The museum experience of the heritage of the IES Isabel la Católica in Madrid
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The project for the musealization the heritage of the IES Isabel la Católica dates back to 2006 when we began to recover the heritage of the Institute-School, whose Retiro Section occupied, between 1928 and 1936, the oldest building of its current facilities. This ambitious project began with the organization and cataloging of the archive, the library and the historical Biology and Geology laboratories of the Institute-School, in which we centralized and valued the material that is preserved from the pedagogical experiment that was carried out. Since then, the library and historical laboratories became museum spaces, where we carried out dissemination activities and didactic use of the Institute-School's heritage. After the mandatory parenthesis of the pandemic, in 2021 we continue with this recovery work, to which we added a new project: the cataloging and museumization of the heritage of the Isabel la Católica Institute.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
heritage recovery, heritage musealization, Instituto-Escuela, Instituto Isabel la Católica
Barceló Matutano, J. (1981). “Los Institutos de Cerrillo de San Blas”. En Crónica 79-80. Instituto Isabel la Católica. Madrid, pp. 31-34.
Casado de Otaola, S. y Masip Hidalgo, Carmen. (2018). “Educar y experimentar. Las Ciencias en el Instituto-Escuela”. En Ciencia e innovación en las aulas. Centenario del Instituto-Escuela (1918-1939). Madrid: CSIC-UNED, pp. 97-119
Castillejo Duarte, J. (2009). Guerra de ideas en España. Filosofía, política y educación. Madrid: Siglo XXI.
Escolano Benito, A. (2009). “El patrimonio material de la escuela y la Historia de la Educación”. En El patrimonio histórico-educativo y la enseñanza de la Historia de la Educación. Cuadernos de Historia de la Educación Nº 6. Sociedad Española de Historia de la Educación, pp. 7-10. Dis-ponible en: http://sedhe.es/wp-content/uploads/6-El-patrimonio-hist%C3%B3rico-educativo-y-la-ense%C3%B1anza-de-la-historia-de-la-educaci%C3%B3n.pdf
Junta para Ampliación de Estudios (1925). Un ensayo pedagógico. El Instituto Escuela de Segun-da Enseñanza de Madrid (Organización, Métodos, Resultados). Madrid.
Luzuriaga y Medina, L. (1957). La Institución Libre de Enseñanza y la educación en España. Universidad de Buenos Aires.
Marín Guallar, A., López Bisquert, L. y Arjona Gallego, E. (2018). “El uso didáctico del patri-monio histórico del Instituto-Escuela”. En Ciencia e innovación en las aulas. Centenario del Insti-tuto-Escuela (1918-1939),). Madrid: CSIC-UNED, pp. 327-352
Martínez Alfaro, E. (2009). Un laboratorio pedagógico de la Junta para Ampliación de Estudios. El Instituto-Escuela Sección Retiro de Madrid. Madrid: Biblioteca Nueva.
Martínez Alfaro, E. y Masip Hidalgo, C. (2012). “La recuperación del patrimonio del Instituto-Escuela en el IES Isabel la Católica”. En Aulas con Memoria. Ciencia, educación y patrimonio en los institutos históricos de Madrid (1837-1936). Madrid: CEIMES-Doce Calles, pp. 145-150.
Martínez Alfaro, E. y Castilla López, A. (2013) Catálogo bibliográfico de los siglos XVI al XIX. Instituto Isabel la Católica (Madrid). Madrid: Imprenta Peña.
Martínez Alfaro, E. (2018). “La biblioteca del Instituto-Escuela Sección Retiro”. En Ciencia e innovación en las aulas. Centenario del Instituto-Escuela (1918-1939). Madrid: CSIC-UNED, pp. 147-172.
Martínez Alfaro, E. (2018). “Tiempo y memoria del Instituto-Escuela”. En Innovación Educativa, nº 28, pp. 43-60. Disponible en https://doi.org/10.15304/ie.28.5482.
Martínez Alfaro, E. (2022). “La influencia de la ILE en el Instituto-Escuela. El papel del profeso-rado en la consolidación y difusión de un nuevo modelo educativo”. En El profesorado en Espa-ña. Huellas de una historia de relaciones entre lo público y lo privado. Madrid: Narcea, pp. 47-65.
Masip Hidalgo, C. y Martínez Alfaro, E. (2012). “Cuadernos y trabajos escolares: una práctica pedagógica innovadora en el Instituto-Escuela”. En Aulas con Memoria. Ciencia, educación y patrimonio en los institutos históricos de Madrid (1837-1936). Madrid: CEIMES-Doce Calles, pp. 145-150.
Masip Hidalgo, C. (2011) “Luis Crespí Jaume, científico en la Junta para Ampliación de estudios y catedrático de Agricultura en el Instituto-Escuela”. En La enseñanza secundaria en construc-ción a través los institutos históricos madrileños. Arbor nº 749 Madrid: CSIC, pp. 501-511.
Pedrazuela Fuentes, M. (2011). “La Biblioteca Literaria del Estudiante”. En La enseñanza secun-daria en construcción a través los institutos históricos madrileños. Arbor nº 749. Madrid: CSIC, pp. 547-560.
Rodríguez Méndez F. J. (2018). “El Instituto-Escuela y el ideal de arquitectura escolar”. En Ciencia e innovación en las aulas. Centenario del Instituto-Escuela (1918-1939). Madrid: CSIC- UNED, pp. 195-222
Ruiz Berrio, J. (2010). “Los museos de Educación y la Historia de la Educación”. En El patri-monio histórico-educativo. Su conservación y estudio. Madrid: Biblioteca Nueva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Open Access
Cabás provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public, which encourages greater global knowledge sharing.
Cabás provides unrestricted access to all its content from the moment of publication in this electronic edition.
The publication is free of charge for the authors.