The recovery of the historical-educational heritage museums of pedagogy, teaching and education and didactic possibilities
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
This work is the result of a training experience organised by the Museo Pedagógico Andaluz and carried out last October 2010 at the Faculty of Education Sciences of the University of Seville. The aim was to promote a theoretical-practical reflection linked to highlighting the new didactic possibilities of the historical-educational heritage that can be deployed in the museum-pedagogical field, with the aim of facilitating its study, understanding and evaluation.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Historical-Educational Heritage, Museum of pedagogy, teaching, education, University of Seville
Álvarez, Pablo (2009b): Nuevas Tecnologías e Historia de la Educación. El Museo Didáctico Virtual del Patrimonio Histórico Educativo Andaluz. En Experiencias Didácticas. Sevilla: Csif. Sector Enseñanza, pp. 1-22.
Álvarez, Pablo (2009c): El Museo Didáctico Virtual el Patrimonio Histórico-Educativo Andaluz como recurso para la enseñanza de la Historia de la Educación. En Berruezo Albéniz, M.R. y Conejero López, S.: El Largo Camino Hacia una Educación Inclusiva: la Educación Especial y social del Siglo XIX a Nuestros Días. Vol 2. Pamplona-Iruñea: SEDHE, pp. 563-572.
Álvarez, Pablo (2010a): El conocimiento y difusión del patrimonio histórico-educativo de Andalucía en Internet a través del Museo Pedagógico Andaluz. CABÁS: patrimonio histórico-educativo, nº 3. [En línea].
Álvarez, Pablo (2010b): La difusión e interpretación del patrimonio histórico-educativo como tema de estudio en el Centro de Formación Permanente de la Universidad de Sevilla. CABÁS: patrimonio histórico-educativo, nº3. [En línea].
Huerta, Ricard (2007): Maestros y museos: educar desde la invisibilidad. Valencia: Universidad de Valencia.
Juan, Víctor (coord.) (2008): Museos pedagógicos, La memoria recuperada. Huesca: Museo Pedagógico de Aragón.
Martín, Bienvenido (2010): Centro propio Museo Pedagógico de la Universidad de Salamanca. Eslabón de unión entre nuestra historia y los aprendizajes futuros. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa, nº 4. [En línea].
Montenegro, Jacinto (2005): La utilización didáctica del museo. Hacia una educación integral. Zaragoza: Egido Editorial.
Morín, Edgar (2004): Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.
Pastor, M. Inmaculada (2004). Pedagogía museística: nuevas perspectivas y tendencias actuales. Barcelona: Ariel.
Peña, Vicente (coord.) (2003): I Foro Ibérico de Museísmo Pedagóxico. O museísmo pedagóxico en España e Portugal: itinerarios, experiencias e perspectivas. Actas 2001. Santiago de Compostela: Museo Pedagóxico de Galicia, Consellería de Educación e Ordenación Universitaria da Xunta de Galicia.
Ruíz, Julio (ed.) (2010): El patrimonio histórico-educativo: su conservación y estudio. Madrid: Biblioteca Nueva.
Santacana, Joan y Serrat, Núria (coord.) (2005): Museografía didáctica. Barcelona: Ariel.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Open Access
Cabás provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public, which encourages greater global knowledge sharing.
Cabás provides unrestricted access to all its content from the moment of publication in this electronic edition.
The publication is free of charge for the authors.