Epistemological tracks and walkways for teacher training in social ciences
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The article approaches four structuring concepts: place, identity, memory, and heritage to base the educational formation on social sciences. The creation and legitimization of to know student demonstrates a network of interactions between the school and the cultural and social world. It imports the reflection constructed from places and locations epistemológicas that enrich the production in the field while it makes possible to think about the symbolic constructions that they are played at the moment of teaching and to learn social knowledge, to be more precise we are interested the local ways of knowing and for it let's sense beforehand an offer of work for the cities that we live.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Teacher training, social sciences, place, identity, memory, heritage
ARFUCH, Leonor (2008) Crítica cultural entre política y poiética. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica
-------- (2005) El espacio biográfico. Dilemas de subjetividad contemporánea. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
ARROYO, Julio (1998) La ciudad escindida. El impacto en lo urbano del capitalismo tardío. Estudios Sociales N°15. Universidad Nacional del Litoral.
AUGE, Marc (2001) Ficciones de fin de siglo. Barcelona: Gedisa.
BAUMAN, Zigmunt (1996) De peregrino a turista o una breve historia de la identidad. En HALL, Stuart; du GAY, Paul (comp.). Cuestiones de identidad cultural. Buenos Aires: Amorrortu editores
BILDER, Marisa (2010) ¿Un nuevo rostro para las ciudades patagónicas?. En Diario Río Negro.16 de diciembre de 2010
BOURDIEU, Pierre (2013). La miseria del mundo. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica
BURKE, Peter (2002) Historia social del conocimiento. Barcelona: Paidós.
CANDAU, Joël (1998) Memoria e identidad. Buenos Aires: Ediciones del Sol
DE CERTEAU, Michel (1999) La cultura en plural. Buenos Aires: Nueva Visión DELACROIX, Christian; DOSSE, François; GARCIA, Patrick (2010) Historicidades. Buenos Aires. Waldhuter
ESCOBAR, Arturo (2000) El lugar de la naturaleza y la naturaleza del lugar ¿globalización o posdesarrollo? En LANDER, E. (comp.) (2000). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO. UNESCO
FUNES, Alicia Graciela (2003) “Patrimonio, identidad y memoria en la enseñanza de la historia reciente” en BALLESTEROS ARRANZ Y Otros El patrimonio y la didáctica de las ciencias sociales. Cuenca España: AUPDCS. UCLM.
Funes; Alicia Graciela (2010) Formación docente para enseñanza de la historia inclusivas. [En línea] Revista Cadernos de Pesquisa do V.25.1, 71-89. Uberlandia Brasil: CDHIS. U. F.
FUNES, Alicia Graciela; MORENO, Teresita (2014) Los múltiples rostros de la ciudad. Algunas pistas para pensar su enseñanza En FUNES; AG Enseñanza de la historia reciente. Malvinas, dictadura, ciudadanías, derechos humanos, menemismo, crisis 2001 ¿Qué efemérides?. Buenos Aires: Novedades Educativas
FREIRE, Paulo (1974) Concientización. Buenos Aires: Ediciones Búsqueda.
GROSSO, Julio (2012). Del socioanálisis a la semiopraxis de la gestión social del conocimiento. Contranarrativas en la telaraña global. Colombia. Universidad del Cauca.
JELIN, Elizabeth (2002) Los trabajos de la memoria. Madrid: Siglo XXI Editores
LANDER, Edgardo (comp.)(2000). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO. UNESCO
LORENZ, Federico (2004) La memoria de los historiadores En Lucha armada en Argentina Año 1 N1. Buenos Aires.
LVOVICH, Daniel; BISQUET, Jorgelina (2008) La cambiante memoria de la dictadura. Discursos públicos, movimientos sociales y legitimidad democrática Universidad Nacional de la Matanza.
MONTERO, Rosa (1997) La hija del caníbal. Madrid: Espasa Calpe.
NORA, Pierre (1984) Les lieux de mémorie. París Gallimard
RANCIERE, Jaques (2002) El maestro ignorante. Barcelona: Editorial Laertes
REGALADO, Liliana (2007) Clío y Mnemósine. Estudios sobre la historia, memoria y pasado reciente Lima Universidad Nacional Mayor de San Marcos
RICOEUR, Paul (1999) Sobre la traducción. Buenos Aires: Paidós
ROUSSO, Henry. (2010) Los dilemas de la memoria europea. En DELACROIX, C; DOSSE, F.; GARCIA, P. (2010) Historicidades. Buenos Aires: Waldhuter
SAID, Edward (2005) Cultura, identidad e historia. En SCHROEDER, G; BREUNIGER, H Teoría de la cultura un mapa de la cuestión. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica
SCHNEIER, Graciela (2002) Las formas de la ciudad a la hora de la globalización. En ALDEROQUI, S; PENCHASQUI, P. Ciudad y ciudadanos. Aportes para la enseñanza del mundo urbano. Buenos Aires: Paidós
VAPNARSKY, César (1983) Pueblos del norte de la Patagonia 1779-1957. General Roca: Editorial de la Patagonia.
VAPNARSKY, César (1981) Crecimiento y redistribución de la población en el norte de la Patagonia. Revelaciones del censo de 1980. Buenos Aires: Centro de Estudios regionales y Urbanos.
VILAR, Pierre (2004) Pensar históricamente. Barcelona: Crítica
WALSH, Catherine (2003) Las geopolíticas del conocimiento y la colonialidad del poder. Entrevista a Walter Mignolo [En línea] Polis Revista Latinoamericana 4, 2- 19 Accesible en http// polis.revues.org/7138
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Open Access
Cabás provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public, which encourages greater global knowledge sharing.
Cabás provides unrestricted access to all its content from the moment of publication in this electronic edition.
The publication is free of charge for the authors.