Artistic practice laboratories in the community Transformative processes that foster interlearning and interculturality in higher education

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2025-01-24
Patricio Sánchez Quinchuela

Abstract

The verticality in education has faced significant scrutiny over time, much like its unilateral teaching paradigms that arise from the social and economic hegemony of those deemed credible holders of knowledge. This is also true in the artistic and cultural fields. In this context, as an alternative, we present the systematization of an experience that addresses a cross-cutting subject in the artistic training of professionals at the Universidad de las Artes in Ecuador. This approach, utilizing a methodology along with providing technical tools for fieldwork, enables immersive processes in peripheral areas of the city, such as neighborhoods or communities. Here, the articulation and intertwining of academia with society in situ—based on the principle of a dialogue of knowledge—creates a conducive environment for fostering inter-learning. This is achieved by sharing the expertise of all participants involved in the process while simultaneously allowing for an intercultural experience that transforms perceptions, visions, aesthetics, and social commitments. This transformation arises from engaging with new realities and human groups who find in artistic and cultural practices an educational means to convey and make visible their culture.

How to Cite

Sánchez Quinchuela, Patricio. 2025. “Artistic Practice Laboratories in the Community: Transformative Processes That Foster Interlearning and Interculturality in Higher Education”. AusArt 13 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.26965.
Abstract 22 | PDF (Español) Downloads 17

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

ARTISTIC PRACTICES, DIALOGUE OF KNOWLEDGES, MUTUAL LEARNING, COMMUNITY, INTERCULTURALITY

References
Bang, Claudia Lia & Carolina Wajnerman. 2010. «Arte y transformación social: La importancia de la creación colectiva en intervenciones comunitarias». Revista Argentina de Psicología 48: 89-103. http://hdl.handle.net/11336/188341

García Maidana, María Soledad. 2007. «El tiempo de lo efímero: Apuntes para la reflexión en torno a las prácticas artísticas contemporáneas y el espacio de la ciudad». Ensayos: Historia y Teoría del Arte 13: 45-82. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50203

García-Huidobro Munita, Rosario & Catalina Montenegro González. 2020. «Las prácticas artísticas con enfoques feministas como experiencias educativas que promueven la transformación social». Educare 24(1): 440-455. https://doi.org/10.15359/ree.24-1.23

Méndez Oliveros, Erika Paola. 2020. «Arte comunitario: Un marco de referencia para la construcción de un modelo de gestión cultural comunitario». El Artista: Revista de Investigaciones en Música y Artes Plásticas 7: 1-18. https://www.redalyc.org/journal/874/87463242010/

Palacios Garrido, Alfredo. 2009. «El arte comunitario: Origen y evolución de las prácticas artísticas colaborativas». Arteterapia: Papeles de Arteterapia y Educación Artística para la Inclusión Social 4:197-211. https://revistas.ucm.es/index.php/ARTE/article/view/ARTE0909110197A

Sánchez-Quinchuela, Patricio. 2023. «Incidencia de las prácticas artísticas en la transformación social del territorio: Estudio de caso- Asociación Hilarte, Guayaquil-Ecuador». AusArt 11(2): 65-81. https://doi.org/10.1387/ausart.24927

Santos, Boaventura de Sousa. 2007. La universidad en el siglo XXI: Para una reforma democrática y emancipatoria de la universidad. Cuidado de la edición, Ivonne Farah & Cecilia Salazar. La Paz, Bolivia: Plural

Walsh, Catherine. 2005. «Interculturalidad, conocimientos y decolonialidad». Signo y Pensamiento 24. 46. 39-50. Ponencia presentada en el II Encuentro Multidisciplinario de Educación Intercultural CEFIA-UIC-CGEIB: Política e Interculturalidad en la Educación, México, 27 de octubre 2004. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/4663
Section
Articles