Conflicts in the provincial educative administration of Cantabria
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The conflicts in the educational administration of Cantabria during the Dictatorship of Primo de Rivera had as principal protagonist the Inspection of Primary Schools. Two inspectors had clashes with the local and governmental authorities, even with the Department of Public Instruction, that they finished with the opening of several processes and the sanction of some civil servants.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Educational administration, inspection of primary schools, Dictatorship of Primo de Rivera
GARRIDO MARTÍN, A. (1997): La dictadura de Primo de Rivera ¿ruptura o paréntesis?, Cantabria 1923-1931, Santander, Ayuntamiento de Santander.
GONZÁLET CALBET, M. T (1987): La Dictadura de Primo de Rivera. El Directorio militar. Madrid. El Arquero.
GUTIÉRREZ FLORES, Jesús (2006): Guerra Civil en Cantabria y pueblos de Castilla. Libros En Red.
LLANO DÍAZ, Á. (2005): “Antonio Angulo Gómez, inspector jefe de primera enseñanza de Santander, 1923-1936”, Altamira. Revista del Centro de Estudios Montañeses, LXVII, pp. 149-165.
LÓPEZ DEL CASTILLO, María Teresa (2013): Historia de la Inspección de Primera Enseñanza en España. Madrid, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
LÓPEZ MARTÍN, Ramón (1987): “La Inspección de Primera Enseñanza en la Dictadura de Primo de Rivera”. Historia de la educación. Revista interuniversitaria. ISSN 0212-0267. Nº 6, pp. 311-324.
MEDINA RUBIO, Rogelio (1976): La Administración educativa periférica en España, Madrid, Paraninfo.
SANTANDER DÍAZ, Manuel (2009): “Los libros de visitas de inspección o cómo la educación se entendió desde la inspección y de qué manera se reflejaba en los libros de visitas”. Cabas, ISSN 1989-5909, nº 2, diciembre.
SARMIENTO ACOSTA, Manuel Jesús (1997): La organización de la Administración Periférica. Madrid. Ministerio de Administraciones Públicas y Ministerio de Presidencia.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Open Access
Cabás provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public, which encourages greater global knowledge sharing.
Cabás provides unrestricted access to all its content from the moment of publication in this electronic edition.
The publication is free of charge for the authors.