Scientific Conservation and Restoration of Cultural Heritage Education Exam: the organoleptic analysis.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-12-2014
Ana M. Galán Pérez

Abstract

This paper aims to provide an approach to the techniques of Scientific Analysis of the Educational Heritage, which are the first step to any work of Conservation and Restoration. and the techniques the restorer should keep in its documentation of the piece through its detailed study. It often requires interdisciplinary work of historians, chemists and other professionals as, in this matter, the board of teachers and school headmasters.

How to Cite

Galán Pérez, A. M. (2014). Scientific Conservation and Restoration of Cultural Heritage Education Exam: the organoleptic analysis. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (12), 38–48. https://doi.org/10.35072/CABAS.2014.98.98.001 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 48 | Cabas1203 (Español) Downloads 24

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Scientific Analisys, Conservation, Restoration, Educational Heritage Documentation

References
CALVO, A. Conservación y Restauración. Materiales, técnicas y procedimientos. De la A a la Z. Barcelona, Ediciones del Serbal, 1997.
DE GUICHEN, G. Conservación preventiva. ¿En qué punto nos encontramos en 2013?. En: Revista Patrimonio Cultural de España, no 7, IPCE. En número especial “Conservación Preventiva: revisión de una disciplina”, 2013, pp. 15-23, www.jcyl.es/web/jcyl, [consulta 8/11/201]
DE GUICHEN, Gael. Medio siglo de conservación preventiva. En Revista GE-IIC, no 0, pp.35- 44. On line: www.fds.es/docftp/fi11881RevistaGEIIC0.pdf [consulta 8/11/2012]
DE TAPOL, B. La necesaria adaptación de la conservación preventiva al concepto de sostenibilidad con especial atención a las herramientas de gestión. En: Revista Patrimonio Cultural de España, no 7, IPCE. En número especial “Conservación Preventiva: revisión de una disciplina”, 2013, pp.81-89. www.jcyl.es/web/jcyl, [consulta 8/11/2013]
GÓMEZ, Mo L. El examen científico aplicado a la conservación de obras de arte, Madrid, Editorial Cátedra, 1997.
GALÁN PÉREZ, A. “Propuesta de clasificación del patrimonio educativo para establecer planes estratégicos de Conservación y Restauración. La Universidad de Sevilla”. En Actas VI Jornadas Científicas SEPHE, Madrid, 22-24 de octubre de 2014. (En prensa).
MATTEINI M., MOLES A. Ciencia y Restauración, Método de Investigación, IAPH, Sevilla, Editorial Nerea, 2001.
MAYONI, M.G., DE GRAZIA, A., GUIODOBONO, E., WORTLEY A., (2012): “La preservación del patrimonio educativo en el Colegio Nacional de Buenos Aires”, GE-Conservación, No 3, Revista Digital del Grupo Español de Conservación y Restauración, pp. 53-58
RUIZ BERRIO, J (ed.) El patrimonio Histórico-Educativo: su conservación y estudio. Madrid, Biblioteca Nueva. 2010.
RUIZ DE LACANAL, Ma D.: El Conservador-Restaurador de Bienes Culturales. Historia de la profesión. Síntesis. Madrid. 1999.
RUIZ DE LACANAL, M.D.: Green museums in the secondary schools of Spain, Conference Booklet, International Scientific Workshop Heritage Science and Sustainable Development for the Preservation of Art and Cultural Assets, On the Way to the GREEN Museum, Staaliche Mus´eum of Berlin, 2013, pp.80-81.
http://ww2.smb.museum/smb/media/news/45710/HeritageScienceAndSustainableDevelopment_ ConferenceBooklet.pdf [consulta: 10.05.2014]
RUIZ DE LACANAL, M.D., GALÁN PÉREZ, A. (2013): Las colecciones científicas, técnicas y didácticas en los centros educativos y su conservación científica. Estado de la cuestión. IX Jornadas de Arte y Ciencia, CITAR, el Centro de Investigación de la Universidad Católica de Arte y Ciencia de Oporto, Oporto. (Pendiente de publicación).
Section
Articles