The Liberal Triennium and the absolutist repression of primary school teachers during the Ominous Decade: the case of Palencia.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-06-2012
Alfonso Gutiérrez Barba

Abstract

This article reviews the events and the situation that took place in the teaching of the first letters and the teachers in Palencia during the Liberal Triennium and the first years of the Ominous Decade, trying to see the differences between the way the liberals and the absolutists understood education during the reign of Fernando VII, and what were the results of the repression that took place after the fall of the Triennium in the teaching profession in the city.

How to Cite

Gutiérrez Barba, A. (2012). The Liberal Triennium and the absolutist repression of primary school teachers during the Ominous Decade: the case of Palencia. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (07), 42–56. https://doi.org/10.35072/CABAS.2012.93.66.001 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 19 | Cabas0705 (Español) Downloads 4

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Liberal Triennium, absolutist repression, teachers, first letters, Ominous Decade, case of Palencia

References
ARCHIVO HISTÓRICO MUNICIPAL DE PALENCIA. Libros de Actas de los años 1820 a 1833 y Legajos no 16, 17, 18, 19 y 20.
ARAQUE HONTANGAS, Natividad (2009). «La educación en la Constitución de 1812: Antecedentes y consecuencias». Revista de la Facultad de Ciencias Sociales y Jurídicas de Elche. Volumen I, no Especial, p. 1-21.
ARTOLA, Miguel (1999). La España de Fernando VII. Madrid: Espasa-Calpe.
ÁVILA FERNÁNDEZ, Alejandro (1987-1988). «La enseñanza primaria a través de los planes y programas escolares en la educación española durante el siglo XIX». Madrid: Revista de Ciencias de la Educación, no 4-5. pp. 173-186.
BALLARÍN DOMINGO, Pilar (2007). «La escuela de niñas en el siglo XIX: La legitimación de la sociedad de esferas separadas». Salamanca: Revista Historia de la Educación no 26. pp. 143-168.
CAPITÁN DÍAZ, Alfonso (ed.) (1978). Los catecismos políticos en España (1808-1822). Granada: Caja de Ahorros de Granada.
CAPITÁN DÍAZ, Alfonso (1994). Historia de la Educación en España. Volumen II. Madrid: Dykinson. CASTELLS OLIVÁN, Irene (2001). «La resistencia liberal contra el absolutismo fernandino (1814-
1833)». Madrid: Revista Ayer, no 41. pp. 43-62
FERNANDEZ CHACÓN, Fernando (2010). «La enseñanza de las primeras letras en el tránsito del antiguo régimen al sistema liberal (1768-1823): maestros-as, escuelas y educación de las niñas en Linares y Jaén». Jaén: Boletín del Instituto de Estudios Giennenses, no 201. pp. 235-262
FONTANA, Josep (2006). De en medio del tiempo. La segunda restauración española, 1823-1834. Barcelona: Crítica.
GUTIEREZ BARBA, Alfonso (1990). «Una aproximación a la enseñanza pública palentina de las primeras letras, en el tránsito del siglo XVIII al XIX», Actas del II Congreso de Historia de Palencia. Palencia: Excma Diputación Provincial de Palencia, pp. 717-729.
GUTIÉRREZ GUTIÉRREZ, Clotilde (2001). Enseñanza de Primeras Letras y Latinidad en Cantabria, 1700-1860. Santander: Servicio de Publicaciones Universidad de Cantabria.
LA PARRA LÓPEZ, Emilio (2007). Los Cien Mil Hijos de San Luis. El ocaso del primer impulso liberal en España. Madrid: Síntesis.
LUIS, Jean-Philippe (2001). «La década ominosa (1823-1833), una etapa desconocida en la construcción de la España contemporánea». Madrid: Revista Ayer, no 41, pp. 85-117.
LUIS, Jean-Philippe (2004). L`utopie reactionnaire epuratión y modernisation de l`etat dans l ́Espagne de la fin de l ́ancient regime (1823-1824). Madrid: Casa de Velázquez.
PEGENAUTE GARDE, Pedro (1974). Represión política en el reinado de Fernando VII: las comisiones militares (1824-1825). Pamplona: Universidad de Navarra.
SARASÚA, Carmen (2002). «Aprendiendo a ser mujeres: las escuelas de niñas en la España del siglo XIX». Cuadernos de Historia Contemporánea, Vol. 24, pp. 281-297.
Section
Articles