Collaboration as a site of resistence
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
This article takes the publication Modos de hacer (Blanco et al. 2001) as a point of reference to explore artistic practices grounded in the collective and the collaborative, as well as the tensions, fragilities, and divergences that emerge between these notions. The interaction between the collective and the collaborative is approached as a complex, transdisciplinary, and situated practice, traversed by ideas such as cooperation, engagement, dissent, transformation, self-management, and community action. The article offers a critical reading of collaborative processes as dispositifs that intervene in cultural, institutional, and social structures from a relational and affective perspective. Ultimately, it argues that collaborative art, when linked to specific contexts and genuine participatory processes, not only redefines the boundaries of art but also rehearses new forms of democratic institutionality.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
COLLABORATIVE ARTISTIC PRACTICES, CONTEXT, INSTITUTIONAL TRANSFORMATION
Ardenne, Paul. 2006. Un arte contextual: Creación artística en medio urbano, en situación, de intervención, de participación. Traducción, Françoise Mallier. Murcia: Cendeac
Baeza Medina, Almudena. 2005. «Arte colectivo neopop en Madrid de los 90». Tesis Univ. Complutense de Madrid. https://n9.cl/v7j7o
Barber Cortés, Santiago, coord. 2006. El Gran Pollo de La Alameda: Cómo nació, creció y se resiste a ser comido. Sevilla: El Gran Pollo de La Alameda. https://n9.cl/l5j5uz
Bishop, Claire, ed. 2006. Participation. London: Whitechapel Gallery
Bishop, Claire. (2012) 2016. Infiernos artificiales: Arte participativo y políticas de la espectaduría. Traducción Israel Galina Vaca. Ciudad de México: Taller de Ediciones Económicas
Blanco Bravo, Paloma, Jesús Carrillo Castillo, Jordi Claramonte Arrufat & Marcelo Expósito Prieto, eds. 2001. Modos de hacer: Arte crítico, esfera pública y acción directa. A.F.R.I.K.A. Gruppe et al. Salamanca: Universidad de Salamanca
Blanco Bravo, Paloma. 2001. «Explorando el terreno (Introducción)». En Modos de hacer: Arte crítico, esfera pública y acción directa. A.F.R.I.K.A. Gruppe et al.; Paloma Blanco Bravo, Jesús Carrillo Castillo, Jordi Claramonte Arrufat & Marcelo Expósito Prieto, eds., 23-50. Salamanca: Universidad de Salamanca
Blanco Bravo, Paloma. 2005. «Prácticas artísticas colaborativas en la España de los años noventa». En Desacuerdos 2: Sobre arte, políticas y esfera pública en el estado español, editado por Jesús Carrillo Castillo, Ignacio Estella Noriega & Lidia García-Merás Fernández, 188-205. San Sebastián: Arteleku. https://n9.cl/le3b3
Collados Alcaide, Antonio. 2014. «Laboratorios artísticos colaborativos: Espacios transfronterizos de producción cultural». Arte, Individuo y Sociedad 27(1): 45-64. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2015.v27.n1.43648
Collados Alcaide, Antonio. 2015. «Espacialidad crítica y colaborativa en las prácticas artísticas de carácter contextual: Los casos de ‘Food’ y ‘Womanhouse’». AusArt 2(2): 75-91. https://doi.org/10.1387/ausart.14003
Documenta 15. 2022. Documenta fifteen handbook. Artistic direction, Ruangrupa ; artistic team, A.K.Kaiza et al. Berlin: Hatje Cantz
Dumit Estévez, Nicolás. 2007. Pleased to meet you: Álbum de fotos de Calaf. Barcelona: Idensitat
Expósito Prieto, Marcelo. 2000. «Les répresentants du peuple (1990)» En Art públic Calaf’ 99/00: Projectes, intervencions, debats, organitza, Associació Calaf Art Públic. Calaf: Ajuntament de Calaf
Fisher, Mark. (2009) 2016. Realismo capitalista ¿No hay alternativa? Traducción, Claudio Iglesias; prólogo, Peio Aguirre. Buenos Aires: Caja Negra
Garcés Mascareñas, Marina. 2013. Un mundo común. Barcelona: Bellaterra
Holmes, Brian. 2007. «Investigaciones extradisciplinares: Hacia una nueva crítica de las instituciones». En Producción cultural y prácticas instituyentes: Líneas de ruptura en la crítica institucional, Boris Buden et al.; traducción, Marcelo Expósito et al. Madrid : Traficantes de Sueños. https://n9.cl/lk734
Kelly, Michael. (1998) 2014. «Participatory art». En Encyclopedia of aesthetics, Michael Kelly, editor in chief. Oxford: Oxford University
Kester, Grant. 2005. «Conversation pieces: The role of dialogue in socially-engaged art». En Theory in contemporary art since 1985, edited by Zoya Kocur & Simon Leung, 153-165. Malden, MA: Wiley Blackwell
Lacy, Suzanne, ed. 1995. Mapping the terrain: New genre of public art. Seattle: Bay Press
Lara Ruiz, Raquel. 2023. «Arte participativo en España (2022-23): La gestión de los eventos culturales temporales». Arte, Individuo y Sociedad 36(2): 467-479. https://doi.org/10.5209/aris.92056
Lippard, Lucy. R. (1995) 2001. «Mirando alrededor: Dónde estamos y dónde podríamos estar». Trad. de Paloma Blanco & Jesús Carrillo. En Modos de hacer: Arte crítico, esfera pública y acción directa. A.F.R.I.K.A. Gruppe et al.; Paloma Blanco Bravo et al., eds., 51-72. Salamanca: Universidad de Salamanca. https://n9.cl/wqjl0
Machado Oliveiro, Andreia. 2024. «Socially engaged art proposals: Between collaboration, affect, and the commons». Arte, Individuo y Sociedad 36(3): 545-555. https://doi.org/10.5209/aris.92389
Marzo Pérez, Jorge Luis & Patricia Mayayo Bost. 2015. Arte en España (1939-2015): Ideas, prácticas, políticas. Madrid: Cátedra
Marzo Pérez, Jorge Luis. 2007. «Mitos y realidades de las experiencias creativas colectivas». En Estructures, xarxes, col·lectius: Un segment connector, QUAM 07. Vic: H. Associació per a les Arts Contemporànies
Mitchell, William John Thomas, ed. 1992. Art and the public sphere. Chicago IL: University of Chicago
Parramon Arimany, Ramon, dir. 2000. Art públic Calaf’ 99/00: Projectes, intervencions, debats, organitza, Associació Calaf Art Públic. Calaf: Ajuntament de Calaf
Preiswert Arbeitskollegen. 2002. «Sociedad de trabajo no alienado». En Colectivos & Asociados, encuentro-debate: La intervención artística en el espacio público; El proceso colectivo de creación y difusión. Madrid: Instituto de la Juventud
Sennett, Richard. 2012. Juntos: Rituales, placeres y política de cooperación. Traducción de Marco Aurelio Galmarini. Barcelona: Anagrama
Universidad Nómada. 2008. «Prototipos mentales e instituciones monstruo: Algunas notas a modo de introducción». Transversal.at. https://n9.cl/ugg4f
Vilar Herrero, Nelo. 2025. «Los (cinco) fracasos del grupo Fiambrera (Arte político y bromas en general)». Arrtdacccio, blog personal del artista, 6 jun. https://n9.cl/ypoo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.
https://orcid.org/0000-0002-3716-4346