The New School movement in Chile. An approach based on the photographic collection of the experimental School for Girls in Santiago (1929-1949)

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-06-2022
Camila Pérez Navarro Analía Álvarez Seguel

Abstract

The present article discusses the New Education Movement pedagogical ideas influence in Chile during the dictatorship of Carlos Ibañez del Campo (1927-1931), a period which saw the opening of several experimental schools (1929-1931). Over a dozen photographs, alongside journalistic and internal records from the archive at the Experimental School for Girls in Santiago are examined. Three dimensions of schooling are brought to focus: 1. Outline of the learning environment; 2. Student involvement; 3. Approaches to learning.

How to Cite

Pérez Navarro, C., & Álvarez Seguel, A. (2022). The New School movement in Chile. An approach based on the photographic collection of the experimental School for Girls in Santiago (1929-1949). Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (27), 137–158. https://doi.org/10.35072/CABAS.2022.97.31.007 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 131 | Cabas2706 (Español) Downloads 47

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

New Education Movement, Experimental School, Photographs, Chile

References
AEEN (1929b). Memoria de los laboratorios. Santiago: Escuela Experimental de Niñas de Santiago.
AEEN (1930a). Breve reseña histórica de la Escuela Experimental Dalton. Santiago: Escuela Experimental de Niñas de Santiago.
AEEN (1930b). Formación de grupos para el trabajo escolar y su significación social. Santiago: Escuela Experimental de Niñas de Santiago.
AEEN (1932). Organización y orientación de la actual Escuela Experimental de Niñas. Santiago: Escuela Experimental de Niñas de Santiago.
AEEN (1944). Programa de divulgación “Por Radio”. “Contenido de la Experimentación Pedagógica en Chile”. Santiago: Escuela Experimental de Niñas de Santiago.
Aldana, A. y Tosolini, M. (2021). Fragmentos de la memoria escolar: el pasado-presente de la escuela argentina y colombiana en algunas fotografías. Anuario de Historia de la Educación, 22(2), pp. 148-165.
Álvarez, A., Colleoni, D. y Horta, L. (2014). El cine en el aula: el Instituto de Cinematografía
Educativa de la Universidad de Chile (1929 - 1948). Cuadernos Chilenos de Historia de la Educación, 2, pp. 20-47.
Braster, S. y Pozo Andrés, M. (2018). La Escuela Nueva en imágenes: fotografía y propaganda en The New Era, 8, pp. 97-145. DOI: 10.5944/hme.8.2018.21310
Ciavatta, M. (2019). La historia de la fotografía en la investigación social. Historia de la educación e historia del trabajo-educación. En: Arata, N. y Pineau, P. (Coord.), Latinoamérica: la educación y su historia. Nuevos enfoques para su debate y enseñanza (pp.
289-313). Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Humanidades de la Universidad de Buenos Aires.
Collier, S. y Sater, W. (1999). Historia de Chile: 1808-1994. Madrid: Cambridge University Press.
Correa, S., Figueroa, C., Jocelyn-Holt, A., Rolle, C. y Vicuña, M. (2015). Historia del siglo XX chileno. Santiago: Editorial Sudamericana.
Garcés, M. (2002). Crisis social y motines populares en el 1900. Santiago: LOM.
González, S., Sureda, B., y Comas, F. (2017). La renovación escolar del Ayuntamiento de Barcelona y su difusión fotográfica (1908-1936). Revista Española de Pedagogía, 75(268), pp. 519-539. DOI: https://doi.org/10.22550/REP75-3-2017-03
Grez, S. (1995). La «cuestión social» en Chile: ideas y debates precursores (1804- 1902). Fuentes para la historia de la República, vol. vii. Disponible en https://www.biblioteca.org.ar/libros/89296.pdf
La Nación (1928a). Con Lorenzo Luzuriaga, 8 de septiembre de 1928, p. 3.
La Nación (1928b). Hacia la creación de escuelas y cursos experimentales, 10 de diciembre de 1928, p. 23.
La Nación (1928c). Se crearon las escuelas y cursos de experimentación pedagógica, 19 de diciembre de 1928, p. 16.
La Nación (1929). Los Laboratorios Dalton vendrán a suprimir el concepto de la escuela para constituir “hogares sociales de enseñanza”, 12 mayo 1929, p. 18.
Luzuriaga, L. (1969). Diccionario de pedagogía. Buenos Aires: Losada.
Mascareño, A. (2018). La Constitución de 1925. Crisis y legitimación constitucional en perspectiva sociológica. En: A. Fontaine, J. L. Ossa, A. Mascareño, R. Cristi y J. Trujillo, J., 1925, Continuidad republicana y legitimidad constitucional: una propuesta. Santiago: Catalonia.
Mayorga, R. (2018a). Una educación nueva para un nuevo individuo. En: S. Serrano, M. Ponce de León, F. Rengifo y R. Mayorga, Historia de la educación en Chile, tomo iii (pp. 19-62). Santiago: Taurus.
Mayorga, R. (2018b). Las grandes reformas pedagógicas. En: S. Serrano, M. Ponce de León, F. Rengifo y R. Mayorga, Historia de la educación en Chile, tomo iii (pp. 209-253). Santiago: Taurus.
Núñez, I. (1978). Reforma y contrarreforma educacional en el primer gobierno de Ibáñez, 1927-1931. Santiago: Serec.
Núñez, I. (1979). Tradición, reformas y alternativas educacionales en Chile, 1925-1973. Santiago: Vector.
Núñez, I. (2017). El movimiento de los preceptores primarios (1923- 1928): maximalismo, realismo y ¿derrota? En: B. Silva (comp.), Historia social de la educación chilena. Tomo 3
(pp. 19-55). Santiago: Ediciones UTEM.
Pérez Navarro, C. (2018). El control de las escuelas durante la Dictadura Cívico Militar chilena: el caso de la Escuela Experimental de Niñas de Santiago. Anuario de Historia de la Educación, 18(2), 5-25
Pérez Navarro, C. (2020). Iniciativas, prácticas y límites de la experimentación pedagógica en la historia de la educación chilena (1927-1953). Colecciones Digitales, Museo de la Educación Gabriela Mistral.
Pérez Navarro, C. y Drago, C. (2017). ‘Es nuestra escuela de brazos abiertos’. Historia de la Escuela Experimental de Niñas República del Ecuador. Santiago: Escuela República del Ecuador.
Pinto, J. (2020). ¡La cuestión social debe terminar! La dictadura de Ibáñez en clave populista, 1927-1931. Historia, 53(2), pp. 591-630.
Reyes, L. (2014). La escuela en nuestras manos. Santiago: Quimantú.
Rojas, J. (1993). La dictadura de Ibáñez y los sindicatos (1927-1931). Santiago: Dibam.
Subercaseux, A. (1929). Organización y orientación de la Escuela Experimental Dalton. Boletín de las Escuelas Experimentales, 1, pp. 44-48.
Sureda, B. y Comas, F. (2014). La fotografía como instrumento de divulgación del método María Montessori en Cataluña. Metis. Mondi educativi. Temi indagini suggestioni, IV(2). DOI: 10.12897/01.00056
Vial, G. (1996). Historia de Chile, 1891-1973. Santiago: Zig-Zag.
Villa Fernández, N. (2015). La historia de la educación desde la fotografía escolar: recuerdos y ausencias (1900-1970). En: Actas del XVIII Coloquio de Historia de la Educación: arte, literatura y educación, 2.
Wilson, L. (1930). El nuevo programa educativo de Chile. Boletín de la Unión Panamericana. Serie sobre Educación, 67.
Section
Articles