The New School movement in Chile. An approach based on the photographic collection of the experimental School for Girls in Santiago (1929-1949)
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The present article discusses the New Education Movement pedagogical ideas influence in Chile during the dictatorship of Carlos Ibañez del Campo (1927-1931), a period which saw the opening of several experimental schools (1929-1931). Over a dozen photographs, alongside journalistic and internal records from the archive at the Experimental School for Girls in Santiago are examined. Three dimensions of schooling are brought to focus: 1. Outline of the learning environment; 2. Student involvement; 3. Approaches to learning.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
New Education Movement, Experimental School, Photographs, Chile
AEEN (1930a). Breve reseña histórica de la Escuela Experimental Dalton. Santiago: Escuela Experimental de Niñas de Santiago.
AEEN (1930b). Formación de grupos para el trabajo escolar y su significación social. Santiago: Escuela Experimental de Niñas de Santiago.
AEEN (1932). Organización y orientación de la actual Escuela Experimental de Niñas. Santiago: Escuela Experimental de Niñas de Santiago.
AEEN (1944). Programa de divulgación “Por Radio”. “Contenido de la Experimentación Pedagógica en Chile”. Santiago: Escuela Experimental de Niñas de Santiago.
Aldana, A. y Tosolini, M. (2021). Fragmentos de la memoria escolar: el pasado-presente de la escuela argentina y colombiana en algunas fotografías. Anuario de Historia de la Educación, 22(2), pp. 148-165.
Álvarez, A., Colleoni, D. y Horta, L. (2014). El cine en el aula: el Instituto de Cinematografía
Educativa de la Universidad de Chile (1929 - 1948). Cuadernos Chilenos de Historia de la Educación, 2, pp. 20-47.
Braster, S. y Pozo Andrés, M. (2018). La Escuela Nueva en imágenes: fotografía y propaganda en The New Era, 8, pp. 97-145. DOI: 10.5944/hme.8.2018.21310
Ciavatta, M. (2019). La historia de la fotografía en la investigación social. Historia de la educación e historia del trabajo-educación. En: Arata, N. y Pineau, P. (Coord.), Latinoamérica: la educación y su historia. Nuevos enfoques para su debate y enseñanza (pp.
289-313). Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Humanidades de la Universidad de Buenos Aires.
Collier, S. y Sater, W. (1999). Historia de Chile: 1808-1994. Madrid: Cambridge University Press.
Correa, S., Figueroa, C., Jocelyn-Holt, A., Rolle, C. y Vicuña, M. (2015). Historia del siglo XX chileno. Santiago: Editorial Sudamericana.
Garcés, M. (2002). Crisis social y motines populares en el 1900. Santiago: LOM.
González, S., Sureda, B., y Comas, F. (2017). La renovación escolar del Ayuntamiento de Barcelona y su difusión fotográfica (1908-1936). Revista Española de Pedagogía, 75(268), pp. 519-539. DOI: https://doi.org/10.22550/REP75-3-2017-03
Grez, S. (1995). La «cuestión social» en Chile: ideas y debates precursores (1804- 1902). Fuentes para la historia de la República, vol. vii. Disponible en https://www.biblioteca.org.ar/libros/89296.pdf
La Nación (1928a). Con Lorenzo Luzuriaga, 8 de septiembre de 1928, p. 3.
La Nación (1928b). Hacia la creación de escuelas y cursos experimentales, 10 de diciembre de 1928, p. 23.
La Nación (1928c). Se crearon las escuelas y cursos de experimentación pedagógica, 19 de diciembre de 1928, p. 16.
La Nación (1929). Los Laboratorios Dalton vendrán a suprimir el concepto de la escuela para constituir “hogares sociales de enseñanza”, 12 mayo 1929, p. 18.
Luzuriaga, L. (1969). Diccionario de pedagogía. Buenos Aires: Losada.
Mascareño, A. (2018). La Constitución de 1925. Crisis y legitimación constitucional en perspectiva sociológica. En: A. Fontaine, J. L. Ossa, A. Mascareño, R. Cristi y J. Trujillo, J., 1925, Continuidad republicana y legitimidad constitucional: una propuesta. Santiago: Catalonia.
Mayorga, R. (2018a). Una educación nueva para un nuevo individuo. En: S. Serrano, M. Ponce de León, F. Rengifo y R. Mayorga, Historia de la educación en Chile, tomo iii (pp. 19-62). Santiago: Taurus.
Mayorga, R. (2018b). Las grandes reformas pedagógicas. En: S. Serrano, M. Ponce de León, F. Rengifo y R. Mayorga, Historia de la educación en Chile, tomo iii (pp. 209-253). Santiago: Taurus.
Núñez, I. (1978). Reforma y contrarreforma educacional en el primer gobierno de Ibáñez, 1927-1931. Santiago: Serec.
Núñez, I. (1979). Tradición, reformas y alternativas educacionales en Chile, 1925-1973. Santiago: Vector.
Núñez, I. (2017). El movimiento de los preceptores primarios (1923- 1928): maximalismo, realismo y ¿derrota? En: B. Silva (comp.), Historia social de la educación chilena. Tomo 3
(pp. 19-55). Santiago: Ediciones UTEM.
Pérez Navarro, C. (2018). El control de las escuelas durante la Dictadura Cívico Militar chilena: el caso de la Escuela Experimental de Niñas de Santiago. Anuario de Historia de la Educación, 18(2), 5-25
Pérez Navarro, C. (2020). Iniciativas, prácticas y límites de la experimentación pedagógica en la historia de la educación chilena (1927-1953). Colecciones Digitales, Museo de la Educación Gabriela Mistral.
Pérez Navarro, C. y Drago, C. (2017). ‘Es nuestra escuela de brazos abiertos’. Historia de la Escuela Experimental de Niñas República del Ecuador. Santiago: Escuela República del Ecuador.
Pinto, J. (2020). ¡La cuestión social debe terminar! La dictadura de Ibáñez en clave populista, 1927-1931. Historia, 53(2), pp. 591-630.
Reyes, L. (2014). La escuela en nuestras manos. Santiago: Quimantú.
Rojas, J. (1993). La dictadura de Ibáñez y los sindicatos (1927-1931). Santiago: Dibam.
Subercaseux, A. (1929). Organización y orientación de la Escuela Experimental Dalton. Boletín de las Escuelas Experimentales, 1, pp. 44-48.
Sureda, B. y Comas, F. (2014). La fotografía como instrumento de divulgación del método María Montessori en Cataluña. Metis. Mondi educativi. Temi indagini suggestioni, IV(2). DOI: 10.12897/01.00056
Vial, G. (1996). Historia de Chile, 1891-1973. Santiago: Zig-Zag.
Villa Fernández, N. (2015). La historia de la educación desde la fotografía escolar: recuerdos y ausencias (1900-1970). En: Actas del XVIII Coloquio de Historia de la Educación: arte, literatura y educación, 2.
Wilson, L. (1930). El nuevo programa educativo de Chile. Boletín de la Unión Panamericana. Serie sobre Educación, 67.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Open Access
Cabás provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public, which encourages greater global knowledge sharing.
Cabás provides unrestricted access to all its content from the moment of publication in this electronic edition.
The publication is free of charge for the authors.