Research-creation in performing arts A critique of the transmitting paradigm

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2025-01-24
José Ignacio Lorente Bilbao

Abstract

Performative research is a form of research through artistic practice that, in the case of the performing arts, guides processes of creation and production of discourse with special relevance for the formation and dissemination of knowledge. In the absence of explicit theories, the teaching tradition relied on the transmission of knowledge in the framework of these artistic disciplines through the use of poetics and ways of doing drawn from a canonical repertoire of works endorsed and legitimized by historiography, specialized critics or public appreciation. However, in the same way that the repertoire is the result of a socio-cultural arbitrariness that identifies and privileges certain artistic objects according to variable criteria in different contexts and historical periods, the communicative model on which the pedagogy of these artistic objects was based lacked a critical theory of education that would provide students with the necessary competencies and tools for the autonomous construction of knowledge and artistic practice.

How to Cite

Lorente Bilbao, José Ignacio. 2025. “Research-Creation in Performing Arts: A Critique of the Transmitting Paradigm”. AusArt 13 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.26964.
Abstract 22 | PDF (Español) Downloads 26

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

RESEARCH-CREATION, PERFORMING ARTS, INTERDISCIPLINARITY, COMMUNICATION

References
Ayas, Karen & Nick Zeniuk. 2001. «Project-based learning: building communities of reflective practitioners». Management Learning 32(1): 61-76. https://doi.org/10.1177/13505076013210

Bal, Mieke. (2002) 2009. Conceptos viajeros en las humanidades: Una guía de viaje. Traducción, Yaiza Hernández Velázquez. Murcia: Cendeac

Bal, Mieke. 2003. «Esencialismo visual y el objeto de los estudios visuales». Revista de Estudios Visuales 2: 11-49. Pub. orig. en Journal of Visual Culture 2(1). https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5242699.pdf

Barthes, Roland. 1984. Le bruissement de la langue. Paris: Editions du Seuil

Biggs, Michael & Henrik Karlsson, eds. 2011. The Routledge companion to research in the arts. In collaboration with Stiftelsen Riksbankens Jubileumsfond, Stockholm, www.rj.se. New York: Routledge

Boggino, Norberto & Kristin Rosekrans. 2007. Investigación-acción: Reflexión crítica sobre la práctica educativa; Orientaciones prácticas y experiencias. Sevilla: Trillas

Borgdorff, Henk. 2009. «Artistic research within the fields of science (Sensuous Knowledge 06). Bergen, Bergen National Academy of the Arts». https://www.researchcatalogue.net/profile/download-media?work=129692&file=129693

Bramford, Anne. 2005. The impact of the arts in education: A global perspective on research. Münster: Waxmann

Brea Cobo, José Luis, coord. 2005. «Informe del Grupo Arte y Visualidad». Comisión de Humanidades de la Fecyt. Inédito

Bresler, Liora, ed. 2007. International handbook of research in arts education. New York: Springer

Code, Lorraine. 1991. What can she know? Feminist epistemology and the construction of knowledge. Ithaca NY: Cornell University

Denzin, Norman K. 1997. «Ethnographic poetics and narratives of the self». En Interpretive ethnography: Ethnographic practices for the 21st Century. Thousand Oaks CA: Sage. https://doi.org/10.4135/9781452243672

Fabbri, Paolo. (1979) 1995. «Campo de maniobras didácticas». Traducción O. Moraña. En Educación y comunicación, José Luis Rodríguez Illera, comp. Barcelona: Paidós. Pub. orig. con el tít.: «Champ de manoeuvres didactiques». 7

Hernández Hernández, Fernando. 2006. «Campos, temas y metodologías para la investigación relacionada con las artes». En Bases para un debate sobre investigación científica, coord. por Fernando Hernández, María del Carmen Gómez Muntané & Héctor Pérez López, 9-49. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia

Hernández Hernández, Fernando. coord. 1998. Llibre blanc de la recerca de la Facultat de Belles Arts. Barcelona: Universitat de Barcelona

Lorente Bilbao, José Ignacio. 2015. «Investigación-acción y aprendizaje basado en proyectos en las enseñanzas de postgrado en artes escénicas». RIDU Revista d'Innovació Docent Universitària 7: 97-115. https://doi.org/10.1344/RIDU2015.7.10

Manning, Brian & Erin Massumi. 2014. Thought in the act: Passages in the ecology of experience. Minneapolis MN: Unniversity of Minnesota

NCAD (National College of Art & Design). 2005. Readings for a symposium on research in and through art and design practice, National College of Art and Design Dublin, 22 April. Dublin: NCAD

Pardo Torío, José Luis. 2011. «Crear de la nada». En Estética de lo peor: De las ventajas e inconvenientes del arte para la vida, 17-40. Madrid: Pasos Perdidos

Rancière, Jacques. (1987) 2007. El maestro ignorante: Cinco lecciones sobre la emancipación intelectual. Traducción, Claudia Fagaburu. Buenos Aires: Libros del Zorzal

Rancière, Jacques. (2000) 2014. Estética y política: El reparto político de lo sensible. Traducido por Mónica Padró. Buenos Aires: Prometeo

Rancière, Jacques. (2008) 2010. El espectador emancipado. Traducción, Ariel Dillon. Buenos Aires: Manantial

Sullivan, Graeme. 2004. Art practice as reasearch: Inquiry in the visual arts. Thousand Oaks CA: Sage

Van Manem, Max. 2003. Investigación educativa y experiencia vivida: Ciencia humana para una pedagogía de la acción y la sensibilidad. Barcelona: Idea Books

Verwoert, Jan et al. 2011. En torno a la investigación artística: Pensar y enseñar arte; Entre la práctica y la especulación teórica. Barcelona: Museu d'Art Contemporani de Barcelona
Section
Articles