Physical education in elementary school during Spanish educational former Francoism (1936-1970): Curricular aspects I (subjects and teaching hours)

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-06-2022
Antonio David Galera Pérez

Abstract

One feature of Francoism's educational policy was the special attention paid to the matter of physical education, especially in its regulatory aspects: contents, class timetables, questionnaires and manuals for its development were repeatedly legislated, especially in Elementary and Secondary Education. This attention was probably related to the fact that the matter was under the
responsibility of a specific autonomous body, which was not the case for the other subjects. At the Elementary Education level, in addition to the promulgation of three general questionnaires in which the subject of Physical Education was present, we will see the extension of the contents of Physical Education in several specific reforms, as well as the publication of several development manuals; in all cases, the subject was endowed with an outstanding variety of groups of contents.

How to Cite

Galera Pérez, A. D. (2022). Physical education in elementary school during Spanish educational former Francoism (1936-1970): Curricular aspects I (subjects and teaching hours). Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (27), 39–70. https://doi.org/10.35072/CABAS.2022.28.35.004 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 16 | Cabas2703 (Español) Downloads 12

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

History of Physical Education, History of Education, Elementary Education, Curriculum regulations

References
Arribas, Felipe (1937). Plan y programa en la Nueva Escuela Española. Revista de Educación Hispánica, Zaragoza, Sección Española de Magisterio de F. E. T. de las J. O. N. S.: 1, septiembre 1937, pp. 33-40.—2, octubre MCMXXXVII, pp. 41-49 (Técnica escolar. Plan y programa para una Escuela).—3, noviembre MCMXXXVII, pp. 47-58 (Programa escolares).
Ferreras, L. (1938). Líneas generales para un proyecto de educación física en España. Por el Dr... [Burgos:] Ministerio del Interior, Jefatura del Servicio Nacional de Sanidad (Valladolid: Imp. Castellana), Noviembre 1938, 15 pp. (‘Al Servicio de España y del Niño Español’, 11).
Galera Pérez, Antonio D. (2015). Las “disciplinas del Movimiento” en la escuela franquista (1936-1975). Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) del Gobierno de Cantabria (España), 14, diciembre, pp. 74-95. Recuperado de http://revista.muesca.es/articulos14/345-las-disciplinas-del-movimiento.
Galera Pérez, Antonio D. (2017). Inspección médico-escolar y educación física durante la I Restauración (1875-1931). Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) del Gobierno de Cantabria (España), 18, diciembre, 24-52. Recuperado de http://revista.muesca.es/articulos18/414-inspeccion-medico-escolar.
Galera Pérez, Antonio D. (2018a). Cartilla Gimnástica Infantil (1924): primer texto oficial español de educación física escolar. Materiales para la Historia del Deporte, Sevilla, Universidad Pablo de Olavide, 17, pp. 17-41, junio 2018. ISSN 2340-7166. Disponible en: https://www.upo.es/revistas/index.php/materiales_historia_deporte/article/view/2787.
Galera Pérez, Antonio D. (2018b). Evolución normativa de la Educación Física escolar en el altofranquismo (1936-1970). Bellaterra: Departament de Didàctica de l’Expressió Musical, Plàstica i Corporal. Tesis doctoral dirigida por Dr. Pere Solà i Gusinyer y Dr. Xavier
Torrebadella Flix.
Ministerio de Educación Nacional (1938a). Curso de Orientaciones Nacionales de la Enseñanza Primaria. Celebrado en Pamplona del 1 al 30 de junio de 1938. Segundo Año Triunfal. Burgos: Hijos de Santiago Rodríguez, MCMXXXVIII.
Ministerio de Educación Nacional (1938b). Curso de Orientaciones Nacionales de la Enseñanza Primaria. Celebrado en Pamplona del 1 al 30 de junio de 1938. Burgos: Hijos de Santiago Rodríguez, MCMXXXVIII, dos tomos. Ediciones sucesivas al menos en 1940 y en 1941.
Noticiario: Cursillos de perfeccionamiento del Magisterio (1937). Revista de Educación Hispánica, Zaragoza, Sección Española de Magisterio de F. E. T. de las J. O. N. S., 1, septiembre 1937, pp. 47-48.
Noticiario: Un curso de educación física (1937). Revista de Educación Hispánica, septiembre 1937, ibídem, p. 47.
Noticiario: Un curso de pedagogía fundamental (1937). Revista de Educación Hispánica, Zaragoza, Sección Española de Magisterio de F. E. T. de las J. O. N. S., 1, septiembre 1937, p. 46.
Pastor Pradillo, José Luis (1995). La Educación Física en España: fuentes y bibliografía básicas. Guadalajara: Universidad de Alcalá, 1995.
Pastor Pradillo, José Luis (2005). Educación Física y libros de texto en la Enseñanza Primaria (1883-1978). Madrid: Dykinson.
Talayero, J. (1937). Cultura Física. Su organización en la Escuela. Revista de Educación Hispánica, Zaragoza, Sección Española de Magisterio de F. E. T. de las J. O. N. S.: 2, octubre MCMXXXVII, pp. 50-54.
Villalba Rubio, Ricardo (1937). Cuadro sinóptico de lo que pudiera ser la «Educación física en la 1.ª Enseñanza», según el teniente coronel de infantería y profesor de Educación física, D…, Revista de Educación Hispánica, Zaragoza, Sección Española de Magisterio de F. E. T. de las
J. O. N. S., 1, septiembre 1937, pp. 29-32.
Villalba Rubio, Ricardo (1938). Nociones teóricas para la educación física. Burgos: Hijos de Santiago Rodríguez, 152 pp.
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>