Is there room for the independent? Cultural resistance infrastructures in the Spanish state

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2025-07-08
Ángel Manuel Rodríguez Arias
Juan Bautista Peiró López

Abstract

This article examines the role of 'cultural resistance infrastructures' (CRI) within the context of independent art in Spain. Based on a theoretical framework drawing from Michel de Certeau’s tactics and the discussions developed in Modos de hacer (Modes of doing, 2001), it explores how these spaces navigate the tension between autonomy and institutional assimilation. The case study of Cordova in Barcelona illustrates how a non-profit space can develop Modos de hacer, that sustain an international and experimental program in a precarious environment. The article reflects on the commodification of difference in the art market and questions whether these infrastructures manage to subvert the system or are ultimately absorbed by it.

How to Cite

Rodríguez Arias, Ángel Manuel, and Juan Bautista Peiró López. 2025. “Is There Room for the Independent? Cultural Resistance Infrastructures in the Spanish State”. AusArt 13 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.27403.
Abstract 309 | PDF (Español (España)) Downloads 62

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

INDEPENDENT ART, CULTURAL RESISTANCE INFRASTRUCTURES, CORDOVA (ART GALLERY, BARCELONA), TACTICS, MODOS DE HACER (BOOK, 2001)

References
Aramburu Gil, Nekane. 2023. Alternativa: Políticas de lo independiente en las artes visuales. Murcia: Cendeac

Ault, Julie, ed. 2002. Alternative art New York 1965-1985: A cultural politics book for the social text collective. Minneapolis MN: University of Minnesota

Bhabha, Homi K. 1994. The location of culture. London: Routledge

Blanco Bravo, Paloma, Jesús Carrillo Castillo, Jordi Claramonte Arrufat & Marcelo Expósito Prieto, eds. 2001. Modos de hacer: Arte crítico, esfera pública y acción directa. A.F.R.I.K.A. Gruppe et al. Salamanca: Universidad de Salamanca

Certeau, Michel de. (1980) 1984. The practice of everyday life. Translated by Steven Rendall. Berkeley CA: University of California

Certeau, Michel de. (1980) 2001. «De las prácticas cotidianas de oposición». Trad. de Alejandro Pescador. En Modos de hacer: Arte crítico, esfera pública y acción directa. A.F.R.I.K.A. Gruppe et al.; Paloma Blanco Bravo, Jesús Carrillo Castillo, Jordi Claramonte Arrufat & Marcelo Expósito Prieto, eds., 391-426. Salamanca: Universidad de Salamanca

Federici, Silvia. 2018. El patriarcado del salario: Críticas feministas al marxismo. Traducción, María Aránzazu Catalán Altuna. Madrid: Traficantes de Sueños. https://n9.cl/mn5tml

Ferriols Montañana, Ana & Paula Santiago Martín de Madrid. 2023. «La ciudad de los cuidados: Infraestructura para un arte en común». Arte, Individuo y Sociedad 35(1): 53-75. https://doi.org/10.5209/aris.80604

Foster, Hall. 2001. «Recodificaciones: Hacia una noción de lo político en el arte contemporáneo». En Modos de hacer: Arte crítico, esfera pública y acción directa. A.F.R.I.K.A. Gruppe et al.; Paloma Blanco Bravo, Jesús Carrillo Castillo, Jordi Claramonte Arrufat & Marcelo Expósito Prieto, eds., 95-126. Salamanca: Universidad de Salamanca. https://n9.cl/hmazf

Foucault, Michel. (1967) 1984. «Des espaces autres». Architecture, Mouvement, Continuité 5: 46-49

Gramsci, Antonio. (1935) 2000. Cuadernos de la cárcel. Ed. crítica del Instituto Gramsci a cargo de Valentino Gerratana; traducción de Ana María Palos. Ciudad de México: Era

Iregui Restrepo, Jaime, ed. 2019. Pensar la escena: Debates del campo del arte contemporáneo en esfera pública. Bogotá: Universidad de los Andes

Kluge, Alexander & Oskar Negt. 2001. «Esfera pública y experiencia: Hacia un análisis de las esferas públicas burguesa y proletaria». En Modos de hacer: Arte crítico, esfera pública y acción directa. A.F.R.I.K.A. Gruppe et al.; Paloma Blanco Bravo, Jesús Carrillo Castillo, Jordi Claramonte Arrufat & Marcelo Expósito Prieto, eds., 227-272. Salamanca: Universidad de Salamanca

Lefebvre, Henri. 1958. Critique de la vie quotidienne. Paris: L’Arche

Rubiano Pinilla, Elkin. 2019. «Autonomía y sujeción: El arte y los artistas en el contexto de la gestión creativa». En Pensar la escena: Debates del campo del arte contemporáneo en esfera pública, editado por Jaime Iregui, 459-472. Bogotá: Universidad de los Andes. https://doi.org/10.51566/arte2140
Section
Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.