Techno, repetition and work
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
2016-02-25
Sara Díez Rasines
Abstract
In contemporary techno music there is a search for new temporal listening categories. The anti-formalism / non-formalism of the endless and extremely heavy flow of notes clashes with the apparent simplicity of the mechanical loop-like repetitions. However, beneath this apparent antagonism is a common striving for a discourse that transcends the narrative modes, the linearity and the teleology of the traditional musical discourse, that relinquishes the reference to the whole in favour of the present moment by means of a systematic work with short repetitions that focus the discourse on the repeated fragment, thus setting it apart from the whole it belongs to.
How to Cite
Díez Rasines, Sara. 2016. “Techno, Repetition and Work”. AusArt 3 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.15944.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Keywords
TECHNO, REPETITION, WORK, DETROIT, DIFFERENCE
References
Blánquez, Javier & Omar Morera, coords. 2002. Loops: Una historia de la música electrónica. Barcelona: Mondadori
Booza, Jason & Kurt Metzger. 2004. «On some socioeconomic aspects of Detroit». En Shrinking cities: Arbeitsmaterialien [Working papers]. III: Detroit, 44-49. Berlin: Büro Philipp Oswalt. http://www.shrinkingcities.com/fileadmin/shrink/downloads/pdfs/WPBand_III_Detroit.pdf
Cage, John. (1958) 1961. «Composition as process». En Silence: Lectures and writings by John Cage, 18-55. Middletown: Wesleyan University
Deleuze, Gilles. (1969) 2005. Lógica del sentido. Prólogo y traducción de Miguel Morey. Barcelona: Paidós
Deleuze, Gilles. (1968) 2009. Diferencia y repetición. Traducción, María Silvia Delpy & Hugo Beccacece. Buenos Aires: Amorrortu
Deleuze, Gilles & Félix Guattari. (1972) 2009. El anti Edipo: Capitalismo y esquizofrenia. Traducción de Francisco Monge. Barcelona: Paidós
Derrida, Jacques (1972) 1994. Márgenes de la filosofía. Traducción Carmen González Martín. Madrid: Cátedra
Gamella, Juan Francisco & Arturo Alvarez Roldán. 1999. Las rutas del éxtasis: Drogas de síntesis y nuevas culturas juveniles. Barcelona: Ariel
Hugo, Daniel. 2015. «Mika Vainio and Actress talk about erradicating techno». Entrevista con los músicos Actress y Mika Vainio en MaerzMusik (Berlin). Electronic Beats. 14 abril. http://www.electronicbeats.net/mika-vainio-and-actress-talk-about-eradicating-techno/
Kierkegaard, Sören. (1843) 2009. La repetición. Traductor Demetrio Gutiérrez Rivero. Madrid: Alianza
Kyrou, Ariel. 2006. Techno rebelde: Un siglo de músicas electrónicas. Trad., Manuel Martínez Forega. Madrid: Traficantes de Sueños
Lang, Bernhard. 2004. «Revolver: Re-volutionary loop-usage with Lutoslawsky, Dobrowolsky, Sikorsky, Schimansky and Haubenstock-Ramati». Conferencia leída en Varsovia. http://members.chello.at/bernhard.lang/publikationen/revolver_03_hompage.pdf
Lásen Díaz, Amparo. 2000. «A contratiempo: Un estudio de las temporalidades juveniles». Política y Sociedad 39(3): 723-735
Nacenta Bisquert, Lluís. 2014. «A la escucha de la repetición musical». Tesis Univ. Pompeu Fabra
Nancy, Jean-Luc. 2003. «Ascoltando». Introducción a Escucha: Una historia del oído melómano de Peter Szendy; traductor José María Pinto, 11-16. Barcelona: Paidós
Reynolds, Simon. (1998) 2014. Energy flash: Un viaje a través de la música rave y la cultura de baile. Begoña Martínez, Gabriel Cereceda & Silvia Guiu, trads. Barcelona: Contra
Urresti, Marcelo. 1994. «La discoteca como sistema de exclusión». En La cultura de la noche la vida nocturna de los jóvenes de Buenos Aires, Mario Margulis et al., 129-170. Buenos Aires: Espasa Hoy
Booza, Jason & Kurt Metzger. 2004. «On some socioeconomic aspects of Detroit». En Shrinking cities: Arbeitsmaterialien [Working papers]. III: Detroit, 44-49. Berlin: Büro Philipp Oswalt. http://www.shrinkingcities.com/fileadmin/shrink/downloads/pdfs/WPBand_III_Detroit.pdf
Cage, John. (1958) 1961. «Composition as process». En Silence: Lectures and writings by John Cage, 18-55. Middletown: Wesleyan University
Deleuze, Gilles. (1969) 2005. Lógica del sentido. Prólogo y traducción de Miguel Morey. Barcelona: Paidós
Deleuze, Gilles. (1968) 2009. Diferencia y repetición. Traducción, María Silvia Delpy & Hugo Beccacece. Buenos Aires: Amorrortu
Deleuze, Gilles & Félix Guattari. (1972) 2009. El anti Edipo: Capitalismo y esquizofrenia. Traducción de Francisco Monge. Barcelona: Paidós
Derrida, Jacques (1972) 1994. Márgenes de la filosofía. Traducción Carmen González Martín. Madrid: Cátedra
Gamella, Juan Francisco & Arturo Alvarez Roldán. 1999. Las rutas del éxtasis: Drogas de síntesis y nuevas culturas juveniles. Barcelona: Ariel
Hugo, Daniel. 2015. «Mika Vainio and Actress talk about erradicating techno». Entrevista con los músicos Actress y Mika Vainio en MaerzMusik (Berlin). Electronic Beats. 14 abril. http://www.electronicbeats.net/mika-vainio-and-actress-talk-about-eradicating-techno/
Kierkegaard, Sören. (1843) 2009. La repetición. Traductor Demetrio Gutiérrez Rivero. Madrid: Alianza
Kyrou, Ariel. 2006. Techno rebelde: Un siglo de músicas electrónicas. Trad., Manuel Martínez Forega. Madrid: Traficantes de Sueños
Lang, Bernhard. 2004. «Revolver: Re-volutionary loop-usage with Lutoslawsky, Dobrowolsky, Sikorsky, Schimansky and Haubenstock-Ramati». Conferencia leída en Varsovia. http://members.chello.at/bernhard.lang/publikationen/revolver_03_hompage.pdf
Lásen Díaz, Amparo. 2000. «A contratiempo: Un estudio de las temporalidades juveniles». Política y Sociedad 39(3): 723-735
Nacenta Bisquert, Lluís. 2014. «A la escucha de la repetición musical». Tesis Univ. Pompeu Fabra
Nancy, Jean-Luc. 2003. «Ascoltando». Introducción a Escucha: Una historia del oído melómano de Peter Szendy; traductor José María Pinto, 11-16. Barcelona: Paidós
Reynolds, Simon. (1998) 2014. Energy flash: Un viaje a través de la música rave y la cultura de baile. Begoña Martínez, Gabriel Cereceda & Silvia Guiu, trads. Barcelona: Contra
Urresti, Marcelo. 1994. «La discoteca como sistema de exclusión». En La cultura de la noche la vida nocturna de los jóvenes de Buenos Aires, Mario Margulis et al., 129-170. Buenos Aires: Espasa Hoy
Section
Articles

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.