New Research Leads On The Commercial Catalogue Of Educational Objects
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The historical trade catalogue of companies producing educational objects is a wide-ranging and articulate source that allows us to delve into many aspects of research into the material history of schools. The article intends to show some ongoing projects at the University of Turin that use the catalogue of didactic objects both to deepen the knowledge of specific publishing houses or specific didactic objects, and to grasp broader changes within the school industry, mirroring the pedagogy and didactics of a specific period. In particular, the article presents a work in progress with respect to the use of the catalogue as a diriment tool for the identification of categories of materials produced by the school industry in the past
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Commercial catalogue, educational objects, Source, University of Turin, School materials
Bitelli, G. (1961): Il rinascimento pedagogico e didattico nel periodo risorgimentale piemontese e l’editore Paravia. Paravia.
Borruso, F., Brunelli, M., Orlando, M., Pizzigoni F.D., Viola V. (2023). La catalogazione del bene culturale della scuola. En E.Ortiz, J.A. González, J.M. Gómez, L.M. Naya y P. Dávila (Eds.), Nuevas miradas sobre el patrimonio historico-educativo (pp. 691-710). Centro de Recursos, Interpretación y Estudios de la Escuela.
Braster, S., Grosvenor, I. y Pozo, M.M. (eds.) (2011): The black box of schooling. a cultural history of the classroom. Peter Lang.
Brunelli, M. (2013). La catalogazione dei «beni culturali» della scuola: questioni metodologiche e concettuali. En H.A. Cavallera (Ed.), La ricerca storico-educativa oggi. Un programma di ricerca (pp. 193-218). Pensa MultiMedia.
Brunelli, M. (2017). La recente costituzione della Società Italiana per lo studio del Patrimonio Storico-Educativo (SIPSE). History of Education & Children’s Literatur», XII (2), 653-665.
Brunelli, M. (2018). Cataloghi commerciali dei materiali scolastici e collezioni storiche dei sussidi didattici. Nuove fonti per la storia dell’industria per la scuola in Italia (1870- 1922). History of Education & Children’s Literature, XIII (2), 469-510.
Brunelli, M., Pizzigoni, F.D. (eds.) (2023): Il passaggio necessario: catalogare per valorizzare. Primi risultati dei lavori della Commissione SIPSE. EUM.
Carrillo, D. (2018). Los catálogos de material escolar como fuente de la Historia de la Educación Matemática: el caso de los ábacos. Historia y Memoria de la Educación, 7, 573-613.
Casana, P. (1984): La Casa editrice Paravia. Due secoli di attività: 1802-1984. Paravia.
Catalogo della Ditta G.B. Paravia e C. (1880): Materiale scolastico. Libri di testo e premio per l’insegnamento primario e secondario. Paravia.
Catalogo generale (1885): Premiato stabilimento dell’editore Antonio Vallardi. Vallardi.
Chiosso, G. (ed.) (2003): Tipografi e editori scolastico-educativi dell’Ottocento. Editrice Bibliografica.
D’Enfert R. (2014). Les objets de l’école, XIX-XX siècles. Une approche matérielle de la culture scolaire. En J. F. Condette, M. Figeac-Monthus, Sur les traces du passé de l’éducation. Patrimoines et territoires de la recherche en éducation dans l’espace français (pp. 149-162). Maison des Sciences de l’Homme d’Aquitaine.
Da Silva, V.L., Meda, J., De Souza, G. (eds.) (2021). The material turn in the History of Education. Educació i història: Revista d'història de l'educació, 38, 11-32.
Dávila, P. (2024). «Pizzigoni, Francesca (2022). Trace di Patrimonio. Fonti per lo studio della materialità Scolastica nell’Italia del secondo Ottocento.Lecce, Pensa MultiMedia Editore s.r.l.». Cabás, 31, 302-306. https://doi.org/10.1387/cabas.26014.
Dávila, P.; Naya, L.M. y Miguelena, J. (2024). Los catálogos de material de enseñanza y los gabinetes de física, Cabás, Revista Internacional Sobre Patrimonio Histórico-Educativo (32), pp. 42-63, https://doi.org/10.1387/cabas.26807
Dávila, P., Naya, L.M. (2024), El fondo de cátalogos de material escolar del Museo de la Educación de la Universidad del País Vasco, in corso di stampa.
dei beni culturali della scuola. En M. Brunelli, F.D. Pizzigoni (Eds.), Il passaggio necessario: catalogare per valorizzare. Primi risultati dei lavori della Commissione SIPSE (pp. 7-15). EUM.
