The institutional trajectory of the Normalist Baccalaureate of Durango, Mexico. 1984-2021
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The objective of this argument is to analyze the historical origin and institutional academic development of the Normalist High School of Durango, in relation to the curricular modifications and the management processes that it has had over the last four decades. To achieve this, a study of the institutional trajectory of the baccalaureate was carried out, which is part of the academic and administrative structure of the Benemérita y Centenaria Normal School of the State of Durango, whose chronological reconstruction was carried out based on the relationships established between the historical variables and educational institutions that have determined their particular pedagogical characteristics.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Baccalaureate, Normal School, State of Durango, Institutional History
Recuperado: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982010000100003
Andrade Cázares, Rocío Adela y Sara Catalina Hernández Gallardo (2010). El enfoque de competencias y el currículum de bachillerato en México, en Revista Latinoamericana de Ciencias Socia- les, Niñez y Juventud.
Recuperado:
https://www.redalyc.org/pdf/773/77315079023.pdf
Diario Oficial de la Federación. (1988). Acuerdo 444, 2008, 21 de octubre de 1988. Recuperado: httpwww.sems.gob.mxworkmodelssemsResource109051imagesAcuerdo_444_marco_curricular_comun_SNB.pdf
Diario Oficial de la Federación. (1984). Acuerdo por el que se establece que la Educación Normal en su nivel inicial y en cualquiera de sus tipos y especialidades tendrá en Grado Académico de Licenciatura.
Recuperado
http://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=4660109&fecha=23/03/1984
Domínguez Ayala, Socorro Imelda (2007). Los sentidos del bachillerato en México; Desencuentros entre discursos, prácticas docentes y formación, en Revista Iberoamericana de Producción académica y Gestión educativa.
Recuperado:
file:///C:/Users/Alienware17/Downloads/88-Texto%20del%20art%C3%ADculo-411-1-10- 20140708%20(1).pdf
Escuela Normal del Estado, Bodas de Oro (1966), Durango, (s.p.i)
Espinoza Núñez, Leonor Antonia y René Rodríguez Zamora (2017). Uso de las tecnologías digitales y el aprendizaje colaborativo de los estudiantes de nivel medio superior, en Memoria Electrónica del XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa.
Recuperado:
https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/0773.pdf
Garibay Álvarez, Jorge (Coordinador) (2009). Inventario del Archivo Histórico de la Benemérita y Centenaria Escuela Normal del Estado de Durango. México, Apoyo al Desarrollo de Archivos y Bibliotecas de México, A. C.
Gómez Martínez, Graciela y Rubén Gutiérrez Gómez y Sara Gricelda Sánchez Mercado (2009). Evaluación Curricular en el nivel medio superior de la Universidad Autónoma del Estado de México: un modelo holístico-participativo y estratégico-prospectivo, en Memoria electrónica del X Congreso Nacional de Investigación Educativa.
Recuperado: https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v10/pdf/area_tematica_02/ponen- cias/0695-F.pdf
Hernández González, Joaquín, y Cuitlahuac I. Pérez López y Nena Minoa Recéndiz García (2017). El aprendizaje de las habilidades digitales en el bachillerato: entrelazar las actividades cotidianas con el estudio usando tecnologías digitales, en Memoria del XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa.
Recuperado: https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/0577.pdf
Historia y la historiografía de la educación en México, Hacía un balance 2002-2011 (2016). volúmenes I y II, Consejo mexicano de Investigación Educativa, A. C.
Ibarra García, Laura. (2013). “El positivismo de Gabino Barreda. Un estudio desde la teoría histórico-genética”, en Acta Sociológica No. 60, enero-abril de 2013.
Informe de Gestión Administrativa 1991-1997 (1997). Durango, Benemérita y Centenaria Escuela Normal del Estado de Durango/Editorial Siega Creciente.
Ley de Educación del Estado de Durango (2011). Durango, Instituto de Investigaciones, Estudios Legislativos y Asesoría Jurídica. Última actualización: 31 de octubre de 2011.
Recuperado
http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/137.pdf
Ley Orgánica de la Benemérita y Centenaria Escuela Normal del Estado de Durango (2013) H. Congreso del Estado de Durango, Instituto de Investigaciones, Estudios Legislativos y Asesoría Jurídica, 2013.
Mora García, Olga, Ignacio Pérez Pulido y Alexa Cadena García (2019). Ajuste social y apoyo social en bachilleres de la Región Altos Sur de Jalisco, en Memoria del XV Congreso Nacional de Investigación Educativa.
Recuperado:
https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v15/doc/2822.pdf
Plan de Estudios del Bachillerato de la Benemérita y Centenaria Escuela Normal del Estado de Durango (2011). Documento de trabajo Aprobado por la H. Junta Directiva de la ByCENED.
Prieto Quezada María Teresa, José Claudio Carrillo Navarro y José Alberto Castellanos Gutiérrez (2009). Violencia escolar: narrativas de maltrato en jóvenes de bachillerato, en Memoria electrónica del X Congreso Nacional de Investigación Educativa.
Recuperado: https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v10/pdf/area_tematica_17/ponen- cias/0026-F.pdf
Quiñones Hernández, Luis Carlos (2013). Vida escolar y juventud. El Colegio Civil del Estado. 1856-1872. México, Universidad Juárez del Estado de Durango, Artes Gráficas, La Impresora.
Quiñones Hernández, Luis Carlos. (2008). La Benemérita y Centenaria Escuela Normal del Estado de Durango. A XCII años de su fundación como Escuela Normal y CXXXVIII como Instituto de Niñas. México, Artes Gráficas, La Impresora.
Pacheco Rojas, José de la Cruz (2012). El Colegio de Guadiana de los Jesuitas 1596-1767. Notas para una historia de la educación y la cultura en Durango. México, Universidad Juárez del Estado de Durango, Artes Gráficas, La Impresora.
Torres González, Karen y Rosendo Edgar Gómez Bonilla (2017). Desarrollo de la competencia de pensamiento crítico y reflexivo en estudiantes de bachillerato: propuesta de una práctica educativa áulica, en Memoria del XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa.
Recuperado:
https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/1887.pdf
Vallebueno Garcinava, Miguel (2016). 160 Aniversario del Colegio Civil del Estado. Durango, Universidad Juárez del Estado de Durango, Artes Gráficas. La Impresora.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Open Access
Cabás provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public, which encourages greater global knowledge sharing.
Cabás provides unrestricted access to all its content from the moment of publication in this electronic edition.
The publication is free of charge for the authors.