About politics in the action A dialogue with Esther Ferrer
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
2017-12-20
Diego Luna Delgado
Abstract
This paper presents a few reflections about the current importance of the art potential which were originated by a conversation with the artist Esther Ferrer. Using this material as a documental privileged source, a cultural analysis is proposed according to a comparative approach between, on the one hand, some circumstances and characteristics of francoist cultural context and, on the other hand, the new ways of thinking the art-politics binomial and the social struggle at present.
How to Cite
Luna Delgado, Diego. 2017. “About Politics in the Action: A Dialogue With Esther Ferrer”. AusArt 5 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.18839.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Keywords
FERRER ESTHER (1937-) , PERFORMANCE ART, ARTIVISM, AESTHETICS, POLITICS
References
Albarrán Diego, Juan. 2008 "Del desarrollismo al entusiasmo: Notas sobre el arte español en tiempos de transición". Foro de Educación 10
Alonso Paredes, Diego. 2009 "De la estetización de la política a la política a la estética". Re-vista de Estudios Sociales 34
Álvarez Díaz, Hilario. 2007 "El arte de acción en España: Una visión panorámica". Conferencia impartida en la Academia de Teatro de Helsinki. http://www.accionmad.org/archivo/textos/texto18.pdf
Argullol Murgadas, Rafael. 2014 "La alquimia de la estafa artística". El País, 25 dic. http://elpais.com/elpais/2014/12/17/opinion/1418825697_312987.html
Artaud, Antonin. (1938) 1978 El teatro y su doble. Traducción de Enrique Alonso y Francisco Abelenda Barcelona: Edhasa
Bajtin, Mijail Mijaïlovich. (1941) 2005. La cultura popular en la Edad Media y en el Renacimien-to: El contexto de François Rabelais. Versión de Julio Forcat y César Conroy. Madrid: Alianza
Bourdieu, Pierre & Jean-Claude Passeron. 1996. La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Texto revisado por J. Melendres y M. Subirats. México DF: Fontamara
Bourriaud, Nicolas. 1998. L'esthétique relationnelle. Dijon: Presses du Réel
Cage, John. (1961) 2005. Silencio: conferencias y escritos de John Cage. Silencio. Traducción, Pilar Pedraza; epílogo, Juan Hidalgo. Madrid: Árdora
Collins, Randall. 1989. La sociedad credencialista. Sociología histórica de la educación y la es-tratificación. Radución, Ricardo Lezcano. Madrid: Akal
Crouch, Colin. 2004. Posdemocracia. T raducción de Francisco Beltrán. Madrid: Taurus
Dorfles, Gillo. 1979. "Happening y Body art". En Happening de happenings y todo es happe-ning: Documentos y testimonios sobre el I Congreso Internacional de Happening organi-zado por el C.I.T. "Comarca del Vallés". Granollers: Joan Illa Morell
Eco, Umberto. (1962) 1984. Obra abierta. Traducción de Roser Berdagué. Barcelona: Planeta-De Agostini
Fernández de Castillejo, José Luis. 1968. Actualidad y participación: Una filosofía contemporá-nea. Madrid: Tecnos
Fromm, Erich. (1941) 2005. El miedo a la libertad. Traducción, Gino Germani. Buenos Aires: Paidós
Joas, Hans. (1997) 2013. La creatividad de la acción. Traducción de Ignacio Sánchez de la Ynce-ra con la colaboración de Pedro Cordero Quiñones. Madrid: Centro Investigaciones Sociológicas
Lippard, Lucy R. (1973) 2004. Seis años: La desmaterialización del objeto artístico de 1966 a 1972. Traducción, Mª Luz Rodríguez Olivares. Madrid: Akal
Parcerisas i Colomer, Pilar. 2007 Conceptualismos poéticos, políticos, periféricos: En torno al arte conceptual en España, 1964-1980. Madrid: Akal
Pérez Rodrigo, David. 1992. "El margen inconcluso: Juan Hidalgo y la promiscuidad ZAJ". Tesis Universitat Politècnica de València.