Escolano, A. (20016): La cultura empirica della scuola: esperienza, memoria, archeologia. Volta la Carta.
Escolano, A. (2020). Sherlock Holmes goes to school. Etnohistory of school and educational heritage. History of Education & Children’s Literature, 5 (2), 17-32.
Esteban, L. (1997a). Los catálogos de librería y material de enseñanza como fuente iconográfica y literario-escolar. Historia de la Educación, 16, 17-46.
Esteban, L.. (1997b). “La academizacíon de la escritura. Modelos e instrumentos para aprender a escrivir en la España del siglo XIX y comienzos del XX”. En A. Escolano (ed.), Historia ilustrada del libro escolar en España. Del Antiguo Régimen a la Segunda República, (pp. 315-344). Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
Figeac-Monthus, M. (eds.) (2018): Éducation et culture matérielle en France et en Europe du XVIe siècle à nos jours. Honoré Champion.
Galfré, M. (2005): Il regime degli editori.Laterza.
Gigli, L. Finocchi (eds.) (2000): Editori e lettori. La produzione libraria in Italia nella prima metà del Novecento. Franco Angeli.
Lawn, M., Grosvenor, I. (eds.) (2005): Materialities of Schooling: Design, Technology, Objects, Routines. Symposium Books.
Marín, J.P., Martínez, M. J. (2019). Categorización de los materiales didácticos para la enseñanza de los seres vivos en los antiguos gabinetes y laboratorios. Cabás, 21, 1-22. https://doi.org/10.35072/CABAS.2019.63.82.014
Marrazzi, E. (2014): Libri per diventare italiani. L’editoria per la scuola a Milano nel secondo Ottocento. FrancoAngeli.
Martínez, M. J., Marín, J. P. (2020). España entre Europa e Iberoamérica en la comercialización de material escolar en el primer tercio del Siglo XX. Sarmiento, 24, 43-74.
Martínez, M. J., Marín, J.P. (2023). Génesis y desarrollo de los catálogos de material escolar en España en el periodo entre siglos (XIX-XX). En M.C. Morandini, F.D. Pizzigoni (Eds.), Looking for the First “Educational Technologies”: Commercial Catalogues as Sources fort the Study of the Birth of School Materialities (pp. 29-46). EUM.
Martínez, M.J. (2012). Los catálogos de material de enseñanza como fuente para el estudio de la cultura material: la recepción y difusión del método froebel en España. En P. L. Moreno y A. Sebastián (Eds.), Patrimonio y Etnografía de la escuela en España y Portugal durante el siglo XX (pp.265-277). SEPHE-CEME.
Martínez, M.J. (2024). Los cátalogos de material escolar come herramientas para elaborar taxonomías de objetos educativos, in corso di stampa.
Martínez, M.J., Moreno, P.L., Sebastián, A. (2013). Los catálogos de material de enseñanza como recurso didáctico. En M. G. Espigado Tocino et al. (eds.), Genealogía y desarrollo del sistema educativo liberal (pp. 867-878). Universidad de Cádiz.
Martínez, M. J.; Marín, J.P. y Amorós, L. (2024). Evolución en la clasificación de objetos educativos a través de los catálogos de material de enseñanza en España (1880-1950), Cabás, Revista Internacional Sobre Patrimonio Histórico-Educativo, (24), pp. 25-41 https://doi.org/10.1387/cabas.2695
Meda J. (2011). Mezzi di educazione di massa. Nuove fonti e nuove prospettive di ricerca per una ‘storia materiale della scuola’ tra XIX e XX secolo. History of Education & Children’s Literature, VI (1), 253-279.
Meda J. (2016): Mezzi di educazione di massa. Saggi di storia della cultura materiale della scuola tra XIX e XX secolo. FrancoAngeli.
Moeglin, P. (2010): Les industries éducatives. Presse Universitaire de France.
Morandini M.C., Pizzigoni F.D. (eds.) (2023): Looking for the First “Educational Technologies”: Commercial Catalogues as Sources for the Study of the Birth of School Materialities. EUM.
