Education and school in contemporary Spain: a case study in Lorca (Murcia), 1900-1930

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-06-2019
Carmen M. Cerdá Mondéjar

Abstract

This research presents an approach to the situation of education during the first years of the 20th century, in the geographical area of Lorca in the Murcia (Spain). Special attention is given to primary education to offer a reflection of the state of education and the school based on the evi-dence offered by the archival sources. Likewise, literacy processes, the increase in the number of schools, the situation and conditions of the teaching profession and the performance of the differ-ent local institutions in education are addressed. It´s a matter of reconstructing a period of our recent history that, although circumscribed to the subject of education, doesn´t put aside the overall perspective necessary to understand the political, social, economic and cultural context of the country at the beginning of 20th century.

How to Cite

Cerdá Mondéjar, C. M. . (2019). Education and school in contemporary Spain: a case study in Lorca (Murcia), 1900-1930. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (21), 23–45. https://doi.org/10.35072/CABAS.2019.68.84.015 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 87 | Cabas2102 (Español) Downloads 28

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Education, Schools, Lorca, Murcia, 20th Century

References
Actas de la Junta Local de Instrucción Pública, Actas J.L.I.P. 1877-1904. Archivo Histórico Mu-nicipal de Lorca, A.H.M.L.
Actas de la Sección de Vigilancia de la Junta Local de Instrucción Pública, Actas S.V.J.L.I.P., 1910- 1914. Archivo Histórico Municipal de Lorca, A.H.M.L.
Actas Capitulares, 1900- 1931. Archivo Histórico Municipal de Lorca, A.H.M.L.
Barnés, Pilar (2000). El Gozo de mis Raíces y su Entorno. Ayuntamiento de Lorca.
Bello, Luís (1929). Viaje por las escuelas de España. Tomo IV, Madrid: Compañía Ibero-Ameri-cana De Publicaciones, S. A.
Campoy García, José M.ª (1966). Alcaldes de Lorca desde las Cortes de Cádiz. Ayuntamiento de Lorca.
Canes Garrido, Francisco (1983). «Escolarización y sociedad en la ciudad de Valencia a comien-zos del siglo XX» en II Coloquio de Historia de la Educación, Escolarización y Sociedad en la España Contemporánea (1808-1970), Valencia, 1983.
Castillo, Pilar (1986). «Aportaciones al Estudio de la Vida Municipal en Lorca durante los años 1923 a 1930». Tesis de Licenciatura. Facultad de Letras. Universidad de Murcia.
Costa, Joaquín (1916). Maestro, Escuela y Patria. Madrid: Biblioteca Costa.
De Gabriel, Narciso (2005). «La historiografía educativa regional en España», en Ferraz Lorenzo, M. (ed.). Repensar la historia de la educación. Nuevos desafíos, nuevas propuestas, Madrid: Biblioteca Nueva.
Del Pueblo, Juan (1924). Nuestra campaña. La Instrucción primaria, La Tarde de Lorca, 4/06/1924.
Del Pueblo, Juan (1926). Temas locales. Derechos de los niños, La Tarde de Lorca, 23/07/1926.
Diarios de Sesiones del Congreso, D.S.C. 29/10/1904.
Fundación FOESSA (1976). Estudios sociológicos sobre la situación social de España. 1975. Ma-drid: Euramérica.
Gaceta de Madrid, 30 octubre de 1901.
INEbase Historia. Anuarios Estadísticos y Censos de Población.
López Barnés, Juan (1924). En la ciudad de Lorca faltan 36 escuelas. Razón de nuestros propósi-tos. La Tarde de Lorca, 11/06/1924.
López Villaverde, Ángel L. (2017). La Segunda República (1931-1936). Las claves para la pri-mera democracia española del siglo XX. Madrid: Sílex Ed.
