The formation of female childhood as reflected in CEMUPE's school notebooks: the family, home training, the principles of obedience, play and social guidelines, religion, homeland and music, homeland and music

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-06-2023
Gabriel Parra Nieto Javier Cruz Rodríguez Bienvenido Martín Fraile

Abstract

The research presented here deals with the analysis of the school and the teaching practices carried out in a specific period, Spain between 1936 and 1970, through the analysis of a specific subject, the education of girls during this period, by means of a meticulous study of a significant sample of school notebooks belonging to the documentary collection of the Centro Museo Pedagógico of the University of Salamanca. The results, grouped into seven variables (the family, training for the home, principles of obedience, play and social guidelines, religion, the homeland and music), have made possible the historical-pedagogical reconstruction of part of our school past.

How to Cite

Parra Nieto, G. ., Cruz Rodríguez, J. ., & Martín Fraile, B. . (2023). The formation of female childhood as reflected in CEMUPE’s school notebooks: the family, home training, the principles of obedience, play and social guidelines, religion, homeland and music, homeland and music. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (29), 55–76. https://doi.org/10.35072/CABAS.2023.97.75.004 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 50 | Cabas 2904.pdf (Español) Downloads 34

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References
Ballarín, P. (2001). La educación de las mujeres en la España contemporánea (siglos XIX-XX). Madrid: Síntesis Educación.
Castañón Rodríguez, Mª del R. (2009a). La Educación Musical en España durante el Franquismo (1939-1975). Tesis doctoral, Universidad de Valladolid. Doi: 10.35376/10324/6929
Castañón Rodríguez, Mª del R. (2009b). El profesorado de educación musical durante el fran-quismo. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 12 (4), 97-107. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=217014941009
Corzo, Elisabet. (2020). La formación de maestras en educación musical durante el franquismo y la democracia. Evolución y consolidación. 1939-1982. Tesis doctoral, Universidad Complu-tense de Madrid. Doi: https://eprints.ucm.es/id/eprint/64624/
del Pozo Andrés, M. M. y Ramos Zamora, S. (2003). Los cuadernos de clase como representa-ción simbólica de la cultura escrita escolar. En Jiménez, A. (Ed.), Etnohistoria de la escuela. XII Coloquio Nacional de Historia de la Educación (pp. 653-664). Universidad de Burgos y Sociedad Española de Historia de la Educación (SEDHE).
Escolano Benito, A. (2000a). Las culturas escolares del siglo XX. Encuentros y desencuentros. Revista de Educación, número extraordinario, 201-218.
Escolano Benito, A. (2000b). Tiempos y espacios para la escuela: ensayos históricos (vol. 1). Bi-blioteca Nueva.
Escolano Benito, A. (2007). La cultura material de la escuela. En Escolano Benito, A. (Ed.), La cultura material de la escuela. En el centenario de la JAE, 1907-2007 (pp. 15-27). Centro Internacional de la Cultura Escolar (CEINCE).
Galera, A. D. (2015). Las “disciplinas del Movimiento” en la escuela franquista (1936-1975). Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educa-tiva (CRIEME) de la Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Canta-bria (España), 14, 74-95.
García Herrera, A. (1994). La enseñanza de la música en la Escuela Normal de Maestros de Sa-lamanca desde 1899 hasta 1970. Aula, 6, 207-228.
García-Gil D. y Pérez-Colodrero C. (2017). Música, educación e ideología por y para Mujeres de la Sección Femenina a través de los contenidos de Y. Revista de la mujer nacional-sindicalista y Medina (1938-1946). Historia y Comunicación Social, 22(1), 123-139. https://doi.org/10.5209/HICS.55903
González Pérez, T. (2009). Los programas escolares y la transmisión de roles en el franquismo: la educación para la maternidad. Bordón. Revista de pedagogía, 61(3), 93-105.
González Pérez, T. (2010). Mujeres, educación y democracia. Revista de Educación, 351, 337-359.
Ibáñez Ayuso, M. J., Limón Mendizabal, M. R., y Ruíz-Alberdí, C. M. (2022). La escuela: lugar de significado y compromiso. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 35(1), 47–64. https://doi.org/10.14201/teri.27858
Martín Fraile, B. (2017). Testimonios de maestros. Modelos y prácticas. Universidad de Salaman-ca.
Martín Fraile, B. y Ramos Ruiz, I. (2015). Escribir en la Escuela en tiempos de guerra. Bordón. Revista de Pedagogía, 67(3), 67-84.
Martín Fraile, B., Ramos Ruiz, I., y Álvarez Domínguez, P. (2019). La cultura escolar de la Se-gunda República española. Legislación, teoría y praxis escolar. Educatio Siglo XXI, 37(3 Nov-Feb), 111-132.
Martín Fraile, B., y Ramos Ruiz, I (2020). La formación patriótica en los cuadernos escolares durante el franquismo: el Día de la Hispanidad. Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació, (35), 17-46.
Navarro R., Álvarez M. y Basanta S. (2015). Los juegos y actividades tradicionales como reflejo de la sociedad. Estudio comparativo entre la población adulta y los escolares de educación secundaria obligatoria. EmásF: Revista digital de Educación Física, 33, 111-132. http://emasf.webcindario.com
Parra Nieto, G. (2019). La educación femenina durante el nacionalcatolicismo y su reflejo en los cuadernos escolares. Tesis doctoral, Universidad de Salamanca.
Parra Nieto, G., Martín Fraile, B., Ramos Ruiz, I. (2020). Indagando en el Pasado. Género y Educación en el nacionalcatolicismo: La huella impresa en los cuadernos escolares. Uni-versidad de Salamanca.
Parra Nieto, G., y Serrate González, S. (2020). La educación de género durante el periodo fran-quista: un estudio a través de los cuadernos escolares. Pedagogía Social. Revista Interuni-versitaria, 37, 143-157. DOI: 10.7179/PSRI_2021.10
Rabazas Romero, T. y Ramos Zamora, S. (2006). La construcción del género en el franquismo y los discursos educativos de la Sección Femenina. Encounters on Education, (7), 43-70.
Ruiz Berrio, J. (2006). Historia y museología de la educación. Despegue y reconversión de los museos pedagógicos. Revista Interuniversitaria de Historia de la Educación, 25, 271-290.
Ruiz Ledesma, L. (2021). La evolución de la música en los juegos de patio: Mallorca durante la segunda mitad del siglo XX. Trabajo de Fin de Grado, Universidad de Salamanca.
Sanchidrián Blanco, C. y Arias Gómez, B. (2013). La construcción de la identidad nacional es-pañola a través de los cuadernos escolares (1957-1959). Revista de Investigación Educativa, 31 (1), 257-274.
Viñao Frago, A. (2011). El patrimonio histórico-educativo: memoria, nostalgia y estudio. Con-ciencia social: anuario de didáctica de la geografía, la historia y las ciencias sociales, (15), 141-148.
Section
Monographic