Moreno P. L., Sebastián A. (2012). Los catálogos de material de enseñanza y la cultura material de la escuela. La colección del Centro de estudios sobre la Memoria Educativa (CEME) de la Universidad de Murcia. En P. L. Moreno y A. Sebastián (Eds.) Patrimonio y etnografía de la escuela en España y Portugal durante el siglo XX (pp. 293-309). SEPHE-CEME.
Moreno, P. L. (2005). El mobiliario escolar en los catálogos de material de enseñanza: consideraciones metodológicas. En P. Dávila y L.M. Naya (eds.) La infancia en la historia: espacios y representaciones (vol. I, pp. 342-355). Erein.
Moreno, P. L., Marín, J. P. (2020). Teaching material catalogues as a source for studying educational practice in natural science in Spain (1882-1936). History of Education and Children's Literature, 15, 2, 49-60.
Moreno, P.L. (2005). History of School Desk Development in Terms of Hygiene and Pedagogy in Spain (1838-1936). En M. Lawn, I. Grosvenor (Eds.), Materialities of Schooling: Design, Tecnology, Objects, Routines, 71-95.
Moreno, P.L., Marín J.P. (2014). “La casa comercial Ultura y la oferta de material pedagógico moderno en España (1924-1934)”. En A.M. Badanelli, M. Poveda Sanz, E. Rodriguez Guerrere (Eds.), Pedagogía museística. Prácticas, usos didácticos e investigación del patrimonio educativo (pp. 509-521). Universidad Complutense de Madrid
Pimenta, H. (2019). Indispensáveis em todas as escolas: uma incursão no mundo dos objetos escolares”. Cultura Material em História(s): artefatos escolares e saberes. Educar em Revista. 35, 76, https://doi.org/10.1590/0104-4060.67775.
Pizzigoni, F.D. (2022): Tracce di patrimonio. Fonti per lo studio della materialità scolastica nell’Italia del secondo Ottocento. Pensa MultiMedia.
Pizzigoni, F.D. (2024). A new source for the historical-educative research: commercial catalogue of educational aids. First methodological reflections. Paedagogica Historica: International Journal Of The History of Education, 60 (1), 87-102.
Rios, W. R. (2021). “Cultura Material Escolar e Comércio Local: Uma abordagem a História Econômica sobre a Escola Urbana (SÃO PAULO, 1894-1902)”. Rev. Iberoam. Patrim. Histórico-Educativo, 7, 1-24.
Rugoni de Sousa G., de Souza Kinchescki A. P. (2021). “O mais novo! O mais bonito! O melhor!”: os objetos da escola em catálogos comerciais. En A. Bezerra Cordeiro et al. (Ed.), A teia das coisas: cultura material escolar e pesquisa em rede (98-115). NEPIE-UFPR.
Targhetta, F. (2006). Tra riorganizzazione industriale e sviluppo editoriale: la casa editrice Paravia tra le due guerre. History of Educaton & Children’s Literature, I, 2, 209-229.
Targhetta, F. (2007): La capitale dell’impero di carta. SEI.
Targhetta, F. (2010). Uno sguardo all’Europa. Modelli scolastici, viaggi pedagogici ed importazioni didattiche nei primi cinquant’anni di scuola italiana. En M. Chiaranda (Ed.), Storia comparata dell’educazione. Problemi ed esperienze tra Otto e Novecento (pp. 55-176). FrancoAngeli
Vallardi A. (1890). Antonio Vallardi editore. Catalogo generale. Arredo scolastico. Carte geografiche. Atlanti. Globi. Libri. Stampe. 1890-91. Giornale della Libreria, della tipografia e delle arti e industrie affini, III, 676-701.
Vallardi A. (1893): Antonio Vallardi editore, 1893-94. Vallardi.
Vallardi A. et al. (ed.) (1952): Antonio Vallardi editore celebrando 200 anni di attività. Vallardi.
Viñao, A. (2011). El patrimonio histórico-educativo memoria, nostalgia y estudio. Con-ciencia social: anuario de didáctica de la geografía, la historia y las ciencias sociales, 15, 141-148.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Open Access
Cabás provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public, which encourages greater global knowledge sharing.
Cabás provides unrestricted access to all its content from the moment of publication in this electronic edition.
The publication is free of charge for the authors.