Is there room for the independent? Cultural resistance infrastructures in the Spanish state
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Juan Bautista Peiró López
Abstract
This article examines the role of 'cultural resistance infrastructures' (CRI) within the context of independent art in Spain. Based on a theoretical framework drawing from Michel de Certeau’s tactics and the discussions developed in Modos de hacer (Modes of doing, 2001), it explores how these spaces navigate the tension between autonomy and institutional assimilation. The case study of Cordova in Barcelona illustrates how a non-profit space can develop Modos de hacer, that sustain an international and experimental program in a precarious environment. The article reflects on the commodification of difference in the art market and questions whether these infrastructures manage to subvert the system or are ultimately absorbed by it.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
INDEPENDENT ART, CULTURAL RESISTANCE INFRASTRUCTURES, CORDOVA (ART GALLERY, BARCELONA), TACTICS, MODOS DE HACER (BOOK, 2001)
Ault, Julie, ed. 2002. Alternative art New York 1965-1985: A cultural politics book for the social text collective. Minneapolis MN: University of Minnesota
Bhabha, Homi K. 1994. The location of culture. London: Routledge
Blanco Bravo, Paloma, Jesús Carrillo Castillo, Jordi Claramonte Arrufat & Marcelo Expósito Prieto, eds. 2001. Modos de hacer: Arte crítico, esfera pública y acción directa. A.F.R.I.K.A. Gruppe et al. Salamanca: Universidad de Salamanca
Certeau, Michel de. (1980) 1984. The practice of everyday life. Translated by Steven Rendall. Berkeley CA: University of California
Certeau, Michel de. (1980) 2001. «De las prácticas cotidianas de oposición». Trad. de Alejandro Pescador. En Modos de hacer: Arte crítico, esfera pública y acción directa. A.F.R.I.K.A. Gruppe et al.; Paloma Blanco Bravo, Jesús Carrillo Castillo, Jordi Claramonte Arrufat & Marcelo Expósito Prieto, eds., 391-426. Salamanca: Universidad de Salamanca
Federici, Silvia. 2018. El patriarcado del salario: Críticas feministas al marxismo. Traducción, María Aránzazu Catalán Altuna. Madrid: Traficantes de Sueños. https://n9.cl/mn5tml
Ferriols Montañana, Ana & Paula Santiago Martín de Madrid. 2023. «La ciudad de los cuidados: Infraestructura para un arte en común». Arte, Individuo y Sociedad 35(1): 53-75. https://doi.org/10.5209/aris.80604
Foster, Hall. 2001. «Recodificaciones: Hacia una noción de lo político en el arte contemporáneo». En Modos de hacer: Arte crítico, esfera pública y acción directa. A.F.R.I.K.A. Gruppe et al.; Paloma Blanco Bravo, Jesús Carrillo Castillo, Jordi Claramonte Arrufat & Marcelo Expósito Prieto, eds., 95-126. Salamanca: Universidad de Salamanca. https://n9.cl/hmazf
Foucault, Michel. (1967) 1984. «Des espaces autres». Architecture, Mouvement, Continuité 5: 46-49
Gramsci, Antonio. (1935) 2000. Cuadernos de la cárcel. Ed. crítica del Instituto Gramsci a cargo de Valentino Gerratana; traducción de Ana María Palos. Ciudad de México: Era
Iregui Restrepo, Jaime, ed. 2019. Pensar la escena: Debates del campo del arte contemporáneo en esfera pública. Bogotá: Universidad de los Andes
Kluge, Alexander & Oskar Negt. 2001. «Esfera pública y experiencia: Hacia un análisis de las esferas públicas burguesa y proletaria». En Modos de hacer: Arte crítico, esfera pública y acción directa. A.F.R.I.K.A. Gruppe et al.; Paloma Blanco Bravo, Jesús Carrillo Castillo, Jordi Claramonte Arrufat & Marcelo Expósito Prieto, eds., 227-272. Salamanca: Universidad de Salamanca
Lefebvre, Henri. 1958. Critique de la vie quotidienne. Paris: L’Arche
Rubiano Pinilla, Elkin. 2019. «Autonomía y sujeción: El arte y los artistas en el contexto de la gestión creativa». En Pensar la escena: Debates del campo del arte contemporáneo en esfera pública, editado por Jaime Iregui, 459-472. Bogotá: Universidad de los Andes. https://doi.org/10.51566/arte2140

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.
https://orcid.org/0000-0001-8810-7512