The college classroom as a space for creative memory: Designing educational historical games

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-06-2014
Pablo Álvarez Domínguez

Abstract

The Didactics of the History of Education has an important future in the design and development of new educational practices in the university education. The classroom at University is a creative space for the safeguard, put in value and diffusion of the history and the educational memory, and appears as a qualified context and scene where the information is transformed in knowledge, and the educational value of some practical experiences reaches a high level. In this paper, I present the result of a classroom innovative experience, tied to propitiating didactic significant processes linked to teaching and learning the subject of History of Education at University. The paper gathers description, characteristics, repercussions and impact of the design of didactic games for the knowledge of the prominent figures of the subject.

How to Cite

Álvarez Domínguez, P. (2014). The college classroom as a space for creative memory: Designing educational historical games. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (11), 161–175. https://doi.org/10.35072/CABAS.2014.94.28.001 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 30 | Cabas1110 (Español) Downloads 6

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

History of Education, Didactics, Innovation, Creativity, Games

References
ÁLVAREZ DOMÍNGUEZ, Pablo (2011a): Aprender vida y obra de grandes personajes de la pedagogía a través de una yincana histórico educativa. CABÁS: patrimonio histórico-educativo, no 5, junio, pp. 1-7. En línea: http://revista.muesca.es/index.php/experiencias6 ISSN 1989-5909
ÁLVAREZ DOMÍNGUEZ, Pablo (2011b): El arte de enseñar y aprender Historia de la Escuela a través de maletas pedagógicas. En CELADA, Pablo (ed.): Arte y oficio de enseñar. Dos siglos de perspectiva histórica. El Burgo de Osma (Soria): SEDHE, Universidad de Valladolid y CEINCE, pp. 267-276.
ÁLVAREZ DOMÍNGUEZ, Pablo (2011c): La interpretación del Alcázar de Sevilla: una experiencia didáctica en un viaje pedagógico. CABÁS: patrimonio histórico-educativo, no 5, junio, pp. 1-7.
ÁLVAREZ DOMÍNGUEZ, Pablo (2011d): Recuperando la memoria histórico-educativa de Andalucía: propuestas didácticas del Museo Pedagógico Andaluz para el alumnado universitario. En VV.AA. La recuperación de la memoria histórico-educativa andaluza. Málaga: Editorial Sarriá, pp. 1-12.
ÁLVAREZ DOMÍNGUEZ, Pablo (2013): Viajes y maletas pedagógicas en la enseñanza y el aprendizaje de la Historia de la Escuela. ÍBER. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, no. 73, abril-mayo-junio, pp. 90-97.
CHACÓN, Paula (2008): El juego didáctico como estrategia de enseñanza y aprendizaje. ¿Cómo crearlo en el aula? Nueva Aula Abierta, 16, 5, julio-diciembre. En línea: http://www.grupodidactico2001.com/PaulaChacon.pdf
ESPAR, Xesco (2012): Jugar con el corazón: la excelencia no es suficiente. Barcelona: Plataforma.
FIGUEROLA, Mercedes y ALONSO, José Ramón (2004): Jugar con la vista. Madrid: Espasa Calpe.
JIMÉNEZ DOMECQ, Isabel (2004): Jugar: la forma más divertida de educar. Madrid: Palabra.
LERA RODRÍGUEZ, Ma. José (2001): A Jugar, que de todo aprenderás. Sevilla. Consejería de Educación y Ciencia.
MARTÍN LÓPEZ, Alicia y ÁLVAREZ DOMÍNGUEZ, Pablo (2013): Aprender Historia de la Educación Contemporánea a través del teatro. En Actas de las III Jornadas de Innovación: La innovación educativa: respuesta en tiempos de incertidumbre. Sevilla: Universidad de Sevilla. Facultad de Ciencias de la Educación. ISSN.: 978-84-939704-9-9. En línea: http://fcce.us.es/sites/default/files/docencia/APRENDER%20HISTORIA%20DE%20LA%20ED UCACI%C3%93N%20CONTEMPOR%C3%81NEA%20A%20TRA V%C3%89S%20DEL%20 TEATRO.pdf
MORADIELLOS, Enrique (2013): El oficio de historiador: estudiar, enseñar, investigar. Madrid: Akal.
PAYÁ, Andrés y ÁLVAREZ, Pablo (2013): Historia y patrimonio de la educación 2.0: conocimiento compartido, recursos y propuestas didácticas. En ESPIGADO, Gloria; GÓMEZ, Juan; DE LA PASCUA, M. et al. (Eds.): La Constitución de Cádiz. Genealogía y desarrollo del sistema educativo liberal. Cádiz: SEDHE y Universidad de Cádiz, pp. 799-810.
REBOLLO, Ma. José; NÚÑEZ, Marina; GUICHOT, Virginia; y ÁLVAREZ, Pablo (2013): Enseñando y aprendiendo con el Museo Pedagógico de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Sevilla. En Actas de las III Jornadas de Innovación: La innovación educativa: respuesta en tiempos de incertidumbre. Sevilla: Universidad de Sevilla. Facultad de Ciencias de la Educación. ISSN.: 978-84-939704-9-9. En línea: http://fcce.us.es/sites/default/files/docencia/ENSE%C3%91ANDO%20Y%20APRENDIENDO %20CON%20EL%20MUSEO%20PEDAG%C3%93GICO.pdf
TERR, Leonore (2000): El juego: por qué los adultos necesitan jugar. Barcelona: Paidós.
VALLEJO DELGADO, Consuelo (coord.) (2009): La exposición como práctica docente: nexo con el ámbito profesional. Sevilla: Diferencia.

http://tv.us.es/el-museo-pedagogico-de-la-facultad-de-ciencias-de-la-educacion-de-la- universidad-de-sevilla-un-espacio-para-compartir-historias
http://www.slideshare.net/marielaf39/como-elaborarmaterialdidactico
http://www.educacontic.es/blog/crea-tus-propios-juegos-educativos-para-clase
http://recursosparaprofes.wikispaces.com/Elaboraci%C3%B3n+de+materiales+did%C3%A1cticos
http://www.observatoriodeljuego.es/recursos.php
http://edosal.blogspot.com.es
www.patrimonioeducativo.com
Section
Experiences

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>