A look at the games and toys of yesterday. Intergenerational encounter between grandparents and grandchildren for the recovery of educational heritage
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The educational heritage is part of the cultural heritage of humanity. In the last decade, there are many trials that are contributing to the study, research, recovery, valorisation and dissemination of memory and heritage education. This article describes a teaching experience in the design and implementation of an intergenerational encounter between children and grandparents, developed from the Pedagogical Museum of the Faculty of Education at the University of Seville. The experience is to sensitize younger members of the society in safeguarding and preservation of historical heritage education. This is a pedagogical practice designed for young and old alike to exchange thoughts, experiences and feelings related to yesterday games and toys. The intention is to recognize the importance of promoting educational opportunities that contribute to recognize that both games, and toys of the past, are an important part of our historical and education heritage.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
educational historical heritage, didactic heritage, primary education, grandparents, games, toys
ÁLVAREZ DOMINGUEZ, P. (2010). Aquellos libros, aquellas escuelas: configuración de una conciencia patrimonial histórico-educativa en la ESO. Cuestiones pedagógicas. Revista de Ciencias de la Educación, 20, 283-306.
ÁLVAREZ DOMINGUEZ, P. (2011). Museos virtuales de Pedagogía, Enseñanza y educación. Hacia una didáctica del Patrimonio Histórico-Educativo. Educación artística, Revista de Investigación. 2, 23-27.
ÁLVAREZ DOMÍNGUEZ, P.; NÚÑEZ GIL, M. y REBOLLO ESPINOSA, M. J. (2012): Viaje hacia una realidad inacabada: el Museo Pedagógico de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Sevilla. CABÁS: patrimonio histórico-educativo, nº 8, diciembre, 157-176. En línea: http://revista.muesca.es/documentos/cabas8/MUPEFASE.pdf ISSN 1989-5909
ÁLVAREZ DOMÍNGUEZ, P., NÚÑEZ GIL, M. y REBOLLO ESPINOSA, M.J. (2014): El Museo Pedagógico de la Facultad de CCE de la Universidad de Sevilla: un espacio para contar historias. Sevilla: Secretariado de Recursos Audiovisuales de la Universidad de Sevilla (DVD).
ÁLVAREZ DOMÍNGUEZ, P.; NÚÑEZ GIL, M. y REBOLLO ESPINOSA, M.J. (2015): El Museo Pedagógico de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Sevilla: el patrimonio escolar como recurso científico y didáctico. En RUIZ DE LACANAL RUIZ-MATEOS, Mª D. (ed.): Colecciones Educativas de la Universidad de Sevilla. Sevilla: Real Academia de Santa Isabel de Hungría, 43-62.
CAMPOS CARRASCO, J.M. (2001). El patrimonio histórico-arqueológico: Investigación y difusión. En ESTEPA JIMÉNEZ, J.; DOMÍNGUEZ DOMÍNGUEZ, C. y CUENCA LÓPEZ, J. M. (Eds.). Museo y Patrimonio en la didáctica de las ciencias sociales. Universidad de Huelva, 97-105.
FONTAL MERILLAS, O. (2003). La Educación patrimonial. Teoría y práctica en el aula, el museo e internet. Gijón: Trea.
FREIRE, P. (2007). Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI Argentina Editores, S.A.
LÓPEZ MARTÍN, R. (2001). La escuela por dentro. Perspectiva de la cultura escolar en la España del siglo XX. Valencia: Universidad.
MARTÍN PIÑOL, C (2013). Manual del centro de interpretación. Gijón: TREA.
MATTOZZI, I. (2001). La didáctica de los bienes culturales: a la búsqueda de una definición. En ESTEPA JIMÉNEZ, J.; DOMÍNGUEZ DOMÍNGUEZ, C. Y CUENCA LÓPEZ, J. M. (Eds.). Museo y Patrimonio en la didáctica de las ciencias sociales. Universidad de Huelva, 57,95.
METOS RUSILLO, S.M. (2012). Manual de comunicación para museos y atractivos patrimoniales. Gijón: TREA.
SEVILLANO GARCÍA, M. L. (2004). Didáctica en el siglo XXI. Ejes en el aprendizaje y enseñanza de calidad. Madrid: McCRAW. HILL.
VIÑAO FRAGO, A. (2010). Memoria, patrimonio y educación. Educatio Siglo XXI. Revista de la Facultad de Educación. 28(2). 17-42.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Open Access
Cabás provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public, which encourages greater global knowledge sharing.
Cabás provides unrestricted access to all its content from the moment of publication in this electronic edition.
The publication is free of charge for the authors.