Guillén, Daniel. 2007. Aplicaciones didácticas de la realidad virtual al museo pedagógico de arte infantil. Madrid: Universidad Complutense de Madrid
Section
Articles