Create, teach, transmit art; from their specific knowledge and praxis
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The main objective of the article is to assess the tasks and problems of transmitting art, immersed in higher teaching systems. It addresses the challenge we face in order to determine the transmission of the plastic arts as an autonomous and differentiated field of knowledge, although interconnected; in constant interaction with disciplines and areas of scientific, technical or humanistic knowledge. Structurally, the text is constructed through four intertwined 'stages', following the central corpus an argumentative methodology that investigates the re-transmitting methods, the recurrence of images and words, as well as the 'transmission of objectives' justified by a sensitive aesthetic operation that feeds the ways of making material for the creation of art. The results, not always conclusive, abound in the transmission of these purposes.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
ART, CREATION, MATERIALITY, TEACHING, TRANSMISSION
Alonso-Sanz, Amparo. 2024. «Estrategias pedagógicas artísticas en la Universidad Miguel Hernández de Elche: Un estudio de caso». Arte, Individuo, Sociedad 36(1): 157-168. https://doi.org/10.5209/aris.90414
Bergamin Gutiérrez, José. 1974. «La decadencia del analfabetismo». En La importancia del demonio y otras cosas sin importancia, 31-50. Madrid: Júcar
Cadenas Cordero, Eusebio. 2007. «Declaración de Bolonia». En El futuro espacio universitario europeo: Una visión desde Euskadi, José María González Zorrilla et al., 147-154. Bilbao: Eurobask
Cantarelli, Renzo. 2024. El camino del arte: Las fórmulas matemáticas para invertir en objetos de arte Sevilla: impreso por el autor
Crespo Oyaga, June. 2020. «Cuerpo a través: Conversación entre June Crespo y Susana González». En Helmets, 36-105. La Coruña: Fundación María José Jové
Crespo Oyaga, June. 2020. Helmets. Textos de Chus Martínez y entrevista con la artista por Susana González. La Coruña: Fundación María José Jové
Eisner, Elliot W. 1995. Educar la visión artística. Traducción de David Cifuentes Camacho. Barcelona: Paidós
Eisner, Elliot W. 1998. El ojo ilustrado, indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa. Traducción de David Cifuentes & Laura López. Barcelona: Paidós
Eisner, Elliot W. 1998. Cognición y currículum: Una visión nueva. Traducción de David Cifuentes & Laura Lópe. Madrid: Paidós
Eisner, Elliot W. 2004. El arte y la creación de la mente: El papel de las artes visuales en la transformación de la conciencia. Traducción de Genís Sánchez Barberán. Barcelona: Paidós
Gezuraga Amunadarain, Monike, Iratxe Amiano Bonatxea, Esther Cruz Iglesias, Cristina Arriaga Sanz, Ana Luisa López Velez & Israel Alonso Sáez. 2023. «Documento marco para la institucionalización del aprendizaje-servicio en la Universidad del País Vasco». Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea, Vicerrectorado de Grado e Innovación Educativa https://acortar.link/Vu7Era
González Zorrilla, José María et al. 2007. El futuro espacio universitario europeo: Una visión desde Euskadi. Bilbao: Eurobask. https://eurobasque.eus/wp-content/uploads/2015/05/libros/5_Espacio_Universitario_Europeo.pdf
Martín Martínez, José Vicente. 2003. «Presentación». En La especificidad del conocimiento artístico: Doctorado 1999-2003, coordinación José Vicente Martín, 5-6. Altea: Universidad Miguel Hernández
Mies van der Rohe, Ludwig. (1969) 1981. Escritos, diàlogos y discursos. Prólogo de James Marston Fitch; traduccion de Luis Bravo et al. Murcia: Consejo Regional
Moraza, Juan Luís & Salomé Cuesta Valera. 2010. El arte como criterio de excelencia: Campus de excelencia internacional. Madrid: Ministerio de Educación. https://www.libreria.educacion.gob.es/ebook/174224/free_download/
Morton, Timothy. (2013) 2020. Magia realista: Objetos, ontología y causalidad. Traducción de Román Suárez & Laureano Ralón. Londres: Open Humanities. https://openhumanitiespress.org/books/download/Morton_2020_Magia-Realista.pdf
Moyano Muñoz, Alberto. 2024. «El artista a través de sus frases». «Eduardo Chillida, 100 años”. suplemento especial El Diario Vasco, 6. ene., 76-77
Muniategiandikoetxea Markiegi, Jon. 2016. «Aldaketaren eremuan hautaketa naturala». Aldiri: Arkitektura eta abar 28: 17-19
Pérez-Aguirregoikoa, Juan. 2022. «El capitalismo soy yo». Eremuak 9: 25-32
Rancière, Jaques. (1987) 2010. El maestro ignorante: Cinco lecciones sobre la emancipación intelectual. Traducción de Núria Estrach. Barcelona: Laertes
Rubio Fernández, Andrea. 2018. «Cuatro estrategias didácticas basadas en arte contemporáneo: El proceso educativo como obra de arte a través de metodologías artísticas de enseñanza-aprendizaje». ANIAV Revista de Investigación en Artes Visuales 3: 67-79. https://doi.org/10.4995/aniav.2018.10116
San Martin Goikoetxea, Leire. 2016. «Hezkuntza emantzipazio-tresna baliotsua izan daiteke: Leire San Martinekin solasean». Ula Iruretagoiena Busturia. Aldiri: Arkitektura eta abar 28: 4-5
Seijas Garzón, Ane. 2023. «Encuentros desencontrados: José Bergamín y ‘Los ángeles exterminados’; Cine para tiempos de teatro», Trabajo fin de máster, Univ. del País Vasco
Vegas Moreno, Natalia. 2016. «Aproximaciones a una experiencia de malestar contemporáneo. Entre la ausencia del símbolo-arte y el encuentro con las malas formas en la obra de Jon Mikel Euba». Tesis Univ. del País Vasco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.