Málaga, towards the supremacy of cultural tourism
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
This article analyse the evolution of the Andalusian cultural identity and the tourist image of Malaga. The city has been a destination associated with 'sun and beach' tourism and currently it is struggling for the supremacy of cultural tourism in the community through its brand image as 'city of museums'. The musealization of the city or the instrumentalization of Pablo Picasso as a paradigm of the tourism strategy are some of the main phenomena that have contributed to the redefinition of its identity. As a resistance to touristification, some proposals and social movements have reported the situation from art and citizen action.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
IDENTITY, ART, TOURISM, ANDALUSIA, MÁLAGA (SPAIN)
Bryman, Alan. 2004. The Disneyzation of society. London: Sage
Fuentes Vega, Alicia. 2017. Bienvenido, Mr. Turismo: Cultura visual del boom en España. Madrid: Cátedra
García Moreno, Alberto E., Carlos Rosa Jiménez & María José Márquez Ballesteros. 2016. "Lo banal como patrimonio de la Costa del Sol. Torremolinos 1959-1979". Pasos 141: 253-73. www.redalyc.org/articulo.oa?id=88143642018
Gente Corriente. 2017. "La gentrificación y sus efectos en Málaga". Gentecorriente.net, 10 abril https://gentecorriente.net/blog/2017/04/10/la-gentrificacion-y-sus-efectos-en-malaga/
Guerra, Ángel. 1905. "Españolismo extranjero". La Ilustración Española y Americana XLIXXXXIX, 22 oct. http://hemerotecadigital.bne.es/issue.vm?id=0001210544&search=&lang=es
Heras, Rául. 1984. "El problema del paro: La cirugía de la reconversión industrial desata enfrentamientos". El Mundo, especial "20 años de la Constitución". www.elmundo.es/nacional/constitucion/1984/historia.html
Hoffmann, Léon-François. 1961. Romantique Espagne: L'image de l'Espagne en France entre 1800 et 1850. Princeton NJ: Princeton University
Jullien, François. 2017. La identidad cultural no existe. Traducción de Pablo Cuartas. Barcelona: Taurus
Larrínaga Rodríguez, Carlos & Rafael Vallejo Pousada. "El turismo en el desarrollo español contemporáneo". TST Transportes, Servicios y Telecomunicaciones 24: 12-29. www.tstrevista.com/tstpdf/tst_24/articulo24_01.pdf
Lipovetsky, Gilles & Jean Serroy. 2013. La estetización del mundo: Vivir en la época del capitalismo artístico. Traducción de Antonio-Prometeo Moya. Barcelona: Anagrama
López Cuenca, Rogelio. 2011. "Rogelio López Cuenca aborda la 'picassización' de Málaga y la 'malagueñización' de Picasso en la exposición 'Ciudad Picasso'". Entrevista por Rubén Cervantes Garrido. El Observador, 31 oct. http://www.revistaelobservador.com/sociedad/cultura/5465-rogelio-lopez-cuenca-aborda-la-picassizacion-de-malaga-y-la-malaguenizacion-de-picasso-en-la-exposicion-ciudad-picasso
López Cuenca, Rogelio. 2012. "Ciudad (o) museo". Revista de Occidente 369: 120-1
Molina Torres, Mª Pilar. 2010. "Citymarketing, la imagen y marca de una ciudad". Temas para la Educación 7. www.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd7033.pdf
Piñar Samos, Javier. 2008. "Oriente en el Sur: Imagen fotográfica de la Alhambra durante el siglo XIX". En Andalucía: Una imagen en Europa 1830-1929, Blanca Krauel Heredia et al. Sevilla: Centro de Estudios Andaluces. www.centrodeestudiosandaluces.es/datos/factoriaideas/ponencias_imagen_europa.pdf
Plaza Orellana, Rocio. 2012. Recuerdos de viaje: Historia del souvenir en Andalucía. Sevilla: Centro de Estudios Andaluces
Raunig, Gerald. 2018. "¡La Casa Invisible se queda! Contra la ciudad obediente". Público.es, 25 jul. Traducción Kike España. https://blogs.publico.es/contraparte/2018/07/25/la-casa-invisible-se-queda-contra-la-ciudad-obediente/
Reina Gutiérrez, Eva. 2017. "Mapeando el turismo de masas: Transformaciones adaptativas-impositivas en el escenario urbano de Málaga". Tesis Univ. Málaga. https://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/15750/TD_REINA_GUTIERREZ_Eva.pdf?sequence=1
Rodríguez Marín, Francisco José. 2007. "Patrimonio y ciudad: La restauración de la chimenea industrial de los Guindos o el valor de la representatividad de la arquitectura industrial". Isla de Arriarán 30, 7-28. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3045539.pdf
Sazatornil Ruiz, Luis & Ana Belén Lasheras Peña. 2005. "París y la españolada". Mélanges de la Casa de Velázquez 352, 265-90. http://journals.openedition.org/mcv/2245
Sazatornil Ruiz, Luis. 2016. "Le Tour du Monde: Los recintos de las exposiciones universales de París 1855-1900". En Ciudad, arquitectura y patrimonio, Miguel Ángel Chaves Martín ed., 43-62. Madrid: Universidad Complutense
Sazatornil Ruiz, Luis. 2018. "L'Andalouise au temps des maures: La explotación de la imagen artística de Andalucía en París 1900". En La imagen de Andalucía en Europa 1830-1929
Turner, Louis & John Ash. 1991. La horda dorada: El turismo internacional y la periferia del placer. Traductor de la versión castellana Miguel Martínez-Lage Álvarez. Madrid: Endymion
Zotano, Jesús. 2018. "Una protesta en busca de un nuevo rumbo para el CAC". La Opinión de Málaga, 14 marzo. www.laopiniondemalaga.es/cultura-espectaculos/2018/03/14/protesta-busca-nuevo-rumbo-cac/993161.html
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.