Trains and schools: the ways of progress

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-06-2021
Juan González Ruiz

Abstract

Although it may seem that education and railways are very different things and take place in very distant fields, in this article we try to point out some aspects of its history, its activities and its own essence closely linked to each other.
We present and analyze some data and images the time that goes from the beginnings of school systems, coinciding with the appearance of the railways, until the Great European War from 1914 to 1918: a time of progress. Also a time of trains and schools, which, to use a very railway term, We qualify as pathways to and for progress.

How to Cite

González Ruiz, J. . (2021). Trains and schools: the ways of progress. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (25), 125–158. https://doi.org/10.35072/CABAS.2021.12.93.007 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 79 | Cabas2506 (Español) Downloads 24

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

railways, schools, progress, things lessons

References
Hermanos 1933 (en ediciones posteriores: Editorial Seix Barral).
BRUNO, G.: Le tour de la France par deux enfants, Cours Moyen. Paris, Librairie Classique Eu-géne Belin 1877.
BURY, John: The idea of Progress. An inquiry into its origin and growth. Londres 1920, especial-mente cap. 18, pp. 290-298 de la versión española, La idea del progreso, Madrid Alianza Editorial 1971.
DALMAU CARLES, José: Lecciones de Cosas. Gerona, 1899.
DALMAU CARLES, José: Europa, Segundo Manuscrito. Método Completo de Lectura. Gerona, Dalmau Carles y Compañía 1913.
FERNÁNDEZ RODRÍGUEZ, Antonio: Hombres y Obras. Burgos, Hijos de Santiago Rodríguez 1935.
GARCÍA, Pedro de Alcántara: Educación Intuitiva y Lecciones de Cosas. Madrid, Gras y Com-pañía, Editores 1881.
GONZÁLEZ ALONSO, Ana María: “No lo olvides. Memoria y escuelas en la construcción de la nación húngara”, Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia bria (España) [en línea]. Junio 2020. N.º 23. [Consulta: 30 de marzo de 2021]
GONZÁLEZ RUIZ, Juan: “Buscando a don Claudio Moyano” [en línea]. Cabás: Revista del Cen-tro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación del Gobierno de Cantabria (España) [publicación seriada en línea]. N.º 2. Diciembre 2009. ISSN 1989-5909 [Consulta: 10 abril 2020].
GONZÁLEZ RUIZ, Juan: “DE LA VARA AL METRO: La recepción del Sistema Métrico Deci-mal en la escuela española del siglo XIX” [en línea]. Cabás: Revista del Centro de Recursos, In-terpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Cantabria (España) [publicación seriada en línea]. N.º 15. Junio 2016. ISSN 1989-5909 [Consulta: Día Mes Año].
MARINEL-LO, Manuel: Tercer Libro de Lectura. Barcelona, Hijos de Paluzíe 1913.
MARTÍNEZ RUIZ, José (Azorín): Castilla. Madrid, Revista de Archivos y Bibliotecas 1912.
MONTESINO, Pablo: Manual para los Maestros de Escuelas de Párvulos. Madrid, Imprenta Na-cional 1840.
MONTOY Y ESCUER, Joaquín: El carril de la lectura. Barcelona, Librería de Sucesores de Blas Camí, Primera parte 24ª edición, 1924. Segunda parte 17ª edición, 1916.
NARD, Francisco: Guía de Aranjuez, su historia y descripción, y la del camino de hierro. Madrid. Imprenta de la Viuda de Don R. J. Domínguez 1851.
ONIEVA SANTAMARÍA, Antonio Juan: Carmencita de viaje. Burgos, Hijos de Santiago Rodrí-guez 1958.
PASCUAL DE SAN JUAN, Pilar: Flora o la educación de una niña. Barcelona. Imprenta y Lito-grafía de Faustino Paluzíe 1881.
PÉREZ GALDÓS, Benito: La de los tristes destinos, Episodios Nacionales, cuarta serie, décima novela, capítulo VII. Madrid, Perlado, Páez y Compañía 1907.
PETERSHAM, Maud y Miska: El Libro de los transportes. Narración para niños. Traducción del original inglés (The Story Book of Transportation, Philadelphia, John C. Winston Co.1933) de Mª Luz Morales. Barcelona, Buenos Aires, Madrid, Editorial Juventud 1935.
PLA CARGOL, Joaquín: Otras lecciones de cosas. Gerona. Dalmau Carles Pla 1914.
PLA CARGOL, Joaquín: La Tierra y su historia. Lecturas sobre la tierra considerada como astro y sobre las vicisitudes por que ha pasado. Gerona, Dalmau Carles Pla 1927.
RITCHIE, Robert: Railways: their rise, progress and construction. Londres. Longman, Brown, Green, and Longmans, 1846.
RODRÍGUEZ CHARENTON, Aurelio: Las Ciencias en la Escuela. Madrid, Ediciones Estudio 1926.
RODRÍGUEZ MIGUEL, Mariano: Viaje Infantil, ligeros conocimientos sobre los grandes inventos al alcance de los niños. Burgos, Hijos de Santiago Rodríguez 1897.
S/A: El Libro de España. Barcelona, FTD 1918.
SOLANA, Ezequiel: Lecciones de cosas Extractos de un curso escolar, que pueden servir para ejercicios de lectura y dictados. Madrid, Editorial Escuela Española 1921.
TORRES, Federico: La Historia del Mundo contada a los niños. Barcelona, Miguel A. Salvatella 1943.
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>