Noise role in shaping the sound identity of a place

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2016-02-25
Jaime Alejandro Cornelio Yacaman

Abstract

There are elements of sound identity found in certain ecosystems and that respond to the complexity of the various phenomena that surround them. Noise is one of the most important elements as it forms part of a cognitive experience that is possible to analyze and identify. From the double research question: how to reveal the identity of a place through sound? and what are the key elements of this ecosystem identity that constitute this translation? the aim of the paper is to analyze the role of noise in the shaping of the sound identity of places (sound ecosystems). The analysis will be based on theories of complexity (Dewey, Morin; Whitehead) and some case studies (my personal work; Cusack, Carruth, Polack).

 

How to Cite

Cornelio Yacaman, Jaime Alejandro. 2016. “Noise Role in Shaping the Sound Identity of a Place”. AusArt 3 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.15962.
Abstract 782 | PDF (Español) Downloads 1099

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

NOISE, SOUND, MUSIC, IDENTITY, COMPLEXITY

References
Berenguer Alarcón, Josep Manuel. 2005. "Ruidos y sonidos: Mundos y gentes". En Espacios sonoros, tecnopolítica y vida cotidiana: Aproximaciones a una antropología, Andrés Antenbi et al., ed. con motivo del Festival Zeppelin. Barcelona: Sonora Orquestra del Caos. http://www.antropologia.cat/files/DOSSIER%20ESPACIOS%20SONOROS.pdf

Cage, John. 2013. "About the John Cage Trust". johncage.org. Acceso 4 jun. 2014 http://johncage.org/about.html

Carruth, Shane. 2013. Upstream Color. Director and writer, Shane Carruth. 1 h. 36 min. http://www.imdb.com/title/tt2084989/

Chatwin, Bruce (1987) 2000. Los trazos de la canción. Traducción de Eduardo Goligorsky. Barcelona : Círculo de Lectores

Cornelio Yacaman, Jaime. 2015. "Identidades sonoroespaciales: Identidad 3", Vídeo de Vimeo, 4:22. Acceso may. 2015 https://vimeo.com/146946639

Crimmins, Peter. 2014. "Guided by impression and free association, Dutch artists chart emotional map of Philadephia"]. News Work, May 28. Acceso 19 jul. 2015, http://www.newsworks.org/index.php/local/item/68431guidedbyimpressionandfreeassociationdutchartistschartemotionalmapofphiladelphia?linktype=hp_topstory

Cusack, Peter. 2012. "Sounds from dangerous places". Sitio web. Acceso 6 jun. 2015. http://sounds-from-dangerous-places.org/

Da Vinci, Leonardo. (1513) 2013. Tratado de pintura. Madrid: Alianza

Dewey, John. (1925) 1948 La experiencia y la naturaleza. Prólogo y versión española por José Gaos. México DF: Fondo de Cultura Económica

Kandinskiï, Vasiliï Vasil'evich. (1911) 1996. De lo espiritual en el arte. Traducción de Genoveva Dieterich. Barcelona: Paidós

Kandinskiï, Vasiliï Vasil'evich. (1926) 1996. Punto y línea sobre el plano: Contribución al análisis de los elementos pictóricos. Traducción Roberto Echavarren. Barcelona: Paidós

Laranjería, José dos Santos. 2014. "Tránsitos sonoros: El paisaje sonoro a partir de las tramas de la sincronicidad en el arte contemporáneo". Tesis Univ. Barcelona, http://www.tdx.cat/handle/10803/285405

Morin, Edgar. 1974. El paradigma perdido: Ensayo de bioantropología. Traducción de Domènec Bergadà. Barcelona: Kairós

Morin, Edgar. 1994. Introducción al pensamiento complejo. Ed. española a cargo de Marcelo Pakman. Barcelona: Gedisa

Morin, Edgar. 1969. El nuevo paisaje sonoro: Un manual para el maestro de música moderno. Traducción de Juan Schultis. Buenos Aires: Ricordi

Schafer, R. Murray. 1965. El compositor en el aula. Traducción de Beatriz Spitta. Buenos Aires: Ricordi

Solana Ruiz, José Luis, coord. (2005) Con Edgar Morín, por un pensamiento complejo: Implicaciones interdisciplinares. Madrid: Akal

Whitehead, Alfred North. (1920) 1968 El concepto de naturaleza. Versión española de Jesús Díaz. Madrid: Gredos
Section
Articles