Joan Bardina's contribution to modern Physical Education

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-06-2013
Xavier Torrebadella Flix

Abstract

The Catalan pedagoge and hygienist Joan Bardina Castara (Barcelona, 1877–Valparaíso, 1950), stood out during the first third of the 20th century as one of the main promoters of physical education in Spain. First of all, he focused on the Escola de Mestres (Teachers' school), which lasted briefly. Later on, his contribution consisted in a prolific production and dissemination of treatises about hygiene and gymnastics. In this article, his bibliographic work is unveiled, and his social impact in the contribution to modern physical education is analized. Joan Bardina's bibliographic contribution and the important spread of his publications make him the main hygiene and gymnastics divulger in the popular and domestic environments during the first third of the 20th century.

How to Cite

Torrebadella Flix, X. (2013). Joan Bardina’s contribution to modern Physical Education. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (09), 56–77. https://doi.org/10.35072/CABAS.2013.32.49.001 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 17 | Cabas0905 (Español) Downloads 3

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Joan Bardina, Dr. Saimbraum, gymnastics, hygiene, physical education, Escola de Mestres

References
ALFONSO, Eduardo (1925). Cómo cura la medicina natural. Divulgación teórica y práctica del método higio-terapéutico, naturista o hipocrático. Madrid: Editorial Pueyo.
ARNULPHY, Víctor (1908). La salud por la respiración. Almería: Imp. de Juan Fernández Murcia.
BANTULÀ, J.; BOSON, N.; CARRANZA, M.; MONÉS, J. (1997). Passat i present de l’educació física a Barcelona. Barcelona: Ajuntament de Barcelona.
BARDINA, Joan (1907). Escola de Mestres. Memòria del curs 1906-07. Barcelona: Escola de Mestres.
(1908). Escòla de Mestres. Memòria del curs 1907-08. Barcelona: Escola de Mestres.
(1912). Higiene moderna (Manual Hispano-Americano) Qué es nuestro cuerpo – Cómo funciona – Cómo se conserva –Cómo se cura. Explicaciones sencillas – Abundantes grabados – Recetas domésticas – Higiene del recién nacido. Barcelona: Imp. Elzevirana.
BASSOLS, Agustín (1901). La gimnástica respiratoria en las enfermedades de pecho. Barcelona: Tip. Casa Provincial de la Caridad.
BLAIKIE, W. (1915). Para ser fuertes. Métodos de gimnasia e higiene prácticas. Barcelona: Sociedad General de Publicaciones.
CAMBEIRO, Juan Andrés (1997). El proceso de institucionalización de la educación física en la España contemporánea. Universidad de Barcelona, 1997. [tesis doctoral no publicada]
CERCÓS, Pedro (1902). La gimnasia en las profesiones manuales. En Federación Gimnástica Española Asamblea de Zaragoza (pp. 74-89). Barcelona: Imp. J. Cunill.
CLERIOT, E. (1901). «Método de gimnasia sueca». La educación física nacional, núm. 15, pp. 25-26 y 30.
COUBERTIN, Pierre (2004). Lliçons de pedagogia esportiva (Pròleg de Josep Casanovas i Joan Soler). Vic: Eumo Editorial.
CUESTA, M. (2007). «La salud por la respiración. Tratado de educación respiratoria e higiene práctica. Dr. D. V. Arnulphy». Ágora para la Educación Física y el Deporte, núm. 4-5, pp. 171-180.
CHINCHILLA, J. L. (1991). La Escuela Central de Educación Física de Toledo. Departamento de Teoría e Historia de la Educación, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Málaga. [tesis doctoral no publicada]
DIEM, Carl (1966). Historia de los deportes, volumen II. Barcelona: Luis de Caralt.
ESTADELLA, Josep (1911). Valor profiláctico de la educación física en la tuberculosis pulmonar. Lérida: Imp. Juventud.
FANNY (1918). El médico en casa: tratado de higiene y de medicina popular, para uso de los padres de familia [Prólogo del Dr. Saimbraum]. Barcelona: Sociedad General de Publicaciones.
FEDERACIÓN GIMNÁSTICA ESPAÑOLA (1902). Asamblea de Zaragoza. Barcelona: Imp. J. Cunill.
FORÉS, Anna (1996). Joan Bardina Castarà: Educador catalán y sus proyecciones pedagógicas en Chile. Barcelona: Departamento de Teoría e Historia de la Educación. Universidad de Barcelona. [tesis doctoral no publicada]
FUREST, Modesto (1914). Culturización física por medio de la gimnasia respiratoria. Gerona: Imp. y Lit. Carrera.
GALÍ, Alexandre (1983). Història de les institucions i del moviment cultural a Catalunya 1900-1936, obras completas vol. X. Barcelona: Fundació Alexandre Galí.
GARCÍA, J. M. (1915a). «En pro de la Cultura Física». La Escuela Moderna, núm. 290, pp. 759-760.
