Symbolic violence and education: the primary teaching class in nacionalcatolicismo through pedagogical museism

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-12-2016
José Ángel Ayllón Gómez Raúl Miguel Malmierca Álvaro Nieto Ratero

Abstract

The pedagogical museums and the reconstruction of the school culture in the classroom have meant a great advance for researchers of diverse areas in recent times. The present study tries to determine if through these school and curricular spaces, and of the methodical distribution of the objects within the classroom, a symbolic and indoctrinating violence was exerted by the Franco´s regime to the pupils of the primary education during the stage of greater national-Catholicism boom in our country.

How to Cite

Ayllón Gómez, J. Ángel, Miguel Malmierca, R., & Nieto Ratero, Álvaro. (2016). Symbolic violence and education: the primary teaching class in nacionalcatolicismo through pedagogical museism. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (16), 1–23. https://doi.org/10.35072/CABAS.2016.25.54.001 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 90 | Cabas1601 (Español) Downloads 52

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Franco's regime, pedagogical museums, school, symbolic violence

References
ÁLVAREZ, Antonio (1959). Enciclopedia intuitiva, sintética y práctica. Tercer grado. Valladolid: Miñón.
ÁLVAREZ, Antonio (1965). Enciclopedia intuitiva, sintética y práctica. Segundo grado. Valladolid: Miñón.
AYLLÓN, José Ángel; MIGUEL, Raúl.; NIETO, Álvaro (2016). “Violencia simbólica en las aulas del franquismo. Una aproximación a través del museísmo pedagógico y la pedagogía de los espacios”. En: Espacios y patrimonio histórico educativo. San Sebastián: Editorial Erein, pp. 1249- 1258.
BLÁZQUEZ PANIAGUA, Francisco (2011). “A Dios por la Ciencia. Teología Natural del Franquismo”. Asclepio (Madrid), V. 63, n.2, pp.453- 476. doi:10.3989/asclepio.2011.v63.i2.501.
BORDIEU, Pierre & PASSERON, Jean Claude (1996, segunda edición). Los Herederos. Los estudiantes y la cultura. (Trad. Marcos Mayer). Buenos Aires: Labor.
BORDIEU, Pierre & PASSERON, Jean Claude (2009, segunda edición). La Reproducción: Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. México: Fontamara.
CEREZO MANRIQUE, Miguel Ángel & CEREZO MANRIQUE, Juan Francisco (2001). La última escuela. (Museo Pedagógico de Otones de Benjumea). Segovia: Segovia Sur.
COLMENAR OZARES, Carmen (2010). “El Museo de Historia de la Educación Manuel Bartolomé Cossío”. En: El Patrimonio histórico-educativo. Su conservación y estudio. Madrid, Biblioteca Nueva / Museo de Historia de la Educación Manuel Bartolomé Cossío (colección Memoria y Crítica de la Educación, serie Monografías, nº 20), 2010, pp. 341- 361.
DEL POZO ANDRÉS, María del Mar & BRASTER, Sjaak (2013). “El movimiento de la escuela nueva en la España franquista (España, 1936-1976): repudio, reconstrucción y recuerdo”. Revista Brasileira de História da Educação (Maringá-PR), 12(3 [30]), pp. 15- 44.
EDELVIVES (1946). Ciencias Físico-naturales. Segundo Grado. Zaragoza: Luis Vives.
FOUCAULT, Michel (1978). Historia de la sexualidad. Vol. I La voluntad de saber. Madrid: Siglo XXI.
GALLO, Max (1972). Historia de la España franquista. Madrid: Editorial Ruedo Ibérico.
LASSWELL, Harold (1938). Propaganda Technique in the World War. Nueva York: Peter Smith.
LEY de 20 de septiembre de 1938, de reforma de la Segunda Enseñanza. Boletín Oficial del Estado, 20 de septiembre 1938 (85), 1385- 1395. https://www.boe.es/da-tos/pdfs/BOE/1938/085/A01385-01395.pdf
