The Memory Space Project of the Mariano Acosta Normal School: dialogue between generations as a collective right
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
In this article we intend to present the proyect "Espacios de Memoria" of the Normal School N° 2 "Mariano Acosta" in the City of Buenos Aires, Argentina, as a dialogue between generations and as a collective right. This institutional project began to take shape after the struggle of the entire school community for the material repair of the building remembered as "Acostazo" (2007). This became a symbolic reconstruction recovering its historical heritage and organizing it into a "Historical School Archive" and a "Classroom Museum" inaugurated in 2009, when the school was 135 years old.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Mariano Acosta Normal School, Spaces of Memory, Recovery of the historical educational heritage, intergenerational dialogue
Astolfi, José Carlos (1974) Historia de la Escuela Normal de Profesores Mariano Acosta. Buenos Aires: Asociación de ex alumnos.
Ballarín Domingo, Pilar. (2007) “La escuela de niñas en el siglo XIX: la legitimación de la sociedad de esferas separadas”. Hist. Educ., 26, 2007, pp. 143- 168. Ediciones Universidad de Salamanca. ISSN: 0212- 0267.
Carli, Sandra: “Modernidad, diversidad cultural y democracia en la historia educativa entrerriana. (1883-1930)” En: Puiggrós, Adriana (dir) La educación en las provincias y territorios nacionales. Tomo IV, Historia de la Educación en Argentina.
Chartier, Anne Marie (2008) ¿Con qué historia de la educación debemos formar a los docentes? Historia de la Educación- Anuario. Vol. 9. Diciembre de 2008. Buenos Aires: Prometeo- SAHE.
Davini, María Cristina (1997) La Formación Docente en cuestión: política y pedagogía Buenos Aires: Editorial Paidós.
Dussel, Inés (1997) Curriculum, humanismo y democracia en la enseñanza media (1863- 1920). Buenos Aires: Oficina de Publicaciones del CBC, Universidad de Buenos Aires y Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales. Sede Académica Argentina.
Entrevista a Raquel Papalardo sobre el Acostazo, realizada por M. Luz Ayuso. Archivo Oral Escuela Normal N° 2 “Mariano Acosta”, octubre de 2017.
Entrevista a Felipe Vega Terra sobre el Acostazo, realizada por M. Luz Ayuso. Archivo Oral Escuela Normal N° 2 “Mariano Acosta”, octubre de 2017.
Entrevista a Lizel Tornay sobre la organización de los Espacios de Memoria, realizada por Samanta Casareto y M. Luz Ayuso, Archivo Oral Escuela Normal N° 2 “Mariano Acosta”, abril 2022.
Escolano Benito, Agustín (2010). “La cultura material de la escuela y la educación patrimonial”, en Educatio Siglo XXI, Vol. 28 Nº 2, pp. 43-64. Disponible en: http://revistas.um.es/educatio/article/viewFile/111961/106281
Ley 1.420/1884, de Educación Común.
Ley 26.206/ 2006, de Educación Nacional.
Linares, M. Cristina (2014) Tesis de doctorado: “Educar con los objetos. Museos pedagógicos en la historia de la educación argentina (1880-2009)”. UNLu.
Muestra: “A 10 años del Acostazo: Memorias de una comunidad educativa de pie. 2007-2017”, por María Luz Ayuso, exhibida en Rectoría en el marco de La Noche De los Museos, 4 de no-viembre de 2017.
Nazar, Mariana (2021) La archivística como un saber de la Administración Estatal. CUINAP- Argentina, Cuadernos del INAP Año 2 – N.° 72 – 2021. Buenos Aires: Instituto Nacional de la Administración Pública, ISSN 2683-964. En: http//publicaciones.inap.gob.ar/index.php/CUINAP/article/view/252
Pineau, Pablo; Ayuso, María Luz (2018) “Julio Cortázar en el Mariano Acosta. Marcas biográficas de su formación”. Revista Historia y Memoria de la Educación. Núm. 7, 2018. Sociedad Española de Historia de la Educación. ISSN: 2444-0043. En: http://revistas.uned.es/index.php/HMe/article/view/18496/17436
Tedesco, Juan Carlos (1986) Educación y sociedad en la Argentina (1880-1945) Ediciones Solar: Buenos Aires.
Viñao Frago, Antonio (2010). Memoria, patrimonio y educación. Educatio siglo XXI. v. 28, n. 2, p. 17-42. En: http://revistas.um.es/educatio/article/view/111951/106271
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Open Access
Cabás provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public, which encourages greater global knowledge sharing.
Cabás provides unrestricted access to all its content from the moment of publication in this electronic edition.
The publication is free of charge for the authors.