A tension of forces: light, energy and vision in the cinematographic image
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
2016-07-12
Iker Perez Goiri
Abstract
The image occurs as a gathering of forces that are made perceptible as sensations materialized in a surface of tension, which can relate to a lake or a pond. This photosensitive place of resonances that lead to vision, allows us a study of cinematographic visual-image from this radical condition of vibrating matter of light, convergence of multiple layers of experience, and in which everything operates at the level of energy: a tension in the light and a presence of geological layers that are structured in a sensory cosmos, in which flow a series of resonances, relationships and structures, and turn it into a medium of vision. We approach this life of the film-image, as a reality in itself, from a series of relationships with painting, sculpture and photography, as well as through the words and thoughts of some filmmakers.
How to Cite
Perez Goiri, Iker. 2016. “A Tension of Forces: Light, Energy and Vision in the Cinematographic Image”. AusArt 4 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.16676.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Keywords
CINEMA, LIGHT, ENERGY, VISION, IMAGE
References
Artaud, Antonin. (1929) 2005. El arte y la muerte: Otros escritos. Traducción, Víctor Goldstein. Buenos Aires: Caja Negra
Artaud, Antonin. (1964) 2010. El cine. Traductor: Antonio Eceiza. Madrid: Alianza
Aumont, Jacques. 2014. Materia de imágenes, redux. Santander: Shangrila
Badiola, Txomin. 2016. Oteiza. Catálogo razonado de escultura. Alzuza: Fundación Museo Jorge Oteiza
Brakhage, Stan. 2014. Por un arte de la visión. Escritos esenciales [selección de Pablo Marín; Andrés Denegri, ed.]. Buenos Aires: Eduntref
Bresson, Robert. (1960) 2015. "Entrevista con Robert Bresson". Por Jacques Doniol-Valcroze & Jean-Luc Godard. En Bresson por Bresson, entrevistas (1943-1983). Reunidas por Mylène Bresson, Traducción, León García Jordán y Vanesa G. Cazorla. Barcelona: Intermedio [Versión francesa original: Cahiers du Cinéma 104 février 1964]
Bresson, Robert. (1975) 2007. Notas sobre el cinematógrafo. Edición y traducción de Daniel Aragó Strasser. Madrid: Ardora
Camille, Michael. 2005. Arte Gótico. Visiones Gloriosas.Traducción, Mª Luz Rodríguez Olivares. Madrid: Akal
Cerrato Mejías, Rafael. 2006. Victor Erice, el poeta pictórico. Madrid: JC
Costa, Pedro. 2011. Un mirlo dorado, un ramo de flores y una cuchara de plata: Conversación con Pedro Costa, collage de Andy Rector, documentos. Edición a cargo de Cyril Neyrat. Barcelona: Intermedio
Deleuze, Gilles. (1981) 2009.Francis Bacon, lógica de la sensación. Traducción de Isidro Herrera. Madrid: Arena Libros
Deren, Maya. 2015. El universo dereniano: Textos fundamentales de la cineasta Maya Deren. Carolina Martínez, prólogo, edición y traducción. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha
Dorsky, Nathaniel. (2003) 2013. El cine de la devoción. Traducción, Miguel García. Barcelona: Lumière
Dorsky, Nathaniel. 2013. "Canciones bajo la luna menguante: Conversación con Nathaniel Dorsky (II)". Por Francisco Algarín Navarro & Félix García de Villegas Rey En Lumière 06 (verano): 10-30
Dorsky, Nathaniel. 2015. "Nathaniel Dorsky, Daniel A. Swarthnas and Martin Grennberger: A Conversation". La Furia Umana 26 http://www.lafuriaumana.it/?id=438
Epstein, Jean. 2010. "A propósito de algunas condiciones de la fotogenia". En Textos y manifiestos del cine, Joaquim Romaguera i Ramió &Homero Alsina Thevenet, eds., 335-40. Madrid: Cátedra
Fanderl, Helga. 2006. "Helga Fanderl: Interview with Antonie Bergmeier". En Fragil(e) : Filme von Helga Fanderl (1986 - 2006). Paris: Lowave
Gallagher, Tag. (1986) 2009. John Ford, el hombre y su cine. Traducción Francisco López Martín, con la colaboración de Juan Gorostidi Munguía. Madrid: Akal
Gasquet, Joachim. (1921) 2010. Cézanne. Lo que vi y lo que me dijo. Traducción de Carlos Manzano. Madrid: Gadir
Gerson, Barry. 1976. "Entrevista con Barry Gerson". Por John Hanhardt. Traducción del inglés de Francisco Algarín Navarro. Lumière.net [Versión francesa original: Film Culture 63-64] http://elumiere.net/exclusivo_web/xcentric_16/01_text/xcentric_16_gerson_01.php
Godard, Jean-Luc. 1998. "La monnaie de l'absolu: Pour Gianni Amico et pour James Agee". Episodio 3(a) del documental Histoire(s) du cinema, Gaumont, 1988-1998, 27 min.
