Manual work: manifestations and samples of school culture in primary education

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-12-2021
Cirila Cervera Delgado Mireya Martí Reyes

Abstract

In this article we explore one aspect of school culture, which refers to empirical culture. The research in built with the oral testimonies of primary school teachers from around 1970. In the find-ing we appreciate the extrinsic and intrinsic value that the teachers attributed to the elaboration of manual work or crafts, such as embroidering napkins and tablecloths, weaving of bedspreads and furniture covers, artistic compositions, containers for pens and pencils, and vases. These practices are manifestations of the empirical culture with components of the academic culture, which es reconfigured, precisely, by the culture forged by the teaching community.

How to Cite

Cervera Delgado, C., & Martí Reyes, M. . (2021). Manual work: manifestations and samples of school culture in primary education. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (26), 77–92. https://doi.org/10.35072/CABAS.2021.74.69.015 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 160 | Cabas2605 (Español) Downloads 88

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

School culture, Primary school, Empirical culture, Academic culture

References
Aguillares Pelayo, W. (2019). Una aproximación a la construcción histórica de la Cultura Escolar de una Escuela Secundaria en el Estado de México. Memoria del XV Congreso Nacional de Investigación Educativa (México) [en línea], Recuperado de 2950.pdf (comie.org.mx).
Aguirre Lora, M.E. & Márquez Carrillo, J. (2017). Comunidad mexicana de historiadores de la educación. Aproximaciones a un recuento historiográfico 2002-2012. Historia y Memoria de la Educación, 5(2017), 401-422.
Alonso Segura, M. G. (2018). Una historia del uso de los recursos didácticos para la enseñanza de la historia. Anuario Mexicano de Historia de la Educación, (México) [en línea], 1(1), 69-78. DOI: https://doi.org/10.29351/amhe.v1i1.233.
Bolívar, A. (1996). Cultura escolar y cambio curricular. Bordón. Revista de Pedagogía, 48(2), 169-177.
Bolívar, A. (2014). Las historias de vida del profesorado: voces y contextos. Revista mexicana de investigación educativa, (México) [en línea], 19(62), 711-734. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662014000300004&lng=es&tlng=es
Elías, M.E. (2015). La cultura escolar: Aproximación a un concepto complejo. Revista Electrónica Educare, 19(2), 285-301. doi: 10.15359/ree.19-2.16
García Alcaraz, M.G. (2002). Historia de la cultura escolar. Sujetos y prácticas, tiempos y espa-cios en dos escuelas particulares de Guadalajara en el siglo XX. Universidad Autónoma de Aguascalientes. Recuperada de http://www.somehide.org/images/articulos/documen-tos/publicaciones/HistoriadelaCulturaEscolar.pdf
García Serrano, A. A. (2020). Escuelas de párvulos y Kindergärten de la Ciudad de México: con-figuración de una cultura escolar para niños menores de seis años, 181-1917. Anuario Me-xicano de Historia de la Educación, (México) [en línea], 2(1), 153-162. DOI: https://doi.org/10.29351/amhe.v2i1.298.
Hernández Rodríguez, C. E., y Ramos Escobar, N. (2020). Los castigos escolares en la memoria de maestros en formación. Anuario Mexicano de Historia de la Educación, (México) [en línea], 2(1), 163-172. DOI: https://doi.org/10.29351/amhe.v2i1.315.
Julia, D. (1995). La cultura escolar como objeto histórico. En: A. Nóvoa, M. Depaepe & E. Johan-ningmeier (Eds.), The colonial experience in education, Paedagogica Historica Series, (pp. 353-382), Bélgica: Gent CSHP.
López-Bausela, J. R. (2020). Y parece que fue ayer… Memoria de fin de curso. San Miguel de Aguayo (1910). Cabás. Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en ma-teria educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Cantabria (España), [en línea], 23, 1-16. Recuperado de http://revista.muesca.es/docu-mentos/completos/Cabas23.pdf
Montes de Oca Navas, E. (2018). Los valores humanos inculcados en los niños a través de algunos materiales derivados de las reformas educativas de 1934 y 2013. Anuario Mexicano de Historia de la Educación, (México) [en línea], 1(1), 13-22. DOI: https://doi.org/10.29351/amhe.v1i1.231.
Pujadas, J. (2000). El método biográfico y los géneros de la memoria. Revista de Antropología Social, 2000 (9), 127-158.
Rangel Bernal, L. (2021). Ceremonias de distribución de premios en escuelas públicas de Zacate-cas: socialización y escolarización en la instrucción primaria (1868-1889). Anuario Mexi-cano de Historia de la Educación, (México) [en línea], 2(2), 121-132. doi:https://doi.org/10.29351/amhe.v2i2.335
Ruiz Trejo, O. (2019). Enseñanza de primeras letras en Aguascalientes (1824-1867): formación de preceptores como agentes de cambio frente a la obligatoriedad de la educación. Anuario Mexicano de Historia de la Educación, (México) [en línea], 1(2), 229-238. DOI: https://doi.org/10.29351/amhe.v1i2.230.
Sonlleva Velasco, M., Martínez Scott, S. y Barba-Martín, R. (2019). Las marcas del género en las trayectorias biográficas de las maestras de Educación Infantil. Analizando nuestra historia para desmontar el patriarcado. Cabás. Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación, Cultura y De-porte del Gobierno de Cantabria, (España) [en línea], 22, 47-60. Recuperado de http://re-vista.muesca.es/documentos/completos/Cabas22.pdf
Zuno Rodiles, E. (2019). Los espacios y los cursos: la formación de españoles e indios en el Valladolid de la segunda mitad del siglo XVIII. Anuario Mexicano de Historia de la Educa-ción (México) [en línea], 1(2), 181-190. DOI: https://doi.org/10.29351/amhe.v1i2.268
Section
Monographic