The Photo Library of the Laboratory Art of the Seville University A pioneering photographic background in Spain

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-12-2018
Alfonso Ojeda Barrera

Abstract

The Fototeca-Laboratorio de Arte is a General Research Service which is part of the Technology and Innovation Research Center of the University of Seville (CITIUS) that contains a documentary collection made up of several hundred thousand historical photographs of incalculable value. Through its funds and collections, it is posible to develop an interesting journey about the historical evolution of the artistic heritage of Andalusia, Spain and a high proportion of Europe and America throughout the second half of the nineteenth and twentieth century. Undoubtedly, the multiplicity of photographic procedures which thati it conserves, the high volume of negative and positive of diverse format and support that it keep and the thematic richness that characterizes it, make this photographic archive of the University of Seville a primordial source of graphic information for the study of the History of the Art.

How to Cite

Ojeda Barrera, A. . (2018). The Photo Library of the Laboratory Art of the Seville University: A pioneering photographic background in Spain. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (20), 57–72. https://doi.org/10.35072/CABAS.2018.88.42.006 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 9 | Cabas2005 (Español) Downloads 5

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Murillo Herrera, Seville, Photography, Fund, Collection, Cultural Heritage

References
Castillo Utrilla, María Josefa del. (1989). «Don Francisco Murillo Herrera». Laboratorio de Arte (Sevilla), 2, pp. 267-278.
Cómez Ramos, Rafael (1983). «In memoriam, Doctor Antonio Sancho Corbacho (1909- 1982)». Anales, vol. 14, nº 53, pp. 217-218.
Hernández Díaz, José (1979) «In Memoriam. Murillo Herrera, Maestro universitario (1878-1978)». Boletín de Bellas Artes (Sevilla), 7, pp: 241-256.
Hernández Díaz, José y Sancho Corbacho, Antonio (1936). Estudio de los edificios religiosos y objetos de culto de la ciudad de Sevilla saqueados y destruidos por los marxistas. Sevilla: Junta Conservadora del Tesoro Artístico, 2ª División.
Hernández Díaz, José y Sancho Corbacho, Antonio (1937). Estudio de los edificios religiosos y objetos de culto de la ciudad de Sevilla saqueados y destruidos por los marxistas de la provincia de Sevilla. Sevilla: Junta de Cultura Histórica y Tesoro Artístico.
Iglésias Franch, David (2008) La fotografía digital en los archivos: qué es y cómo se trata. Barce-lona: Trea
Méndez Rodríguez, Luis (2012) «La fotografía, arte y documento. Los fondos de la Fototeca-La-boratorio de Arte de la Universidad de Sevilla». Artigrama, 27, pp: 297-312.
MÉNDEZ RODRÍGUEZ, Luis, JUSTO ESTEBARANZ, Ángel y OJEDA BARRERA, Alfonso (2018). «La Fototeca del Laboratorio de Arte y la Exposición Iberoamericana de 1929. Novedades en la catalogación patrimonial». En: Nuevas aportaciones sobre la Exposición Iberoamericana de Sevilla. Sevilla: Editorial Universidad de Sevilla.
Navarrete, Benito (2014). Arte Antiguo en la Exposición Iberoamericana de 1929. Sevilla: Insti-tuto de la Cultura y las Artes del Ayuntamiento de Sevilla, Juan de Andalucía y Universidad de Sevilla.
Palomero Paramo, Jesús (1990). «Prólogo del tomo 1 de Fuentes para la Historia del Arte Anda-luz». En: Noticias de pintura 1700-1720. Sevilla: Guadalquivir.
Pérez Calero, Gerardo (2003). «Semblanza del profesor Suarez Garmendia». Laboratorio de Arte, 23, pp. 13-16.
Petit, Carlos (2013). «Francisco Murillo Herrera (1878-1951), de la Cátedra al Laboratorio». La-boratorio de Arte, 26, pp. 333-348.
Petit, Carlos (2014). «Francisco Murillo Herrera (1878-1951), catedrático de Arte», Archivo Hispalense, 291-293, pp. 363-384.
Rosa Domínguez, José Luis de la (1963). «El perfil humano de un gran maestro». Archivo Hispalense (Sevilla), 38, pp. 91-93.
Suarez Garmendia, Jose Manuel (1995). «La Fototeca del Laboratorio de Arte». Laboratorio de Arte, 8, pp. 321-340.
Suarez Garmendia, Jose Manuel (2005). «Pasado, presente y futuro de un archivo fotográfico». PH Boletín del Instituto Andaluz de Patrimonio Histórico, 55, pp. 110-114.
Suarez Garmendia, Jose Manuel (2007). «El Laboratorio de Arte, generador de fuentes gráficas y documentales para el estudio de la Historia». En V Jornadas de Protección del Patrimonio Histó-rico de Écija: protección y conservación del patrimonio intangible o inmaterial. Écija: Asociación de Amigos de Écija, pp. 49-71.
Suarez Garmendia, Jose Manuel (2008). La fotografía como documento: el Laboratorio de Arte a través de su fototeca. Sevilla: Universidad de Sevilla.
Section
Monographic