Learning about the life and work of prominent pedagogues through a historical and educational gymkhana

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-12-2011
Pablo Álvarez Domínguez

Abstract

The presented work is a didactic experience developed during the “History of Education” course at the Faculty of Educational Sciences at the University of Valencia in Spain. One of the functions of the university teacher is to teach content; but moreover, one has to be able to develop new forms of getting those to students in a significant way. In order to contribute to developing a participative, dynamic and constructive didactic in the university classroom, we hereby present the design and application of a historic and educational gymkhana. It is conceived of as a concrete alternative to the unidirectional transmission of knowledge in relation to teaching and learning about the life, work and educational maxims of prominent figures in the history of education.

How to Cite

Álvarez Domínguez, P. (2011). Learning about the life and work of prominent pedagogues through a historical and educational gymkhana. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (06), 91–109. https://doi.org/10.35072/CABAS.2011.22.95.001 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 98 | Cabas0606 (Español) Downloads 33

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Didactics of the Social Sciences, History of Education and History of School, Historic and Educational Heritage

References
ÁLVAREZ, P. (2008). “Fotografías y sentimientos para un museo pedagógico. Análisis del desarrollo de una metodología participativa en la Universidad desde una perspectiva comparada”. En LÓPEZ, F. (Dir.). La educación como respuesta a la diversidad. Una perspectiva comparada. Sevilla: Sociedad Española de Educación Comparada.
ÁLVAREZ, P. (2009). “El Museo Didáctico Virtual del Patrimonio Histórico- Educativo Andaluz como recurso para la enseñanza de la Historia de la Educación”. En BERRUEZO, M.R. y CONEJERO, S. (Coords.). El Largo Camino Hacia una Educación Inclusiva: la Educación Especial y Social del Siglo XIX a Nuestros Días. Vol 2. Pamplona-Iruñea: SEDHE, pp. 563-572.
ÁLVAREZ, P. (2010). Aprender en la Universidad a través de maletas pedagógicas. Dpto. de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social. Sevilla: Universidad de Sevilla. Edición Digital A3. SL. (DL: SE-5116-2010 – ISBN: 978-84-693-5151-2). ÁLVAREZ, P. (2011a). “El arte de enseñar y aprender Historia de la Escuela a través de maletas pedagógicas”. En CELADA, P. (ed.): Arte y oficio de enseñar. Dos siglos de perspectiva histórica. El Burgo de Osma (Soria): SEDHE, Universidad de Valladolid y CEINCE, pp. 267-276.
ÁLVAREZ, P. (2011b). “La interpretación del Alcázar de Sevilla: una experiencia didáctica en un viaje pedagógico”. CABÁS: patrimonio histórico-educativo, no 5, junio, pp. 1-7.
BENEDITO, V. (coord.) (1992). La formación del profesorado universitario. Madrid: MEC.
BLAKE, R. R.; MOUTON, J. S. y ALLEN, R. L. (1991). El trabajo en equipo. Qué es y cómo se hace. Bilbao: Ediciones Deusto.
BONALS, J. (2000). El trabajo en pequeños grupos en el aula. Barcelona: Graó.
CUESTA, R. y MAINER, J. (2009). “Didáctica crítica y educación histórica: pensar, desear actuar de otra manera”. Cuadernos de Pedagogía, 295, pp. 62-67.
ESCOLANO, A. (1994). “La investigación histórico-educativa y la formación de profesores”. Revista de Ciencias de la Educación, 157, enero-marzo, pp. 55-70.
ESTEVE, J. M. (1998): “La aventura de ser maestro”. Cuadernos de Pedagogía, 266, febrero, pp. 46-50.
GARCÍA, N. y ÁLVAREZ, B. (2008). “Análisis desde la perspectiva profesor versus alumno del trabajo en grupo en la Universidad”. Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas, 11, pp. 41-51.
GOÑI, J. M. (2005). El espacio Europeo de Educación Superior, un reto para la Universidad: competencias, tareas y evaluación. Barcelona: Octaedro.
IMBERNÓN, F. y MEDINA, J. L. (2008). Metodología participativa en el aula universitaria. La participación del alumnado. Barcelona: Octaedro.
JOHNSON, D. W. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Buenos Aires: Paidós.
LÓPEZ, F. (2005). Metodología participativa en la enseñanza Universitaria. Madrid: Narcea.
LÓPEZ, J. (2002). “Innovación en la Universidad: algunas reflexiones y una experiencia en la Universidad de Sevilla”. Conferencia en la 1a Jornada de Innovaciones Educativas Universitarias. Consejo de Rectores de Panamá. Ciudad de Panamá. En http://prometeo.us.es/idea/publicaciones/julian/29.pdf
MALLO, M. S. (2009). “Aportes desde la Historia de la Educación: ¿por qué y para qué la Historia de la Educación?”. Quehacer educativo, diciembre, pp. 83-86.
MINGORANCE, P. y otros (1993). Aprender a enseñar en la Universidad. Sevilla: Universidad de Sevilla.
MONDRAGÓN, H. (2002). “Conversaciones sobre la didáctica en la universidad”. Pensamiento Educativo, 1, pp. 67-88.
OVEJERO, A. (1990). El aprendizaje cooperativo. Una alternativa eficaz a la enseñanza tradicional. Barcelona: PPU.
POZO, I. (2001). Aprendices y maestros. La nueva cultura del aprendizaje. Madrid: Alianza Editorial.
RAMSDEN, P. (1993). Learning to Teach in Higher Education. Londres: Routledge.
ULICH, D. (1974). Dinámicas de grupo en la clase escolar. Buenos Aires: Editorial Kapelusz.
http://gincanas.es (Consultada el 17/11/2011). http://videos.programaspara.es/gincana (Consultada el 19/11/2011). http://www.ginkanaludoteca.com/talleres-para-adultos (Consultada el 19/11/2011).
Section
Experiences

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>