Godard, Jean-Luc. 2010. Pensar entre imágenes: Conversaciones, entrevistas, presentaciones y otros fragmentos. Núria Aidelman y Gonzalo de Lucas, eds. Barcelona: Intermedio
Hills, Paul. 1995. La luz en la pintura de los primitivos italianos. Traducción, Isabel Bennasar Madrid: Akal
Kandinski, Vasili Vasílievich. (1912) 2015. De lo espiritual en el arte. Traducción de Genoveva Dieterich. Barcelona: Paidós
Nieto Alcaide, Víctor. 2010. La luz, símbolo y sistema visual. Madrid: Cátedra
Nietzsche, Friedrich (1872) 2014. El nacimiento de la tragedia. Madrid: Alianza
Oteiza, Jorge. (1957) 2014. Escultura de Oteiza: Catálogo: IV Bienal de Sao Paulo 1957: [Propósito experimental 1956- 1957]. Reprod. facs. de la ed. de Madrid: Gráficas Reunidas. Alzuza: Fundación Museo Jorge Oteiza Fundazio Museoa
Rousseau, Jean-Claude. 2008. "Entrevista con Jean-Claude Rousseau: La Vallée close". Por Cyril Neyrat, traducción del inglés de Francisco Algarín Navarro. Lumière.net [Entrevista publicada originalmente en Lancés à travers le vide, 13-63. Nantes: Capricci] http://www.elumiere.net/especiales/Rousseau/01_web/01_Rousseau.php
Rousseau, Jean-Claude. 2011. "Entrevista a Jean-Claude Rousseau". Por Oriol Díez Ferrer. Transit: Cine y otros Desvíos (noviembre) http://cinentransit.com/entrevista-a-jean- claude-rousseau/
Sherwin, Guy. 2014. "It´s the people in the dream who make the dream happen: Entrevista a Guy Sherwin". Por Francisco Algarín Navarro. Lumière 07 (verano):27-47
Straub, Jean-Marie & Danièle Huillet. 1984. "Algo que quema en el plano: Entrevista con Jean-Marie Straub et Danièle Huillet". Por Alain Bergala, Alain Philippon & Serge Toubiana, traducido del francés por Francisco Algarín Navarro. Lumière.net. [Versión francesa original: Cahiers du Cinéma 364] http://www.elumiere.net/exclusivo_web/internacional_straub/textos/entrevista_jms_dh.php
Tarkovski, Andrei. (1986) 2008. Esculpir en el tiempo: Reflexiones sobre el arte, la estética y la poética del cine. Versión castellana traducida del alemán por Enrique Banús Irusta. Madrid: Rialp
Val Del Omar, José. 2010. Escritos de técnica, poética y mística. Javier Ortiz-Echagüe, ed. Barcelona: La Central
Viganò, Enrica. 2001. Duane Michals habla con Enrica Viganò. Rocío Martínez, trad. Madrid: La Fábrica
Artaud, Antonin. (1964) 2010. El cine. Traductor: Antonio Eceiza. Madrid: Alianza
Aumont, Jacques. 2014. Materia de imágenes, redux. Santander: Shangrila
Badiola, Txomin. 2016. Oteiza. Catálogo razonado de escultura. Alzuza: Fundación Museo Jorge Oteiza
Brakhage, Stan. 2014. Por un arte de la visión. Escritos esenciales [selección de Pablo Marín; Andrés Denegri, ed.]. Buenos Aires: Eduntref
Bresson, Robert. (1960) 2015. "Entrevista con Robert Bresson". Por Jacques Doniol-Valcroze & Jean-Luc Godard. En Bresson por Bresson, entrevistas (1943-1983). Reunidas por Mylène Bresson, Traducción, León García Jordán y Vanesa G. Cazorla. Barcelona: Intermedio [Versión francesa original: Cahiers du Cinéma 104 février 1964]
Bresson, Robert. (1975) 2007. Notas sobre el cinematógrafo. Edición y traducción de Daniel Aragó Strasser. Madrid: Ardora
Camille, Michael. 2005. Arte Gótico. Visiones Gloriosas.Traducción, Mª Luz Rodríguez Olivares. Madrid: Akal
Cerrato Mejías, Rafael. 2006. Victor Erice, el poeta pictórico. Madrid: JC
Costa, Pedro. 2011. Un mirlo dorado, un ramo de flores y una cuchara de plata: Conversación con Pedro Costa, collage de Andy Rector, documentos. Edición a cargo de Cyril Neyrat. Barcelona: Intermedio
Deleuze, Gilles. (1981) 2009.Francis Bacon, lógica de la sensación. Traducción de Isidro Herrera. Madrid: Arena Libros
Deren, Maya. 2015. El universo dereniano: Textos fundamentales de la cineasta Maya Deren. Carolina Martínez, prólogo, edición y traducción. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha
Dorsky, Nathaniel. (2003) 2013. El cine de la devoción. Traducción, Miguel García. Barcelona: Lumière
Dorsky, Nathaniel. 2013. "Canciones bajo la luna menguante: Conversación con Nathaniel Dorsky (II)". Por Francisco Algarín Navarro & Félix García de Villegas Rey En Lumière 06 (verano): 10-30
Dorsky, Nathaniel. 2015. "Nathaniel Dorsky, Daniel A. Swarthnas and Martin Grennberger: A Conversation". La Furia Umana 26 http://www.lafuriaumana.it/?id=438
Epstein, Jean. 2010. "A propósito de algunas condiciones de la fotogenia". En Textos y manifiestos del cine, Joaquim Romaguera i Ramió &Homero Alsina Thevenet, eds., 335-40. Madrid: Cátedra
Fanderl, Helga. 2006. "Helga Fanderl: Interview with Antonie Bergmeier". En Fragil(e) : Filme von Helga Fanderl (1986 - 2006). Paris: Lowave
Gallagher, Tag. (1986) 2009. John Ford, el hombre y su cine. Traducción Francisco López Martín, con la colaboración de Juan Gorostidi Munguía. Madrid: Akal
Gasquet, Joachim. (1921) 2010. Cézanne. Lo que vi y lo que me dijo. Traducción de Carlos Manzano. Madrid: Gadir
Gerson, Barry. 1976. "Entrevista con Barry Gerson". Por John Hanhardt. Traducción del inglés de Francisco Algarín Navarro. Lumière.net [Versión francesa original: Film Culture 63-64] http://elumiere.net/exclusivo_web/xcentric_16/01_text/xcentric_16_gerson_01.php
Godard, Jean-Luc. 1998. "La monnaie de l'absolu: Pour Gianni Amico et pour James Agee". Episodio 3(a) del documental Histoire(s) du cinema, Gaumont, 1988-1998, 27 min.
Godard, Jean-Luc. 2010. Pensar entre imágenes: Conversaciones, entrevistas, presentaciones y otros fragmentos. Núria Aidelman y Gonzalo de Lucas, eds. Barcelona: Intermedio
Hills, Paul. 1995. La luz en la pintura de los primitivos italianos. Traducción, Isabel Bennasar Madrid: Akal
Kandinski, Vasili Vasílievich. (1912) 2015. De lo espiritual en el arte. Traducción de Genoveva Dieterich. Barcelona: Paidós
Nieto Alcaide, Víctor. 2010. La luz, símbolo y sistema visual. Madrid: Cátedra
Nietzsche, Friedrich (1872) 2014. El nacimiento de la tragedia. Madrid: Alianza
Oteiza, Jorge. (1957) 2014. Escultura de Oteiza: Catálogo: IV Bienal de Sao Paulo 1957: [Propósito experimental 1956- 1957]. Reprod. facs. de la ed. de Madrid: Gráficas Reunidas. Alzuza: Fundación Museo Jorge Oteiza Fundazio Museoa
Rousseau, Jean-Claude. 2008. "Entrevista con Jean-Claude Rousseau: La Vallée close". Por Cyril Neyrat, traducción del inglés de Francisco Algarín Navarro. Lumière.net [Entrevista publicada originalmente en Lancés à travers le vide, 13-63. Nantes: Capricci] http://www.elumiere.net/especiales/Rousseau/01_web/01_Rousseau.php
Rousseau, Jean-Claude. 2011. "Entrevista a Jean-Claude Rousseau". Por Oriol Díez Ferrer. Transit: Cine y otros Desvíos (noviembre) http://cinentransit.com/entrevista-a-jean- claude-rousseau/
Sherwin, Guy. 2014. "It´s the people in the dream who make the dream happen: Entrevista a Guy Sherwin". Por Francisco Algarín Navarro. Lumière 07 (verano):27-47
Straub, Jean-Marie & Danièle Huillet. 1984. "Algo que quema en el plano: Entrevista con Jean-Marie Straub et Danièle Huillet". Por Alain Bergala, Alain Philippon & Serge Toubiana, traducido del francés por Francisco Algarín Navarro. Lumière.net. [Versión francesa original: Cahiers du Cinéma 364] http://www.elumiere.net/exclusivo_web/internacional_straub/textos/entrevista_jms_dh.php
Tarkovski, Andrei. (1986) 2008. Esculpir en el tiempo: Reflexiones sobre el arte, la estética y la poética del cine. Versión castellana traducida del alemán por Enrique Banús Irusta. Madrid: Rialp
Val Del Omar, José. 2010. Escritos de técnica, poética y mística. Javier Ortiz-Echagüe, ed. Barcelona: La Central
Viganò, Enrica. 2001. Duane Michals habla con Enrica Viganò. Rocío Martínez, trad. Madrid: La Fábrica
Section
Articles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.