Llano, A. (2018). Conflictos en la administración educativa provincial de Cantabria (1924-1930). Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Cantabria (España) [en línea], 19, 1-16. Recuperado de http://revista.muesca.es/articulos19/424-con-flictos.
Llopis, Rodolfo (1933). La revolución en la escuela. Dos años en la Dirección General de Primera Enseñanza. Madrid: Biblioteca Nueva, 2005. Edic. de Antonio Molero Pintado.
Macías Picavea, Ricardo (1899). El problema nacional. Hechos causas y remedios. Madrid: Li-brería General de Victoriano Suárez.
Martí Alpera, Félix (1944/2011). Memorias, Edición y estudio introductorio de Moreno, Martínez, Pedro L., Universidad de Murcia.
Molina Martínez, José Luís (2001). José Robles Gómez, Maestro (1891-1963). Ayuntamiento de Lorca.
Moreno Martínez, Pedro L. (1989). Alfabetización y cultura impresa en Lorca 1760-1860. Murcia: Universidad de Murcia.
Mula Gómez, Antonio José (1990). «Notas sobre la sociedad lorquina en el siglo XIX. Política, Sociedad y mentalidades», en Chacón, Francisco (coord.), Lorca. pasado y presente. Apor-taciones a la Historia de la Región de Murcia II. Resistencias y transformaciones: Evolu-ción hacia la Lorca contemporánea, Ayuntamiento de Lorca.
Mula Gómez, Antonio José (1999). «Modernidad y Progreso», en Jiménez, Juan Fco. (coord.). Lorca Histórica. Historia, Arte y Literatura, Ayuntamiento de Lorca.
Obrero El, Diario: 31/01/1903.
Ordenanzas Municipales, O.M. 1903. Archivo Histórico Municipal de Lorca, A.H.M.L.
Real Decreto de 21 de abril de 1834 Subdivisión en partidos judiciales de la nueva división terri-torial de la península e islas adyacentes.
Real Decreto de 26 de octubre de 1901 disponiendo el pago por el Estado de las atenciones de primera enseñanza.
Pérez Picazo, M.ª Teresa (1990). «Economía agraria y desarrollo industrial en Lorca, 1845-1936», en Chacón, Francisco (coord.), Lorca. pasado y presente. Aportaciones a la Historia de la Región de Murcia II. Resistencias y transformaciones: Evolución hacia la Lorca contem-poránea, Ayuntamiento de Lorca.
Quiñonero, José (2018). La inauguración, El Sol de Lorca, Diario digital: 15/10/2018.
Quiñonero, José (2018). Manolita Pérez, profesora moderna, El Sol de Lorca, Diario digital: 12/11/2018.
Rex, Domingo (1926). Escuelas. Torrealbilla, Tontolín, Diario: 23/05/1926.
Rex, Domingo (1926). Escuelas. Purias, Tontolín, Diario: 10/10/1926.
Rex, Domingo (1926). Escuelas. Zarzadilla de Totana, Tontolín, Diario: 17/10/1926.
Sala Just, José (1972). Lorca. Cuarenta años de evolución económica y social 1895-1936. Lorca: Cámara Oficial de Comercio e Industria.
Sala Vallejo, Rosalía (2001). Las mujeres en la historia de Lorca. Ayuntamiento de Lorca.
Sempere, Ambrosio y Aranda, Joaquín (coord.), (1991). Lorca. Presente y futuro. Estudio socio-económico de Lorca. Ayuntamiento de Lorca. Consejería Economía y Hacienda. CARM.
Tarde de Lorca, La, Diario: 28/01/1927.
Tiana Ferrer, Alejandro (1987). «Educación obligatoria asistencia escolar y trabajo infantil en Es-paña en el primer tercio del siglo XX». Historia de la educación: Revista interuniversita-ria, N.º 6, págs. 43-60.
Tontolín, Diario, Nuestras campañas y nuestros éxitos, 23/05/1926.
Torregrosa Saiz, Francisco (1949). «El analfabetismo en la provincia de Murcia», Suplemento al Boletín de Educación.
Unión Nacional, Diario: 3/07/1900.
Viñao, Antonio (1996). Espacio y tiempo. Educación e historia. México: Morelia, IMCED.
Viñao, Antonio (2004). Escuela para todos. Educación y modernidad en la España del siglo XX. Madrid: Marcial Pons Historia.
Zarauz Cachá, José (1931). Lorca en 1930. Ensayos, Lorca.
Section
Articles