Pedagogical innovation in and from school: “Grupo Marmenor”

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-12-2021
J. Damián López Martínez

Abstract

This work intends to highlight the importance of the action developed by a group of schoolteachers who constituted the “Grupo Marmenor”, after the creation, in 1983, of the Cïrculos de Estudios e Intercambios para la Renovación Educativa (CEIRES).
The “Grupo Marmenor” worked in the design, evaluation and revision of innovative didactic materials which linked the Natural Science study with the natural local environment, and accomplished pedagogically renovating proposals for the Science Teaching, which were performed in Primary and Secondary Schools of Mar Menor Area (Murcia).

How to Cite

López Martínez, J. D. (2021). Pedagogical innovation in and from school: “Grupo Marmenor”. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (26), 201–222. https://doi.org/10.35072/CABAS.2021.86.20.006 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 14 | Cabas2612 (Español) Downloads 5

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Ley General de Educación, Círculos de Estudios e Intercambio para la Renovación Educativa, pedagogic innovation, Science teaching

References
Costa, A. (2007). El profesorado y la renovación pedagógica en España (1965-1996). Cadernos de História da Educação, (6), pp. 13-38.
Franco, S. (2007). La educación ambiental desde la clase de ciencias en la ESO: Proyecto Ciencia y Comarca. Educar en el 2000. Revista de formación del profesorado, (11), pp. 48-50.
Franco, S., Vázquez, J., Marín, M., Denia, A., Espeso, A., Tomás, F. y Lobato, I. (2009). El pro-yecto "Ciencia y comarca" (CICO): una experiencia con 25 años de historia. Enseñanza de las Ciencias. Número extra VIII Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias, pp. 738-742.
Grupo Marmenor (2006). Proyecto CICO. Murcia: Consejería de Educación y Cultura.
Hernández Díaz, J.M. (2018). Los Movimientos de Renovación Pedagógica (MRP) en la España de la transición educativa (1970-1985). Historia de la Educación. Revista interuniversitaria, (37), pp. 257-284.
Lázaro, L.M. (2005). Política y educación. La renovación pedagógica en España, 1970-1983. En E. Candeias, Renovaçao pedagógica. Renovación pedagógica (pp. 347-394). Coimbra: Alma azul.
Lemke, J.L. (2006). Investigar para el futuro de la educación científica: nuevas formas de aprender, nuevas formas de vivir. Enseñanza de las Ciencias, 24(1), pp. 5-12.
Luis, A. y Romero, J. (2009). Reformas educativas y formación permanente del profesorado en la última obra de Julia Valera: memoria y olvido. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 13(1), pp. 231-295.
Mainer, J. (2008). La renovación pedagógica en España: crónica de una pertinaz desmemoria (1945-1990). En H. Lafoz y J. Vicente (Coord.), De súbditos a ciudadanos: Escuela y sociedad en el siglo XX. Ensayos (pp. 227-242). Zaragoza: Fundación Sindicalismo y Cultura de CCOO.
Mata, M. (1983). Renovación Pedagógica. Vida escolar, (224), pp. 55-68.
MEC (1970). Orientaciones pedagógicas para los Planes y Programas de Estudios de la Educa-ción General Básica. Madrid: Imprenta nacional del Boletín Oficial del Estado
Orden de 3 de agosto de 1983 por la que se regula la creación de los Circulas de Estudio e Inter-cambio para la Renovación Educativa (CEIRES), Boletín Oficial del Estado, n.º 192, 12 de agosto de 1983, pp. 22287-22288.
O´Malley, P. (1983). Los CEIRE, un intento prometedor. Trabajadores de la Enseñanza, (3), p. 19.
Puelles, M. (1992).). Tecnocracia y política en la reforma educativa de 1990. Revista de Educa-ción, (n.º extraordinario), pp. 13-29.
Tiana, A. (1992). La Ley General de Educación, veinte años después. Elementos para una revisión. Revista de Educación, (n.º extraordinario), pp. 7-10.
Viñao, A. (2004). Escuela para todos. Educación y modernidad en la España del siglo XX. Ma-drid: Marcial Pons Historia.
Section
Monographic