Family experiences under the francoist repression of an innovating teacher

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-12-2021
Sara Valdivieso Bermejo Luis Torrego Egido

Abstract

Ángel Costa González (1905–1973) was a teacher from Segovia who belonged to the ‘Magisterio Renovador’ generation. His advanced ideas, together with the disputes he had with the village priest, caused him to suffer repression under Franco. In this work, by means of an in-depth inter-view and documentary analysis, his figure is recovered, though the exposition of his professional and vital trajectory, as well as the family experiences generated by that repression, which crystal-lised in the silence about the teacher and his situation, as well as in the fear, poverty and pain experienced by his relatives.

How to Cite

Valdivieso Bermejo, S., & Torrego Egido, L. (2021). Family experiences under the francoist repression of an innovating teacher. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (26), 57–76. https://doi.org/10.35072/CABAS.2021.58.84.014 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 77 | Cabas2604 (Español) Downloads 32

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

repression of the teachers,, historical memory, Segovia

References
Archivo General de la Administración [AGA], Educación, 32/12927-13: Expediente de depura-ción de Ángel Costa González.
Archivo General de la Administración [AGA], Educación, 32/12930-35: Expediente de depura-ción de Catalina Arribas Arribas.
Costa, J. (2019) El maestro y el cura. Letrame.
Fouce, J. G. (2009). Informe sobre la violencia psicosocial ejercida en España por el régimen franquista y sus repercusiones en la población, las comunidades y sus familias. Revista Electrónica de Psicología Política, 7(19), 107-123. https://cutt.ly/OR68BHf
García, J. R. (2016). La Guerra Civil en Aspe. Las dos caras de la represión [Tesis Doctoral, Universidad de Alicante]. Repositorio RUA. http://hdl.handle.net/10045/65431
Guerrero, R. (2014, 27 de enero). El franquismo encerró en manicomios a republicanos que en-contraba por la calle. Público. https://cutt.ly/AREB5Qi
Guirao, F. J. y Gallego, B. (2017). La investigación con historias de vida como forma de conoci-miento de una sociedad y su pasado traumático. Construyendo narraciones con tres prota-gonistas mujeres. CIAIQ, 3, 211-220. https://cutt.ly/BR64g9e
Hernández-Arteaga, I. (2012). Investigación cualitativa: una metodología en marcha sobre el he-cho social. Rastros Rostros, 14(27), 57-68. https://cutt.ly/yR682vr
Martínez, R. (2015). La represión al Magisterio y a las mujeres en la Ribera estellesa de Navarra (1936-1939). Huarte de San Juan. Geografía e Historia, (22), 219-240. https://cutt.ly/8Y9a4bI
Montagut, E. (2018, 27 de septiembre). Sobre el nacionalcatolicismo. El Obrero. https://cutt.ly/GREBZez
Ortiz, R. (2021). La revista Escuelas de España (1929-1936). Estructura, características e in-fluencia pedagógica de la Institución Libre de Enseñanza [Tesis Doctoral, Universidad de Valladolid]. Repositorio UvaDoc. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/46448
Pericacho, F. J. (2014). Pasado y presente de la renovación pedagógica en España (de finales del Siglo XIX a nuestros días). Un recorrido a través de escuelas emblemáticas. Revista Com-plutense de Educación, 25(1), 47-67. https://cutt.ly/lR64Wai
Ramos, S. (2006). Control y represión. Estudio comparado de los resultados de la depuración del magisterio primario en España. Revista Complutense de Educación, 17(1), 169-182. https://cutt.ly/PR64YDF
Ruiz-Vargas, J. M. (2008). ¿De qué hablamos cuando hablamos de “Memoria Histórica”? Refle-xiones desde la psicología cognitiva. Entelequia, (7), 53-76. https://cutt.ly/BR64PRw
Sonlleva, M. (2017). La escuela rural (1939–1951) y su contexto. Entrevista a una alumna sego-viana. Cabás, (17), 150-167. https://cutt.ly/lR64F0T
Valdivieso, S. (2019). El magisterio renovador en la provincia de Segovia [Trabajo Fin de Grado, Universidad de Valladolid]. Repositorio UvaDoc. http://uva-doc.uva.es/handle/10324/36606
Vigueras, F. (2008, 18 de septiembre). El maestro cojo y los banderilleros. El País. https://cutt.ly/MR6TpKB
Section
Monographic