La Comisión Local de Instrucción Primaria del Ayuntamiento de Sevilla 1833-1857

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-12-2020
Antonio José Daza Sierra

Abstract

Immersing ourselves in the acts and budgets of the Municipal Historical Archive of Sevilla has allowed us better understand the situation of primary education at the city after the fall of the Old Regime. Budgetary difficulties, lack of schools, ignorance of the laws, the Local Commission was warned of the obligation to pay teachers, describe a devastating situation.
The low valuation of education is evident along with a favorable orientation to the privileged clas-ses that dominated the city council and withdrew funds to keep convents confiscated.

How to Cite

Daza Sierra, A. J. (2020). La Comisión Local de Instrucción Primaria del Ayuntamiento de Sevilla 1833-1857. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (24), 94–115. https://doi.org/10.35072/CABAS.2020.50.68.001 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 10 | Cabas2406 (Español) Downloads 3

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Schools, budgets, convents, local commission, primary instruction

References
Aguilar Piñal, F. (1973). La enseñanza primaria en Sevilla durante el siglo XVIII”. Boletín de la Real Academia Sevillana de Buenas Letras, vol. 1, pp. 39-83.
Añón, Rosa M. (2015). Inicios, desarrollo y decadencia del espacio arquitectónico en la escuela primaria pública española. Una visión desde Sevilla”. Cabás: Revista del Centro de Recursos, In-terpretación y Estudios en materia educativa de la Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Cantabria (13), pp. 113-134.
Comín Comín, F. (1996): Historia de la Hacienda pública, II. España (1808-1995). Madrid: Edi-torial Crítica.
Comín Comín, F. (2018): Una burguesía revolucionaria poco revolucionaria en cuestiones de Ha-cienda (1808-1874). Revista Internacional de Ciencias Sociales (37), pp. 79-91.
Collado Broncano, M. (1985): Proyecto de la Real Sociedad Económica del Amigos del País, de establecimientos de escuelas gratuitas para la ciudad de Sevilla, en el año 1837. Cuestiones Peda-gógicas (2), pp. 143-150.
Espino Jiménez, F. (2009): “Analfabetismo y escolarización en la España rural durante el libera-lismo: la provincia de córdoba a mediados del siglo XIX”. Revista de Historia (22), pp. 177-203.
García García, C. (2018): Una lenta y tardía transformación: Las haciendas locales en el tránsito del absolutismo al liberalismo en Las transformaciones económicas de la revolución liberal en España (1808-1874). Revista Internacional de Ciencias Sociales (37), pp. 93-107.
Guereña J.L. y Viñao Frago, A. (1999): Estadística escolar, proceso de escolarización y sistema educativo nacional en España (1750-1850). Revista de Demografía Histórica (17) nº 2, pp. 115-140.
Guereña J. L. y Viñao Frago, A. (2013): Power, Information and Control: school statistics and the Spanish educational system (nineteenth century and first third of the twentieth century), European Educational Research Journal, (12), N° 1 pp. 70-80.
Hernández Díaz, J. (2011): Francia en la educación de la España contemporánea. Salamanca: Universidad de Salamanca.
Levi G. (1990): La herencia inmaterial: La historia de un exorcista piamontés del siglo XVII. Edi-ción Nerea, Madrid.
Montero Pedrera A. (1996): La enseñanza primaria pública en Sevilla (1857-1900). Desde la pro-mulgación de la Ley Moyano hasta la creación del Ministerio de Instrucción Pública. Sevilla: Universidad de Sevilla.
Núñez Romero-Balmas, C.E. (1992): La fuente de la riqueza. Educación y desarrollo económico en la España Contemporánea. Madrid: Alianza Editorial.
Núñez Romero-Balmas, C.E. y Tortella Casares, G. (1993): La maldición divina. Ignorancia y atraso económico en perspectiva histórica. Madrid: Alianza Editorial.
Núñez Romero-Balmas, C.E. (2005): “Los determinantes del atraso educativo” en A. Carreras y X. Tafunell (eds) Estadísticas Históricas de España siglos XIX-XX. Bilbao: Fundación BBVA.
Puelles Benítez, M. (2006) Religión y escuela pública en nuestra historia: Antecedentes y procesos, Bordón. Revista de Pedagogía. (58), pp. 521-535.
Puelles Benítez, M. (2013): Reflexiones sobre la creación (y frustración) de un sistema educativo nacional (1813-1857). Bordón. Revista de Pedagogía. (65), nº 4, pp. 21-32.
Tortella Casares, G. y Núñez Romero-Balmas, C.E. (2017): El desarrollo de la España contem-poránea. Madrid: Alianza Editorial.
Viñao Frago, A. (2018). ¿Existió una revolución educativa liberal en la España del siglo XIX?: discursos y realidades. Áreas. Revista Internacional De Ciencias Sociales, (37), 128-143.
Section
Articles