A tension of forces Light, energy and vision in the cinematographic image

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2016-07-12
Iker Perez Goiri

Abstract

The image occurs as a gathering of forces that are made perceptible as sensations materialized in a surface of tension, which can relate to a lake or a pond. This photosensitive place of resonances that lead to vision, allows us a study of cinematographic visual-image from this radical condition of vibrating matter of light, convergence of multiple layers of experience, and in which everything operates at the level of energy: a tension in the light and a presence of geological layers that are structured in a sensory cosmos, in which flow a series of resonances, relationships and structures, and turn it into a medium of vision. We approach this life of the film-image, as a reality in itself, from a series of relationships with painting, sculpture and photography, as well as through the words and thoughts of some filmmakers.

How to Cite

Perez Goiri, Iker. 2016. “A Tension of Forces: Light, Energy and Vision in the Cinematographic Image”. AusArt 4 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.16676.
Abstract 953 | PDF (Español (España)) Downloads 619

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

CINEMA, LIGHT, ENERGY, VISION, IMAGE

References
Artaud, Antonin. (1929) 2005. El arte y la muerte: Otros escritos. Traducción, Víctor Goldstein. Buenos Aires: Caja Negra

Artaud, Antonin. (1964) 2010. El cine. Traductor, Antonio Eceiza. Madrid: Alianza

Aumont, Jacques. 2014. Materia de imágenes, redux. Santander: Shangrila

Badiola, Txomin. 2016. Oteiza: Catálogo razonado de escultura. Alzuza: Fundación Museo Jorge Oteiza

Brakhage, Stan. (2003) 2014. Por un arte de la visión: Escritos esenciales. Selección de Pablo Marín; Andrés Denegri, ed. Buenos Aires: Eduntref

Bresson, Robert. (1964) 2015. «Entrevista con Robert Bresson». Por Jacques Doniol-Valcroze & Jean-Luc Godard. En Bresson por Bresson: Entrevistas (1943-1983), reunidas por Mylène Bresson; traducción, León García Jordán & Vanesa G. Cazorla. Barcelona: Intermedio

Bresson, Robert. (1975) 2007. Notas sobre el cinematógrafo. Edición y traducción de Daniel Aragó Strasser. Madrid: Ardora

Camille, Michael. 2005. Arte gótico: Visiones loriosas. Traducción, Mª Luz Rodríguez Olivares. Madrid: Akal

Cerrato Mejías, Rafael. 2006. Victor Erice, el poeta pictórico. Madrid: JC

Costa, Pedro. 2011. Un mirlo dorado, un ramo de flores y una cuchara de plata: Conversación con Pedro Costa, collage de Andy Rector, documentos. Edición a cargo de Cyril Neyrat. Barcelona: Intermedio

Deleuze, Gilles. (1981) 2009.Francis Bacon, lógica de la sensación. Traducción de Isidro Herrera. Madrid: Arena Libros

Deren, Maya. 2015. El universo dereniano: Textos fundamentales de la cineasta Maya Deren. Carolina Martínez, prólogo, edición y traducción. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha

Dorsky, Nathaniel. (2003) 2013. El cine de la devoción. Traducción, Miguel García. Barcelona: Lumière

Dorsky, Nathaniel. 2013. «Canciones bajo la luna menguante: Conversación con Nathaniel Dorsky (II)». Por Francisco Algarín Navarro & Félix García de Villegas Rey. Lumière 06(verano): 10-30. https://n9.cl/7hppdy

Dorsky, Nathaniel. 2015. «Nathaniel Dorsky, Daniel A. Swarthnas and Martin Grennberger: A Conversation». La Furia Umana 26. https://n9.cl/4wzqg

Epstein, Jean. 2010. «A propósito de algunas condiciones de la fotogenia» . En Textos y manifiestos del cine, Joaquim Romaguera i Ramió & Homero Alsina Thevenet, eds., 335-340. Madrid: Cátedra

Fanderl, Helga. 2006. «Interview with Antoine Bergmeier». En Fragil(e): Filme von Helga Fanderl (1986-2006). Paris: Lowave

Gallagher, Tag. (1986) 2009. John Ford: El hombre y su cine. Traducción Francisco López Martín, con la colaboración de Juan Gorostidi Munguía. Madrid: Akal

Gasquet, Joachim. (1921) 2010. Cézanne: Lo que vi y lo que me dijo. Traducción de Carlos Manzano. Madrid: Gadir

Gerson, Barry. 1976. «Entrevista con Barry Gerson». Por John Hanhardt; traducción del inglés de Francisco Algarín Navarro. Lumière.net. https://n9.cl/6tdk3

Godard, Jean-Luc. 1998. «La monnaie de l'absolu: Pour Gianni Amico et pour James Agee». Histoire(s) du cinema, épisode 3., 27 min. Paris: Gaumont

Godard, Jean-Luc. 2010. Pensar entre imágenes: Conversaciones, entrevistas, presentaciones y otros fragmentos. Núria Aidelman & Gonzalo de Lucas, eds. Barcelona: Intermedio

Hills, Paul. 1995. La luz en la pintura de los primitivos italianos. Traducción, Isabel Bennasar. Madrid: Akal

Kandinski, Vasili Vasílievich. (1912) 2015. De lo espiritual en el arte. Traducción de Genoveva Dieterich. Barcelona: Paidós

Nieto Alcaide, Víctor. 2010. La luz, símbolo y sistema visual (El espacio y la luz en el arte gótico y del Renacimiento). Madrid: Cátedra

Nietzsche, Friedrich (1872) 2014. El nacimiento de la tragedia o Grecia y el pesimismo. Introducción, traducción y notas de Andrés Sánchez Pascual. Madrid: Alianza

Oteiza, Jorge. (1957) 2014. Escultura de Oteiza: Catálogo; IV Bienal de Sao Paulo; setiembre mil novecientos cincuenta y siete. Ed. facs. Alzuza: Fundación Museo Jorge Oteiza

Rousseau, Jean-Claude. 2008. «Entrevista con Jean-Claude Rousseau: La vallée close» . Por Cyril Neyrat; traducción del inglés de Francisco Algarín Navarro. Lumière.net. https://n9.cl/ezzv8

Rousseau, Jean-Claude. 2011. «Entrevista a Jean-Claude Rousseau». Por Oriol Díez Ferrer. Transit. https://n9.cl/kxsgx

Sherwin, Guy. 2014. «It´s the people in the dream who make the dream happen: Entrevista a Guy Sherwin» . Por Francisco Algarín Navarro. Lumière 07(verano): 27-47

Straub, Jean-Marie & Danièle Huillet. 1984. «Algo que quema en el plano: Entrevista con Jean-Marie Straub et Danièle Huillet» . Por Alain Bergala, Alain Philippon & Serge Toubiana; traducido del francés por Francisco Algarín Navarro. Lumière.net. https://n9.cl/xk2zk

Tarkovski, Andrei. (1986) 2008. Esculpir en el tiempo: Reflexiones sobre el arte, la estética y la poética del cine. Versión castellana traducida del alemán por Enrique Banús Irusta. Madrid: Rialp

Val Del Omar, José. 2010. Escritos de técnica, poética y mística. Javier Ortiz-Echagüe, ed. Barcelona: La Central

Viganò, Enrica. 2001. Duane Michals habla con Enrica Viganò. Rocío Martínez, trad. Madrid: La Fábrica
Section
Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.