LEY de 29 de Julio de 1943, sobre Ordenación de la Universidad Española. Boletín Oficial del Estado, 29 de Julio de 1943 (212), 7406- 7431. https://www.boe.es/datos/pdfs/BOE/1943/212/A07406-07431.pdf
LEY de 17 de julio de 1945 reguladora de la Enseñanza Primaria. Boletín Oficial del Estado, 17 de Julio de 1945 (199) 385- 416. http://www.boe.es/datos/pdfs/BOE/1945/199/A00385-00416.pdf LEY 14/1970, de 4 de agosto, General de Educación y Financiamiento de la Reforma Educativa. Boletín Oficial del Estado (187), 12525- 12546. https://www.boe.es/boe/dias/1970/08/06/pdfs/A12525-12546.pdf
MAHAMUD, Kira (2009). “La transmisión de conocimientos de Ciencias Naturales a través de los libros de lectura de la Enseñanza Primaria en el Franquismo (1939-1954)”, en El largo camino hacia una educación inclusiva: la educación especial y social del siglo XIX a nuestros días: XV. Coloquio de Historia de la Educación (Pamplona- Iruñea), 29, 30 de junio 1 de julio 2009, pp. 777- 790.
MAHAMUD, Kira (2013). “Emotion and sentiment in the pedagogical discourse on primary education during the Franco regime: a strategic counterattack to the legacy of the past”. History of Education and Children's Literature, VIII, nº. 2, pp.333-355.
MUSEO/ LABORATORIO: MANUEL BARTOLOMÉ COSSÍO (Página web oficial). (s.d.). Disponible en: http://educacion.ucm.es/museo-manuel-bartolome-cossio
NÓVOA, António (2015). “Carta a um jovem historiador da Educação”. Historia y Memoria de la Educación (Madrid), 1, p. 44. en: http://dx.doi.org/10.5944/hme.1.2015
ONIEVA, Antonio. & Torres, Federico (1954). Enciclopedia Hernando. Madrid: Librería y Casa Editorial Hernando
PEREIRA, Julio (ASOCIACIÓN CULTURAL EL CORRALÓN) (2013). “Los Museos de Otones de Benjumea: Etnográfico y Pedagógico” (Vídeo on-line). Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=aqDksc6E3cU
RUNGE PEÑA, Andrés Klaus y MUÑOZ GAVIRIA, Diego Alejandro (2005). “Mundo de la vida, espacios pedagógicos, espacios escolares y excentricidad humana: reflexiones antropológico-pedagógicas y socio-fenomenológicas”. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales (Manizales), V.3, N.2, p. 61.
SANCHIDRIÁN, Carmen (2014). “Julio Ruíz Berrio: Un historiador comprometido con el presente y el futuro”. Historia de la Educación (Salamanca), n.33, pp. 405- 424.
SCHARAGRODSKY, Pablo Ariel (1998). “Algunas reflexiones sobre el cuerpo durante el franquismo”. Educación Física y Ciencia (Buenos Aires), 4, pp. 20- 34.
SIN AUTOR (1959). Enciclopedia de la Enseñanza Primaria. Grado segundo. Madrid: Compañía Bibliográfica Española.
TASKY, Alicia (2008). “Usos del pasado, patrimonio, identidad y museos en discusión”. Clío & Asociados. La Historia Enseñada (Buenos Aires), n.12, pp. 29- 55.
VARELA IGLESIAS, Miriam (2010). “Sobre los manuales escolares”. Escuela abierta: Revista de Investigación Educativa (Sevilla), 13, pp. 97- 114.
VIÑAO FRAGO, Antonio (1993). “El espacio escolar. Introducción”. Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria (Salamanca), vol. 12, pp. 11- 16.
VIÑAO FRAGO, Antonio (2012). “La historia material e inmaterial de la escuela: memoria, patrimonio y educación”. Educação (Portalegre), 35 (1), pp.7- 17.
VIÑAO FRAGO, Antonio (2016). “Los espacios escolares ¿cómo abordar un objeto polifacético y multiforme?”. En: Espacios Escolares y Patrimonio Histórico Educativo. San Sebastián: Editorial Eneia, p. 46.
Section
Articles