The recovery of the historical-educational heritage museums of pedagogy, teaching and education and didactic possibilities

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-06-2011
Pablo Álvarez Domínguez

Abstract

This work is the result of a training experience organised by the Museo Pedagógico Andaluz and carried out last October 2010 at the Faculty of Education Sciences of the University of Seville. The aim was to promote a theoretical-practical reflection linked to highlighting the new didactic possibilities of the historical-educational heritage that can be deployed in the museum-pedagogical field, with the aim of facilitating its study, understanding and evaluation.

How to Cite

Álvarez Domínguez, P. (2011). The recovery of the historical-educational heritage museums of pedagogy, teaching and education and didactic possibilities. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (05), 21–32. https://doi.org/10.35072/CABAS.2011.64.64.001 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 34 | Cabas0503 (Español) Downloads 15

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Historical-Educational Heritage, Museum of pedagogy, teaching, education, University of Seville

References
Álvarez, Pablo (dir.) (2009a): Pedagogía Museística: didáctica, virtualidad y difusión del patrimonio histórico-educativo. Sevilla: Vicerrectorado de Relaciones Institucionales. Universidad de Sevilla. A3D Edición Digital.
Álvarez, Pablo (2009b): Nuevas Tecnologías e Historia de la Educación. El Museo Didáctico Virtual del Patrimonio Histórico Educativo Andaluz. En Experiencias Didácticas. Sevilla: Csif. Sector Enseñanza, pp. 1-22.
Álvarez, Pablo (2009c): El Museo Didáctico Virtual el Patrimonio Histórico-Educativo Andaluz como recurso para la enseñanza de la Historia de la Educación. En Berruezo Albéniz, M.R. y Conejero López, S.: El Largo Camino Hacia una Educación Inclusiva: la Educación Especial y social del Siglo XIX a Nuestros Días. Vol 2. Pamplona-Iruñea: SEDHE, pp. 563-572.
Álvarez, Pablo (2010a): El conocimiento y difusión del patrimonio histórico-educativo de Andalucía en Internet a través del Museo Pedagógico Andaluz. CABÁS: patrimonio histórico-educativo, nº 3. [En línea].
Álvarez, Pablo (2010b): La difusión e interpretación del patrimonio histórico-educativo como tema de estudio en el Centro de Formación Permanente de la Universidad de Sevilla. CABÁS: patrimonio histórico-educativo, nº3. [En línea].
Huerta, Ricard (2007): Maestros y museos: educar desde la invisibilidad. Valencia: Universidad de Valencia.
Juan, Víctor (coord.) (2008): Museos pedagógicos, La memoria recuperada. Huesca: Museo Pedagógico de Aragón.
Martín, Bienvenido (2010): Centro propio Museo Pedagógico de la Universidad de Salamanca. Eslabón de unión entre nuestra historia y los aprendizajes futuros. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa, nº 4. [En línea].
Montenegro, Jacinto (2005): La utilización didáctica del museo. Hacia una educación integral. Zaragoza: Egido Editorial.
Morín, Edgar (2004): Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.
Pastor, M. Inmaculada (2004). Pedagogía museística: nuevas perspectivas y tendencias actuales. Barcelona: Ariel.
Peña, Vicente (coord.) (2003): I Foro Ibérico de Museísmo Pedagóxico. O museísmo pedagóxico en España e Portugal: itinerarios, experiencias e perspectivas. Actas 2001. Santiago de Compostela: Museo Pedagóxico de Galicia, Consellería de Educación e Ordenación Universitaria da Xunta de Galicia.
Ruíz, Julio (ed.) (2010): El patrimonio histórico-educativo: su conservación y estudio. Madrid: Biblioteca Nueva.
Santacana, Joan y Serrat, Núria (coord.) (2005): Museografía didáctica. Barcelona: Ariel.
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>