(1915b). «En pro de la Cultura Física». La Escuela Moderna, núm. 285, pp. 366-368.
(1916). «En pro de la Cultura Física». La Escuela Moderna, núm. 293, pp. 49-52.
GONZÁLEZ, Federico (1911). La educación física en Suecia. Toledo: Imp. Lib. Militar Vda. e hijos de J. Peláez.
(1912). Manual de Gimnasia Sueca. Toledo: Imp. Lib. y Enc. de Rafael G. Menor.
GONZÁLEZ-AGÀPITO, Josep (1989). Joan Bardina, el regim de Llibertat dels escolars y altres escrits. Barcelona: Ed. Eumo.
(1992). L’escola Nova Catalana -1900-1939-: Objectius, constants i problemática. Barcelona: Ed. Eumo.
GONZÁLEZ-AGÀPITO, Josep (Coord.) (1980). Joan Bardina: un revolucionari de la pedagogia catalana. Barcelona: Universidad de Barcelona.
HEBERT, G. (1913). Lecciones prácticas de cultura física. París y México: Viuda de Bouret.
(1925). El sport contra la educación física. Barcelona: Imp. Mercantil.
KUMLIEN, L. G. (1907). La gimnasia para todos. Madrid: Librería Gutemberg de José Ruiz.
LÓPEZ, Francisco (1998). Historia de la educación física de 1876 a 1898. La Institución Libre de Enseñanza. Madrid: Ed. Gymnos.
LUCAS, J. M. (2000). Historia de la educación física oficial: España 1900-1936. Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá.
MINISTERIO DE LA GUERRA (1911). Reglamento provisional de gimnasia para infantería. Madrid: Talleres del Depósito de la Guerra.
MULLER, J. P. (1919). Mi sistema. Quince minutos de ejercicios diarios para la salud. Madrid: Lib. Internacional de Romo.
NIÑO, Lorenzo (1915). Educación física: ejercicio corporal pedagógico para escuelas Normales y de niños. Salamanca: Imp. Católica Salmanticense.
«Noticias» (1901). La Educación Física Nacional, núm. 18, p. 31.
PAJARÓN, R. (2000). La educación física escolar en España en la primera mitad del siglo XX. Departamento de Teoría e Historia de la Educación, Facultad de Educación, Universidad Complutense de Madrid. [tesis doctoral no publicada].
PASTOR, José Luis (1997). El espacio profesional de la educación física en España: génesis y formación (1883-1961). Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá de Henares.
(2005). Educación física y currículum. Historia de una asignatura a través de sus programas (1883-1978). Madrid: Editorial PAM., S. L.
POBLACIÓN, Cayetano (1916). Manual de Gimnástica racional sueca. Gimnasia a pie firme y manos libres y con aparatos suecos, juegos, alimentación y duchas. Gijón: Talleres Tip. La Fé.
POZO ANDRÉS, Ma. del Mar del (2000). Currículum e identidad nacional: Regeneracionismos, nacionalismos y escuela pública (1890-1939). Madrid: Biblioteca Nueva.
ROMERO, Vicente (1905). Cartilla compendio de gimnasia racional a pie firme y manos libres. Madrid: Hijos de M. G. Hernández.
ROSELLÓ, Pedro (1912). Pedagogía y educación militar. Barcelona: Sociedad General de Publicaciones.
SAIMBRAUM (1911). Gimnasia de las profesiones. Gimnasia especial para: Modistas, Colegialas, Planchadoras, Mecanógrafas, Estudiantes, Abogados, Industriales, Maestros, Obreros de taller, Obreros de fábrica, Arrieros, Mozos y demás profesiones manuales y liberales. Barcelona: Sociedad General de Publicaciones.
(1912a). Salud, fuerza y belleza por medio de la Gimnasia Sueca. Barcelona: Sociedad General de Publicaciones.
(1912b). Teoría y práctica de la gimnasia respiratoria: Aplicada a la vida escolar y a la vida doméstica. Barcelona: Sociedad General de Publicaciones.
(1930). Teoría y práctica de la gimnasia respiratoria. Barcelona: Sociedad General de Publicaciones.
(1935). Tratado popular de medicina: Redactado por un cuerpo de reputados médicos e higienistas. Barcelona: Ediciones HYNSA.
SALADRIGUES, R. (1973). L’Escola del Mar i la renovació pedagògica a Catalunya, converses amb Pere Vergés. Barcelona: Edicions 62.
SOLEIROL DE SERVES y LE ROUX, M. (1911). Manual de gimnasia racional y práctica. Madrid: Lib. Ed. Bailly-Balliere.
TORREBADELLA, Xavier (2000). «Aproximació a una història de l’activitat física i l’esport mitjançant l’anàlisi de les fonts bibliogràfiques (1800-1939)». Apunts Educació Física i Esports, núm. 59, pp. 11-20.
(2009). Contribución a la historia de la educación física en España. Estudio bio-bibliográfico en torno a la educación física y el deporte (1800-1939), Universitat de Lleida, Departament d’Història de l’Art i Història Social, Lleida. [tesis doctoral no publicada]
(2011). Repertorio bibliográfico inédito de la educación física y el deporte en España (1800- 1939). Madrid: Fundación Universitaria Española.
Section
Articles