Pedagogical renovation in the province of Ciudad Real in the first third of the 20th century. Principles, schools and representative figures

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-12-2016
Felipe Jiménez Mediano

Abstract

The Pedagogic Renovation was part of the Spanish regenerationism at the beginning of 20th century and it has been a model for education throughout the entire century, although there were less active periods. Like it happened in other small provinces, the transformation results in Ciudad Real were different from those in bigger urban areas like Valencia, Barcelona or Madrid. However, we can find examples or attempts of Renovation in Ciudad Real that show a tendency to modernity developing at the beginning of the 20th century.

How to Cite

Jiménez Mediano, F. (2016). Pedagogical renovation in the province of Ciudad Real in the first third of the 20th century. Principles, schools and representative figures. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (16), 60–81. https://doi.org/10.35072/CABAS.2016.19.94.001 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 22 | Cabas1604 (Español) Downloads 10

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Pedagogic Renovation, Regenerationism, School, Educational politics

References
ASENSIO, Francisco (2007). La Enseñanza primaria. Ciudad Real: II República y Guerra Civil. Ciudad Real: Biblioteca de Autores Manchegos.
ÁLVAREZ, Pilar (1986). “Reforma Educativa en el bienio republicano. Influencia de la ILE en tres documentos”. Memoria de Licenciatura. UCM.
CAYUELA, J. Gregorio; ABAD, Pedro (1999). “Tercera parte: La restauración y Dictadura (1875-1931) Poder provincial y sociedad”. En: Historia de la Diputación Provincial de Ciudad Real (1835-1999). Ciudad Real: BAM.
COLMENAR, Carmen; RABAZAS, Teresa & RAMOS, Sara (2015) Francisco Giner de los Ríos y su legado pedagógico. Madrid: CATARATA.
DEL POZO, Mª del Mar (1986). “Lorenzo Luzuriaga en el marco renovador de la enseñanza primaria en España (1910-1931). Proyectos y realidades”. En Primeras Jornadas de Educación “Lorenzo Luzuriaga”. Ciudad Real: BAM, p. 31-53.
DEL POZO, Mª del Mar (1998). “El discurso pedagógico del regeneracionismo español: De la univocidad a la polisemia”. En Jornadas Nacionales en Conmemoración del Centenario del Noventayocho. Zaragoza. SEDHD, p. 59-74.
DEL POZO, Mª del Mar (2004). Teorías e Instituciones Contemporáneas de la Educación. Madrid: BIBLIOTECA NUEVA.
DEL POZO, Mª del Mar (2007). La educación en Castilla-La Mancha en el siglo XX (1900-1975). Ciudad Real: ALMUD.
DE PUELLES, Manuel (1980). Educación e Ideología en la España Contemporánea. Madrid: TECNOS.
DE PUELLES, Manuel (2000). “Política y Educación: Cien años de historia”. En: La Educación en España en el s. XX. Madrid: MECD.
ESCOLANO, Agustín (2002). “La cultura de la escuela en España en torno de 1900”. En: Cien años de educación en España. Madrid: MEC.
ESTEBAN, Santiago (2016). “La Renovación Pedagógica en España: Un movimiento social más allá del didactismo”. Tendencias Pedagógicas, número 27.
DEL REY REGUILLO, Fernando (1992). “Sexenio democrático y restauración”. En Provincia de Ciudad Real II. Historia. Ciudad Real: BAM, p. 411-435.
FERRER I GUARDIA, Francisco (1976). La escuela moderna. Fábula Tusquets: Barcelona.
GONZÁLEZ, Juan (2015). “Don Francisco Giner de los Ríos: Un soñador para la escuela”. Cabás, número 14, p. 1-15.
JIMÉNEZ GARCÍA, Antonio (2002). EL Krausismo y la Institución Libre de Enseñanza. Madrid: EDICIONES PEDAGÓGICAS.
JIMÉNEZ-LANDÍ, Antonio (1976) “La Institución Libre de Enseñanza en sus coordenadas pedagógicas”. Revista de Educación, número 243.
JIMÉNEZ-LANDÍ, Antonio (2010) Breve historia de la Institución Libre de Enseñanza. Madrid: TEBAR.
LÓPEZ LUCAS, Carmen (2009). “Renovación Pedagógica”. En: Escuela y República. Cuaderno de una maestra rural. Ciudad Real: CECLM.
LÓPEZ MARTÍN, Ramón (1998). “La práctica escolar en la España del siglo XX. Perspectivas de renovación”. En Jornadas Nacionales en Conmemoración del Centenario del Noventayocho. Zaragoza. SEDHD, p. 395-422.
MARÍN, Teresa (1989). La renovación pedagógica en España (1907-1936). Los pensionados en pedagogía por la Junta para la Ampliación de Estudios. Madrid: CSIC.
PALACIO, Irene (1991). “Cuestión social y educación: Un modelo de regeneracionismo educativo”. Historia de la Educación: Revista Interuniversitaria, número 4, p. 305-320.
PERICACHO, Javier (2013). “Actualidad de la Renovación Pedagógica en la Comunidad de Madrid: Un estudio a través de escuelas emblemáticas”. Tesis Doctoral. Universidad Complutense de Madrid.
PERICACHO, Javier (2016). Actualidad de la Renovación Pedagógica. Madrid: ED. POPULAR.
RUIZ BERRIO, Julio (1976). “El significado de la escuela única y sus manifestaciones históricas”. Revista de Educación. (242), p. 51-63.
SÁNCHEZ, Isidro (1987) “Legalidad y realidad de la educación en España: Datos para el estudio de una contradicción. El caso de la provincia de Ciudad Real en el último tercio del siglo XIX”. En José Castillejo y la política europeísta para la reforma educativa española. Ciudad Real: BAM, p. 279-324.
SÁNCHEZ, Isidro (1992). La provincia de Ciudad Real II. Historia. Ciudad Real: BAM.
TYACK, David & CUBAN, Larry (1995). Tinkering toward Utopía. A century of public School reformr, Cambridge Mass. Cambridge: HARDVAR UNIVERSITY PRESS.
VIÑAO, Antonio (1990) Innovación pedagógica y racionalidad científica. La escuela graduada pública en España (1898-1936). Madrid: AKAL UNIVERSITARIA.
Section
Articles