Military education: discipline, martiality, and invigilation of pre-service teaching formation from 1893 to 1900 in the Normal School of San Luis Potosi. Mexico
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
This paper shows how discipline, order, and invigilation were implemented in pre-service teach-ing training at San Luis Potosi's Normal school as part of military education. The historic - analyt-ic method followed portrays the soldierly education implemented to undergraduates at the school. Studying under martial tactics implied several principles, regulations, and disciplinary insights that highlighted students' nationalist thinking to defend their homeland.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Government, State, Teaching Formation, Pre-service teaching training, nationalism, discipline
Chávez González, M. L. (2006). La introducción de la educación física en México: representacio-nes sobre el género y el cuerpo, 1882-1928. tesis de maestría en historia, El Colegio de San Luis Potosí.
Escalante, B.M. Guadalupe .(2015). Pobreza y magisterio en la narrativa de Jesús R. Alderete en Aproximaciones a la narrativa de la Revolución Mexicana. Didáctica de la literatura his-panoamericana del siglo XX. México: Bonilla Artigas editores: Iberoamericana: Editorial Vervuert. BECENE. Pp.203-226.
Foucault, M. (2009). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. México: editorial siglo XXI.
Garrido Asperó, M. J. (2016). Para sanar, fortalecer y embellecer los cuerpos. Historia de la gimnasia en la ciudad de México, 1824-1876. México: Instituto Mora.
Gil Mendoza, A. (2010). Génesis de la educación física como disciplina escolar en las escuelas primarias del Estado de México, 1890-1918. Alter. Enfoques Críticos, Deportes y Socie-dad, 1, 43-57. https://static1.squarespace.com/sta-tic/552c00efe4b0cdec4ea42d9f/t/55761adbe4b0dbb60c7c04ed/1433803483330/ALTER1+-+05.pdf
Hernández O. F. (2012). Voces, rostros y testimonios de profesoras potosinas en el Porfiriato. Mé-xico, Porrúa.
Hernández O. F. (2019a). Luis G. Monzón y Gregorio A. Tello, Profesores potosinos integrantes del Congreso Constituyente de 1916-1917. Ulúa Revista de Historia, Sociedad y Cultura. (33).
Hernández O. F. (2019b). Semblanzas bibliográficas de cuatro profesores y una profesora nor-malista. México: Editorial Colofón. https://repositorio.bece-neslp.edu.mx/jspui/handle/20.500.12584/564
Kant I. (2009). Sobre Pedagogía. Argentina: Editorial Universidad Nacional de Córdoba. Encuen-tro Grupo Editor.
Kirk, D. (2007). Con la escuela en el cuerpo, cuerpos escolarizados: La construcción de identida-des inter/nacionales en la sociedad postdisciplinaria. Ágora para la Educación Física y el Deporte, (4), 39-56. https://dialnet.unirioja.es/servlet/revista?codigo=8668
Marrou, Henry-Irenee. (2004). Historia de la Educación de la Antigüedad. Madrid-España: Akal.
Martínez González, X. (2015). La enseñanza primaria e instrucción del soldado del ejército per-manente mexicano en la primera mitad del siglo XIX. Tiempo y Espacio, 25(64), 331-350.
Meneses, M. E. (1998). Tendencias Educativas Oficiales en México 1821-1911. México: Univer-sidad Iberoamericana.
Muro, M. (1899). Historia de la instrucción pública en San Luis Potosí. México: Impr., Litografía, Encuadernación y Librería de M. Esquivel y Compañía.
Ollé, J.C. de Ulzurrun, A.D., Berruga, P. F.,et. Al, (2000). Disciplina y convivencia en la institu-ción escolar. (Vol. 5). España: Grao.
RAE. (2021). Diccionario de la Real Academia de la Lengua Española. https://dle.rae.es/jubi-lar?m=form
Ramón Salinas, Jorge y Carmen M. Zavala Arnal. (2017). Expresión musical y corporal en los batallones escolares a finales del siglo XIX: el batallón infantil de Huesca (1902-1905). Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Cantabria (España) [en línea], 17, 18-49. Recuperado de http://revista.muesca.es/articulos17/393-ex-presion-musical-y-corporal-en-los-batallones-escolares-a-finales-del-siglo-xix-el-bata-llon-infantil-de-huesca-1902-1905
Rey Aristide. Les bataillons scolaires et la Révolution française. In: La revue pédagogique, tome 1, Juillet-Décembre 1882. pp. 554-580. https://education.persee.fr/doc/revpe_2021-4111_1882_num_1_2_1459
Reyes, B. (1886). Conversaciones militares escritas para las academias del 6° regimiento de ca-ballería permanente, por el jefe del mismo, coronel C. Bernardo Reyes. Monterrey: Im-prenta del Gobierno en Palacio, a cargo de Viviano Flores.
Sánchez Martínez, B. (2014). La enseñanza del dibujo en San Luis Potosí durante el Porfi-riato. Revista de El Colegio de San Luis, 4(8), 128-157. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-899X2014000200006
Torrebadella Flix, X. (2013). Cuerpos abandonados y rescatados: La educación física en los orfa-natos españoles del siglo XIX. Cabás, (10), 0011-28. https://dialnet.unirioja.es/servlet/ar-ticulo?codigo=4523789
Torrebadella X. Flix. (2015). Los batallones infantiles en la educación física española (1890-1931). Revista Observatorio del Deporte, 32-70. https://www.revistaobservatoriodelde-porte.cl/index.php/odep/article/view/31
Torrebadella-Flix, X. (2018). José Sánchez Somoano: Un profesor de educación física escolar en-tre Madrid y México (1887-1913). Historia y Memoria de la Educación, 8, 549-596. DOI: 10.5944/hme.8.2018.19280
Torres N. R. (2018). La Escuela Industrial Militar como proyecto de Estado en San Luis Potosí durante el Porfiriato, 1881-1910. https://colsan.repositorioinstitucio-nal.mx/jspui/handle/1013/637
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Open Access
Cabás provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public, which encourages greater global knowledge sharing.
Cabás provides unrestricted access to all its content from the moment of publication in this electronic edition.
The publication is free of charge for the authors.