Pérez Rodrigo, David. 2008. Sin marco: Arte y actitud en Juan Hidalgo, Isidoro Valcárcel Medina y Esther Ferrer. València: Univ. Politécnica de València
Rancière, Jacques. (2004) 2011. El malestar en la estética. Traducido por Miguel Ángel Petrec-ca,Lucla Vogelfang & Marcelo G. Burello. Buenos Aires: Capital Intelectual
Rancière, Jacques. (2000) 2009. El reparto de lo sensible: Estética y política. Traducción de Cristóbal Durán... et al. Santiago de Chile: LOM
Žižek, Slavoj. 2012. "Don´t act, just think!" Entrevista para Big Think. Vídeo de Youtube, 6:34. www.youtube.com/watch?v=IgR6uaVqWsQ
Alonso Paredes, Diego. 2009 "De la estetización de la política a la política a la estética". Re-vista de Estudios Sociales 34
Álvarez Díaz, Hilario. 2007 "El arte de acción en España: Una visión panorámica". Conferencia impartida en la Academia de Teatro de Helsinki. http://www.accionmad.org/archivo/textos/texto18.pdf
Argullol Murgadas, Rafael. 2014 "La alquimia de la estafa artística". El País, 25 dic. http://elpais.com/elpais/2014/12/17/opinion/1418825697_312987.html
Artaud, Antonin. (1938) 1978 El teatro y su doble. Traducción de Enrique Alonso y Francisco Abelenda Barcelona: Edhasa
Bajtin, Mijail Mijaïlovich. (1941) 2005. La cultura popular en la Edad Media y en el Renacimien-to: El contexto de François Rabelais. Versión de Julio Forcat y César Conroy. Madrid: Alianza
Bourdieu, Pierre & Jean-Claude Passeron. 1996. La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Texto revisado por J. Melendres y M. Subirats. México DF: Fontamara
Bourriaud, Nicolas. 1998. L'esthétique relationnelle. Dijon: Presses du Réel
Cage, John. (1961) 2005. Silencio: conferencias y escritos de John Cage. Silencio. Traducción, Pilar Pedraza; epílogo, Juan Hidalgo. Madrid: Árdora
Collins, Randall. 1989. La sociedad credencialista. Sociología histórica de la educación y la es-tratificación. Radución, Ricardo Lezcano. Madrid: Akal
Crouch, Colin. 2004. Posdemocracia. T raducción de Francisco Beltrán. Madrid: Taurus
Dorfles, Gillo. 1979. "Happening y Body art". En Happening de happenings y todo es happe-ning: Documentos y testimonios sobre el I Congreso Internacional de Happening organi-zado por el C.I.T. "Comarca del Vallés". Granollers: Joan Illa Morell
Eco, Umberto. (1962) 1984. Obra abierta. Traducción de Roser Berdagué. Barcelona: Planeta-De Agostini
Fernández de Castillejo, José Luis. 1968. Actualidad y participación: Una filosofía contemporá-nea. Madrid: Tecnos
Fromm, Erich. (1941) 2005. El miedo a la libertad. Traducción, Gino Germani. Buenos Aires: Paidós
Joas, Hans. (1997) 2013. La creatividad de la acción. Traducción de Ignacio Sánchez de la Ynce-ra con la colaboración de Pedro Cordero Quiñones. Madrid: Centro Investigaciones Sociológicas
Lippard, Lucy R. (1973) 2004. Seis años: La desmaterialización del objeto artístico de 1966 a 1972. Traducción, Mª Luz Rodríguez Olivares. Madrid: Akal
Parcerisas i Colomer, Pilar. 2007 Conceptualismos poéticos, políticos, periféricos: En torno al arte conceptual en España, 1964-1980. Madrid: Akal
Pérez Rodrigo, David. 1992. "El margen inconcluso: Juan Hidalgo y la promiscuidad ZAJ". Tesis Universitat Politècnica de València.
Pérez Rodrigo, David. 2008. Sin marco: Arte y actitud en Juan Hidalgo, Isidoro Valcárcel Medina y Esther Ferrer. València: Univ. Politécnica de València
Rancière, Jacques. (2004) 2011. El malestar en la estética. Traducido por Miguel Ángel Petrec-ca,Lucla Vogelfang & Marcelo G. Burello. Buenos Aires: Capital Intelectual
Rancière, Jacques. (2000) 2009. El reparto de lo sensible: Estética y política. Traducción de Cristóbal Durán... et al. Santiago de Chile: LOM
Žižek, Slavoj. 2012. "Don´t act, just think!" Entrevista para Big Think. Vídeo de Youtube, 6:34. www.youtube.com/watch?v=IgR6uaVqWsQ
Section
Articles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.