Cultural heritage and education: assessement and considerations for the building of a social and cultural appreciation

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-12-2014
María Dolores Ruiz de Lacanal

Abstract

The article, based on a series of experiences and educational projects in the field of public education, (in schools, colleges and universities, in contact with children, youth and adults), shows a series of insights and reflections on cultural heritage and education. The article looks at the changes in individual values when people advance from thei interest and personal esteem to the construction of social and cultural aims.

How to Cite

Ruiz de Lacanal, M. D. (2014). Cultural heritage and education: assessement and considerations for the building of a social and cultural appreciation. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (12), 113–124. https://doi.org/10.35072/CABAS.2014.50.22.001 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 28 | Cabas1208 (Español) Downloads 12

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

cultural heritage, education

References
RUIZ DE LACANAL, María Dolores (1992). Conservadores y Restauradores en la Historia de la Conservación y Restauración de Bienes culturales. Ed. Olimpia, Morón de la Frontera Sevilla.
RUIZ DE LACANAL, María Dolores (1999). El Conservador-Restaurador de Bienes Culturales. La Historia de la Profesión, Editorial Síntesis, Madrid.
RUIZ DE LACANAL, María Dolores (2001a). “Propuestas didácticas sobre la conservación del Patrimonio Histórico-artístico” en VI Actas de las Jornadas Andaluzas de Difusión del Patrimonio Histórico. Servicio de Investigación y Difusión del Patrimonio Histórico. Dirección General de Bienes Culturales. Consejería de Cultura. Junta de Andalucía, Málaga, pp. 25-34.
RUIZ DE LACANAL, María Dolores (2001b). “El Patrimonio Cultural y su conservación en el Sistema de Enseñanza actual. Una didáctica específica del siglo XXI”. Actas del Congreso Nacional de Didácticas Específicas, Granada, pp. 445-455.
RUIZ DE LACANAL, María Dolores (2002a). “La Conservación y Restauración de los Bienes Culturales explicada a los jóvenes” en I Congreso de G.E.E.I.I.C. Conservación del Patrimonio: Evolución y nuevas perspectivas. Valencia, pp. 41-45.
RUIZ DE LACANAL, María Dolores (2002b).“Una campaña de sensibilización hacia los museos. Prácticas de los alumnos de Museología y Legislación artística” en Asegurar la calidad de las Universidades. Revista de enseñanza Universitaria, Instituto de Ciencias de la Educación, Universidad de Sevilla, Sevilla, pp.441-446.
RUIZ DE LACANAL, Marría Dolores (2002c). “Un programa educativo para la Educación en el Patrimonio: el museo hace feliz al niño” en el Io Congreso Nacional para la Educación en el Patrimonio. Consejería de Educación y Ciencia. Centro del Profesorado de Úbeda (Jaén), pp. 389-399.
RUIZ DE LACANAL, María Dolores (2011). “La valoración de los bienes culturales y naturales” I Congreso del Patrimonio Natural y Cultural, Jaén, pp. 1816-1829.
RUIZ DE LACANAL, María Dolores (2012). “La educación para la conservación del patrimonio cultural. Una educación para todos los públicos, en Congreso de Educación artística y visual. Arte, Educación y Cultura. Aportaciones desde la Periferia, Jaén, Publicación digital en: http://www.educacionartistica.es/aportaciones/1_comunicaciones/visibilizacion/107_ruizdelacan al_sos_patrimonio.pdf.
RUIZ DE LACANAL, María Dolores (2013). “Green museums in the secondary schools of Spain en Heritage Science and Sustainable Development for the Preservation of Art and Cultural Assets”. On the way to the Green Museum, Berlín en:
http://ww2.smb.museum/smb/media/news/45710/HeritageScienceAndSustainableDevelopment_ ConferenceBooklet.pdf
RUIZ DE LACANAL, María Dolores. (2014). Proyectos para la educación y socialización del patrimonio rural en Rota (Cádiz), en Congreso Internacional sobre Educación y Socialización del Patrimonio en el Medio Rural, Celanova, Ourense, 2014, publicación monográfico, no 9 (2014), pp. 303-317, en:
http://iesgtballester.juntaextremadura.net/web/profesores/tejuelo/vinculos/articulos/mon09/21.pdf
Section
Experiences