School-home in Institutes Female High Schools in the province Santander in the 1950s and 1960s
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
Education has been a tool to train citizens from their earliest ages according to the values of the states. During the Franco´s dictatorship, education served to keep the principles of the Movement in force and values of the Catholic Church with a differentiated education plan for boys and girls. In the education of the female sex he paid special attention to their formation as housewives, moth-ers, wives and devout catholics, the Franco´s regime using organizations that support the regime such as the Female Section, which assumed the mission of educating spanish women according to these canons, using institutions such as the Home Schools for this purpose.
This article develops how these Home Schools were organized and functioned in the province of Santander during the 50s and 60s, as well as pointing out the problems that affected the teaching-learning processes.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Home School, Female Section, Leadership, subject, Head of School, Instrutress
BALLARÍN DOMINGO, P. (2001). La educación de las mujeres en la España contempo-ránea (siglos XIX-XX). Madrid, Editorial Síntesis
BARRERA, B. (2019). Emociones para una identidad compartida. La Sección Femenina de FET-JONS entre la guerra y los años grises. Historia y Política, 42, 241-268. Disponible en:
BARRERA, B. (2019). La Sección Femenina 1934-1977: historia de una tutela emocional. Madrid, Alianza.
BARRERA, B. (2020). La Sección Femenina en perspectiva. Historias y otros relatos sobre las mujeres de Falange. Historia Contemporánea, 62, 265-295. Disponible en: https://ojs.ehu.eus/index.php/HC/article/view/20029
BENGOCHEA TIRADO, E. (2015). La Escuela de Hogar de Sección Femenina del Aaiún en la provincialización del Sáhara. Pensar con la Historia desde el siglo XXI. X II Congreso de la Asociación de Historia Contemporánea. Madrid: Ediciones de la Universidad Autó-noma de Madrid, p. 2458.
CENARRO, A. (2017). La Falange es un modo de ser (mujer): discursos e identidades de género en las publicaciones de la Sección Femenina (1938-1945). Historia y Política, 37, 91-120. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5997226
CRUZ SAYAVERA, S. (2016). El sistema educativo durante el franquismo: las leyes de 1945 y 1970. Revista Aequitas, 8, 35-62. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/ser-vlet/articulo?codigo=6602800
DI FEBO, G. y JULIÁ, S. (2005). El franquismo. Barcelona, Ediciones Paidós Ibérica.
FLECHA GARCÍA, C. (1989). Algunos aspectos sobre la mujer en la política educativa durante el Régimen de Franco. Historia de la educación. Revista Interuniversitaria, 8, 77-98. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=87431
GALERA PÉREZ, A.D. (2014). Las disciplinas del movimiento en la escuela franquista (1936-1975). CABÁS, 14, 74-95. Disponible en: http://revista.muesca.es/articulos14/345-las-disciplinas-del-movimiento
GALLEGO MÉNDEZ, Mª T. (1983). Mujer, Falange y Franquismo. Madrid, Editorial Taurus.
GÓMEZ CUESTA, C. (2009). Entre la flecha y el altar: el adoctrinamiento femenino del franquismo. Valladolid como modelo, 1939-1959. Cuadernos de Historia Contemporánea, 31, 297-317. Disponible en:
GONZÁLEZ PÉREZ, T. (2014). Dios, Patria y Hogar. La trilogía en la educación de las mujeres. Hispania Sacra, LXVI enero-junio, 337-363. Disponible en: http://hispaniasa-cra.revistas.csic.es/index.php/hispaniasacra/article/view/388
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7182815
https://revistas.ucm.es/index.php/CHCO/article/view/CHCO0909110297A/6712
LORÉE ENDERS, V. (1992). Nationalism and Feminism: the Sección Femenina of the Falange. History of European Ideas, 15, 673-680. Disponible en: https://doi.org/10.1016/0191-6599(92)90077-P
MOLINERO, C. (2006). La captación de las masas. Política social y propaganda en el régimen franquista. Madrid, Ediciones Cátedra.
OFER, I. (2006). La legislación de género de la Sección Femenina de las FET. Acortando distancias entre la política de élite y la de masas, Historia y Política, 15, 219-240. Dispo-nible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2214037
OFER, I. (2017). Teresa, ¿revista para todas las mujeres? Género, clase y espacios de la vida cotidiana en el discurso de la Sección Femenina (1960-1970). Historia y Política, 37, 121-146. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5997227
OTERO, L. (1999) La Sección Femenina. De cuando a la mujer española se le pedía ser hogareña, patriota, obediente, disciplinada, abnegada, diligente, religiosa, decidida, ale-gre, sufrida y leal. Madrid, Editorial EDAF.
PINILLA GARCÍA, A. (2006). La mujer en la posguerra franquista a través de la Revista Medina (1940-1945). Arenal: Revista de Historia de Mujeres, 13, 153-179. Disponible en: https://revistaseug.ugr.es/index.php/arenal/article/view/2995
PRIMO DE RIVERA, P. (1945). Discursos, circulares y escritos. Madrid, Ediciones de Sección Femenina.
RAMOS ZAMORA, S; RABAZAS ROMERO, T. (2007). Mujeres e instrucción rural en el desarrollismo español. Historia de la Educación, 26, 221-256. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2874628
RICHMOND, K. (2004). Las mujeres en el fascismo español: la Sección Femenina de la Falange, 1934-1959. Madrid, Alianza, D.L.
RINCÓN GARCÍA, M.F. del. (2010). Mujeres azules en la Sección Femenina: formación, libros y bibliotecas para el adoctrinamiento política en España (1939-1945). MEI: Métodos de Información, 1, 59-81. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?co-digo=3720194
RODRÍGUEZ JIMÉNEZ, J.L. (2000). Historia de Falange Española de las J.O.N.S. Ma-drid, Alianza Editorial.
SÁNCHEZ LÓPEZ, R. (1990). Mujer española, una sombra de destino en lo universal. Trayectoria histórica de Sección Femenina de Falange (1934-1977). Murcia, Universidad de Murcia.
SUÁREZ FERNÁNDEZ, L. (1993). Crónica de la Sección Femenina y su tiempo. Madrid, Asociación Nueva Andalucía (Segunda Edición).
TUSELL GÓMEZ, J. (2005). Dictadura franquista y democracia, 1939-2004. Barcelona, Editorial Crítica.
TUSELL GÓMEZ, J. (2007). La dictadura franquista. Madrid, Editorial Taurus.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Open Access
Cabás provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public, which encourages greater global knowledge sharing.
Cabás provides unrestricted access to all its content from the moment of publication in this electronic edition.
The publication is free of charge for the authors.