The photographic heritage of the Boletín de la Junta Nacional contra el Analfabetismo (1951-1962)

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 21-12-2023
Pedro Luis Moreno Martínez Dolores Carrillo Gallego

Abstract

The aim of this research is to carry out a preliminary approach to the study of the photographic heritage of the first literacy campaigns of the Franco regime in Spain, published in the pages of the Boletín de la Junta Nacional contra el Analfabetismo. Firstly, a general introduction and presentation of these campaigns is given. Secondly, after examining the main source used, we analyse the more than three hundred photographic images contained in the Boletín on the basis of the classification and thematic typology developed. Finally, we reflect on their heritage value and their potential as a historical-educational source for the knowledge of literacy campaigns in Spain.

How to Cite

Moreno Martínez, P. L., & Carrillo Gallego, D. . (2023). The photographic heritage of the Boletín de la Junta Nacional contra el Analfabetismo (1951-1962) . Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (30), 1–17. https://doi.org/10.35072/CABAS.2023.89.26.002
Abstract 129 | Cabas3001 (Español) Downloads 139

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Photographic heritage, Literacy campaigns, Spain, Francoism, Boletín de la Junta Nacional contra el Analfabetismo (Bulletin of the National Board against Illiteracy)

References
Burke, P. (2001). Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. Barcelona: Crítica.
García Redondo, E. (2017). La educación de adultos en España durante el periodo azul. Del triunfo militar a la Ley General de Educación (LGE) de 1970. Historia y Memoria de la Educación, 5, 441-467.
Heras, B. de las (2012). El testimonio de las imágenes. Fotografía e Historia. Madrid: Creaciones Vicent Gabrielle.
Ministerio de Educación Nacional (1950). Decreto de 10 de marzo de 1950 por el que se crea la Junta Nacional contra el analfabetismo. Boletín Oficial del Estado, 90, del 31 de marzo de 1950, 1353.
Moreno Martínez, P.L. (1992). De la alfabetización a la educación de adultos. En: A. Escolano (Dir.), Leer y escribir en España. Doscientos años de alfabetización (pp. 111-140). Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez-Pirámide.

Moreno Martínez, P.L. (2017). Imágenes e historia de la educación popular: representaciones fotográficas de las Misiones Pedagógicas en la Región de Murcia. Historia y Memoria de la Educación, 5, 73-155.
Moreno Martínez, P.L. y Viñao Frago, A. (1997). La educación de adultos en España (Siglos XIX-XX): Historia de una realidad cambiante y multiforme. En: J. García Carrasco (Coord.), Educación de adultos (pp. 23-46). Barcelona: Ariel.
Riego, B. (2001). La construcción social de la realidad a través de la fotografía y el grabado informativo en la España del siglo XIX. Santander: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cantabria.
Sebastián Vicente, A. (2005), Educación básica de adultos y valores en España (1950-2000). Un estudio a través de los libros de lectura. Madrid: UNED.
Viñao, A. y Moreno, P.L. (1994). Escolarización y alfabetización. En: B. Delgado Criado (Coord.), Historia de la Educación en España y América. Vol. 3. La educación en la España contemporánea (1789-1975) (pp. 916-927). Madrid: SM-Morata.
Section
Articles