Physical education in elementary school during Spanish 2nd. Republic (1931-1939): Curricular aspects

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-12-2021
Antonio David Galera Pérez

Abstract

The normative regulation of physical education in Republican Elementary education shows continuity with respect to the 1st. Restoration, since the previous curricula remained in force. The interesting reform of 1937 included, for the first time in the Spanish educational history, a differentiation of the subject with the specific title of Physical Education and an assignment of hourly loads that would allow, at least on paper, to expect a normative attention to its didactic development.
We observe in the regulation of this development a maintenance of the military pedagogical influence which, however, was not superseded by other influences

How to Cite

Galera Pérez, A. D. (2021). Physical education in elementary school during Spanish 2nd. Republic (1931-1939): Curricular aspects. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (26), 21–56. https://doi.org/10.35072/CABAS.2021.59.40.013 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 33 | Cabas2603 (Español) Downloads 24

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

History of Physical Education, History of Education, Elementary Education, Curriculum regulations

References
Almeida Aguiar, Antonio S. (2018). Las colonias escolares en Gran Canaria (1922-1936). Textos e imáge-nes para su estudio. Madrid: Mercurio Editorial. (‘Colección Universidad’ 16).
Bantulà, Jaume; Bosom, Núria; Carranza, Marta; Monés, Jordi (1997). Passat i present de l’educació física a Barcelona. Barcelona: Ajuntament de Barcelona.
Galera Pérez, Antonio D. (2015). Educación física y protección a la infancia en la I Restauración (1875-1931). Regulaciones laborales e instituciones complementarias escolares. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Cantabria (España) [en línea], 13, junio, pp. 1-37. ISSN: 1989-5909. Disponible en http://revista.muesca.es/articulos13/329-educacion-fisica-y-proteccion-a-la-infancia.
Galera Pérez, Antonio D. (2016). Educación física en los libros de texto escolares anteriores al franquismo (I): obras generales. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia edu-cativa (CRIEME) de la Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Cantabria (España) [en línea], 16, diciembre, 24-47. Recuperado de http://revista.muesca.es/articulos16/382-educacion-fi-sica-en-los-libros-de-texto-escolares-anteriores-al-franquismo-i-obras-generales.
Galera Pérez, Antonio D. (2018a). Escuela pública durante la I Restauración (1875-1931): aspectos admi-nistrativos y curriculares. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Cantabria (Es-paña) [en línea], 19, junio, pp. 17-42. ISSN: 1989-5909. Disponible en http://revista.muesca.es/articu-los19/425-escuela-restauracion.
Galera Pérez, Antonio D. (2018b). Cartilla Gimnástica Infantil (1924): primer texto oficial español de edu-cación física escolar. Materiales para la Historia del Deporte. Universidad Pablo de Olavide, Sevilla, 17, junio, pp. 17-41. ISSN: 2340-7166. Disponible en https://www.upo.es/revistas/index.php/materia-les_historia_deporte/article/view/2787/2689.
Galera Pérez, Antonio D. (2019). Escuela pública durante la II República (1931-1939): Aspectos adminis-trativos y curriculares. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Cantabria (Es-paña) [en línea], 21, junio, pp. 46-79. ISSN: 1989-5909. Disponible en http://revista.muesca.es/articu-los21/475-escuela-publica-iirepublica.
Galera Pérez, Antonio D. (2020). Educación física escolar durante la I Restauración (1875 1931): Aspectos curriculares. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Cantabria (España) [en línea], 24, diciembre, pp. 24-50. ISSN: 1989-5909. Disponible en http://revista.muesca.es/articu-los024/522-educacion-fisica-escolar-durante-la-i-restauracion-1875-1931-aspectos-curriculares.
González Geraldo, José Luis; Moratalla Isasi, Silvia (2014). Las colonias escolares durante la Segunda República. Colonias Escolares. Visiones y relatos (pp. 73-89). Albacete: AMUNI (Asociación de Amigos del Museo Pedagógico y del Niño), Junio 2014. ISBN: 978-84-617-0299-2.
Otero Urtaza, Eugenio (1996). Virilidad, patriotismo y religión: las virtudes de la milicia en la educación de la infancia. 'El currículum: Historia de una mediación social y cultural' Actas del IX Coloquio de Historia de la Educación. (tomo I, pp. 415-423). Granada: Universidad / I.C.E. (Armilla, Granada: Eds. Osuna).
Porto Ucha, Ángel Serafín; Vázquez Ramil, Raquel (2017). La escuela activa y el entorno. Una aproxima-ción a través de los paseos, visitas y excursiones durante la Segunda República. Santiago de Compos-tela: Andavira Ediciones. ISBN: 978-84-8408-334-4.
Viejo Carnicero, Ignacio (1996). La Educación Física en la Institución Libre de Enseñanza. Revista Espa-ñola de Educación Física y Deportes, Madrid, 3 (1), pp. 31-38.
Section
Monographic

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>